Asertywny, dobrze zorganizowany i sumienny – między innymi takie określenia charakteryzują dobrego kierownika. Niektóre firmy – podczas rekrutacji - przeprowadzają test kompetencyjny na stanowisko kierownicze, pozwalający stwierdzić, czy kandydat ma odpowiednie predyspozycje do zarządzania zespołem. Sprawdź, czy masz szansę na uzyskanie satysfakcjonujących wyników.
Wymagania stawiane kierownikom
Lider zespołu powinien wyróżniać się różnymi cechami i kompetencjami, wśród których najważniejsze są:
- Komunikatywność
Kierownik powinien przekazywać swoim podwładnym informacje w taki sposób, by były one w pełni zrozumiałe. Oprócz mówienia istotne jest także słuchanie - dobry lider bierze pod uwagę zdanie całego zespołu.
- Asertywność
Osoba zarządzająca zespołem nie może ulegać wpływom swoich podwładnych – wymagana jest od niej umiejętność wyznaczania granic i odmawiania w taki sposób, by nie sprawić nikomu przykrości. Powinna umieć wyrażać swoją opinię oraz krytykę.
- Umiejętność zarządzania czasem
Przełożony powinien dawać swoim pracownikom przykład i wyróżniać się dobrą organizacją czasu własnego. Do jego obowiązków należy także zlecanie i nadzorowanie zadań tak, by zespół realizował je we właściwym terminie.
- Odporność na stres
Kierownik nie może ulegać emocjom – zarówno w przypadku kontaktów z klientami, jak i podwładnymi. Wymagane jest od niego trzymanie nerwów na wodzy nawet wtedy, gdy między pracownikami dochodzi do kłótni.
- Myślenie strategiczne
Dobry przywódca powinien myśleć przyszłościowo - skupiając się nie tylko na obecnie realizowanych zadaniach, ale również na celach długoterminowych. Jego zadaniem jest wykorzystywanie potencjału pracowników oraz szans rynkowych.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów
W każdym zespole może dochodzić do sprzeczek. Kierownik powinien pełnić funkcję mediatora, kształtować kulturę organizacyjną i pomagać swoim podwładnym w rozwiązywaniu konfliktów.
- Sprawiedliwość
Lider nie powinien nikogo faworyzować - wymagany jest od niego obiektywizm. Należy oceniać jedynie efekty pracy danej osoby, bez względu na to, czy darzy się ją sympatią. Niesprawiedliwe traktowanie może doprowadzić do popsucia atmosfery, a co za tym idzie – do konfliktów i pogorszenia efektywności całego zespołu.
- Umiejętność pracy w zespole
Dobry kierownik nie tylko zarządza grupą, ale również z nią współpracuje. Przełożony powinien dzielić się z pracownikami wiedzą oraz doświadczeniem, umożliwiając im rozwój i zwiększenie wydajności pracy.
Umiejętność pracy w zespole – jak o nią dbać?
- Umiejętność motywowania innych
Zadaniem lidera jest zarządzanie pracownikami w taki sposób, by realizowali oni wszystkie zadania i osiągali jak najlepsze efekty. Z tego względu kierownik musi precyzyjnie określać krótko- i długoterminowe cele oraz motywować zespół, np. doceniając i chwaląc zaangażowanie w realizowane projekty.