Porady Kariera i rozwój Krytyka przełożonego – jak sobie z nią poradzić?
27.02.2020  | 3 min czytania

Krytyka przełożonego – jak sobie z nią poradzić?

27.02.2020  | 3 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Usłyszenie niemiłych słów na temat naszej pracy może skutecznie pogorszyć nasze samopoczucie. Krytykę przełożonego warto jednak potraktować jako okazję do rozwoju i poprawy jakości realizowanych przez nas projektów. Zbyt emocjonalne podejście do opinii pracodawcy czy kierownika może przyczynić się do obniżenia poczucia własnej wartości.

Jak przyjmować krytykę?

Do obowiązków osób pełniących funkcję przełożonych należy nadzorowanie wykonywanych przez nas zadań. Do oceny pracowników w firmie wykorzystywane są m.in. liczne wskaźniki, takie jak np. wskaźnik efektywności wynagrodzeń czy wskaźnik wydajności pracy. Oprócz tego kierownik lub pracodawca wydaje opinię na temat naszej pracy podczas rozmowy w biurze albo w trakcie spotkania. Jeśli zetkniemy się z krytyką, powinniśmy przede wszystkim:

  • Opanować emocje

Kiedy pod naszym adresem padają słowa krytyki, czasem trudno powstrzymać się przed powiedzeniem drugiej osobie czegoś przykrego. Po usłyszeniu negatywnej oceny warto głęboko odetchnąć i ostudzić emocje. Pamiętajmy, że dla przełożonego również może to być nieprzyjemna sytuacja.

Ocena pracownicza – krytyka czy pochwała?

  • Poprosić przełożonego o przykłady

Zamiast wybuchać gniewem czy płaczem, powinniśmy poprosić naszego rozmówcę o konkretne przykłady. Zapytajmy, co dokładnie nie odpowiada mu w naszym zachowaniu, a także na jakie zmiany liczy w kontekście realizowanych przez nas obowiązków. Wykażmy się zrozumieniem, bądźmy otwarci na wszelkiego rodzaju uwagi.

  • Zastanowić się nad swoim zachowaniem

Po zapoznaniu się ze stanowiskiem przełożonego zakończmy rozmowę. W takiej chwili dobrze jest powiedzieć, że potrzebujemy czasu na przemyślenia. Postarajmy się zrozumieć, co miał na myśli kierownik lub pracodawca, wyrażając się na temat naszej pracy w taki, a nie inny sposób. Być może jego uwagi były słuszne, a kilka drobnych zmian poprawi jakość wykonywanych przez nas zadań?

  • Umówić się na rozmowę z przełożonym

Po zrobieniu analizy naszego zachowania warto spotkać się z przełożonym i przedstawić wyciągnięte przez nas wnioski. Jeżeli uważamy, że jego uwagi są słuszne, przyznajmy mu rację i postarajmy się dokonać zmian w naszym zachowaniu, realizowanych zadaniach itd. Jeśli słowa zwierzchnika sprawiły nam przykrość, powiedzmy o tym – bez złości i podnoszenia głosu. Istnieje spora szansa, że nie zdawał on sobie sprawy z tego, że używane przez niego sformułowania mogły nas zranić.

  • Przestać się obwiniać

Jeśli usłyszymy niepochlebną opinię dotyczącą naszej pracy, nie powinniśmy się obwiniać. Każdy ma prawo popełniać błędy – ważne, by ze wszystkich sytuacji wyciągać wnioski i próbować coś zmienić. Nie zapominajmy o tym, że krytyka dotyczy np. sposobu realizowania projektu, a nie nas samych. Jeśli natomiast przełożony nagminnie używa negatywnych określeń w stosunku do naszej osoby, warto zastanowić się nad zmianą pracy.

15 sygnałów, że czas zmienić pracę

Oceń artykuł