Porady Kariera i rozwój Kim jest manager?
11.05.2018  | 3 min czytania

Kim jest manager?

11.05.2018  | 3 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Manager (menadżer, menedżer, kierownik) – osoba, która zarządza, ustanawia cele, rozdziela zadania, ocenia efekty i motywuje zespół do osiągania coraz lepszych rezultatów. Aby pełnić tę funkcję, trzeba posiadać odpowiednie predyspozycje i cechy oraz wiedzę na temat zarządzania. Zdobywa się ją w trakcie studiów i kursów. Manager (kierownik) to stanowisko występujące niemal w każdej firmie i instytucji, np. w przedsiębiorstwie produkcyjnym, w sklepie,  restauracji,  agencji reklamowej itd.

Jak stać się liderem z charyzmą?

Wbrew pozorom charyzmę można rozwijać i ćwiczyć. Kluczem do sukcesu jest wysoka samoświadomość. Jeśli wiemy, jakie są nasze słabości i mocne strony, możemy zmienić swoje przyzwyczajenia i przekonania, skupić się na kompetencjach miękkich, wypracować nowe praktyki. Zarówno osoby ekstrawertyczne, jak i nieśmiali introwertycy mogą spełniać się na stanowiskach menedżerskich. Charyzmatyczny przywódca inspiruje innych, potrafi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, zaraża pasją i energią, okazuje szacunek, empatię i serdeczność. Więcej o tym, w jaki sposób trenować charyzmę i co ją blokuje przeczytasz w artykułach:

Jak rozwijać w sobie charyzmę?

Charyzmę można wypracować! Poznaj sprawdzone metody

Współcześni menedżerowie mierzą się z różnymi wyzwaniami. Należą do nich m.in. zarządzanie zespołami wirtualnymi, zdalne budowanie zaangażowania i zaufania, zarządzanie różnorodnością, czuwanie nad procesem adaptacji do zmian. Czym się charakteryzuje e-lider? Czego wymaga od niego biznes, a czego oczekują pracownicy? O tym przeczytasz w wywiadzie z ekspertem:

Jak być skutecznym e-liderem?

Kompetencje społeczne

Szeroka wiedza i kwalifikacje to „must have” każdego menedżera. Skuteczność osobista i zawodowa zależy jednak w dużym stopniu również od dojrzałości emocjonalnej i kompetencji społecznych. Dobry szef potrafi „wejść w buty” pracowników, w profesjonalny sposób udzielać im konstruktywnych informacji, wspierać, okazywać zrozumienie, uważnie słuchać i świadczyć swoją postawą. Asertywność i konsekwencja też mają znaczenie. Dobry menedżer uczy się przez całe życie, czerpie z różnych doświadczeń, nie boi się przyznać do błędu. Wyciąga wnioski, dba o samodyscyplinę i automotywację. Potrafi odpowiednio reagować na nieprzewidywalne sytuacje i zarządzać swoimi emocjami. Stale trenuje kompetencje miękkie, ćwiczy cierpliwość, uczy się pokory. Jego wartości powinny być spójne z wartościami organizacji.

Praca w trybie home office, zdalne delegowanie i egzekwowanie zadań, budowanie relacji w zespole rozproszonym – to wszystko wymaga od menedżerów nowego podejścia i rozwijania dodatkowych kompetencji. Więcej o tworzeniu zespołów wirtualnych przeczytasz w artykule:

Co nam dają, a co zabierają zespoły wirtualne i rozproszone?

Jakie pułapki czyhają na menedżerów? Na co uważać w codziennej pracy? Sprawdź:

5 błędów komunikacyjnych, które popełniają menedżerowie

Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie i wymaga od menedżerów dużej elastyczności i otwartości na ciągły rozwój. Są jednak umiejętności ponadczasowe, które warto cały czas pielęgnować. O jakich kompetencjach mowa? Dowiesz się z tekstu:

6 umiejętności dobrego menedżera

Przegląd stanowisk menedżerskich

Przedstawiamy 10 przykładowych stanowisk kierowniczych związanych z różnymi dziedzinami, branżami i obszarami działań. Sprawdź, na czym polegają obowiązki i zadania:

1. Category manager

Category manager - zakres obowiązków

2. Cost manager

Cost manager - zakres obowiązków

3. Project manager

PMO manager - zakres obowiązków

4. IT Project manager

IT project manager - zakres obowiązków

5. Office Manager

Office manager - zakres obowiązków

6. PR manager

PR manager - zakres obowiązków

7. SEO manager

SEO manager - zakres obowiązków

8. E-commerce manager

E-commerce manager - zakres obowiązków

9. Finance manager

Finance manager - zakres obowiązków

10. Sales manager

Sales manager - zakres obowiązków

Oceń artykuł