Porady Kariera i rozwój Kim będzie pracownik przyszłości?
27.06.2019 | 5 min czytania

Kim będzie pracownik przyszłości?

27.06.2019 | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
  • Z rynku pracy zniknie aż 47% zawodów
  • Dyspozycyjność jest ważna, ale efekty pracy ważniejsze
  • Automatyzacja postępuje, ale rośnie też znaczenie umiejętności społecznych

Z niepokojem obserwujesz, że na rynku stale pojawiają się nowe zawody, a oczekiwania pracodawców ulegają przeobrażeniom? Wiele wskazuje na to, że takie tendencje utrzymają się w przyszłości, ale warto podchodzić do nich z pozytywnym nastawieniem. Rośnie znaczenie zdolności adaptacyjnych, elastyczności i otwartości. Uważnie więc obserwuj realia i w razie potrzeby dostosowuj do nich swoje plany, np. modyfikując ścieżkę kariery albo zdobywając nową specjalizację.

Kogo szukają pracodawcy?

Handel i sprzedaż (30%), obsługa klienta (22%) i IT (15%) – znaczna część ogłoszeń opublikowanych w pierwszym kwartale 2019 r. na Pracuj.pl dotyczyła tych obszarów. Tak wynika z raportu Pracuj.pl „Rynek pracy specjalistów Q1 2019”. Posiadanie konkretnych kwalifikacji i wybór określonej branży nie gwarantują jednak sukcesu. Pracodawcy przykładają wagę także do cech i predyspozycji kandydatów. Oprócz przygotowania zawodowego liczą się umiejętności interpersonalne, np. komunikatywność czy zdolność współpracy. Ważne, by wykazywać się również inicjatywą i zaangażowaniem.    

Kogo i gdzie szukają pracodawcy?

Cechy pracownika przyszłości

Wymogi stawiane kandydatom zmieniają się z upływem czasu, dlatego dobrze jest rozwijać w sobie potrzebę zdobywania i aktualizowania wiedzy. Jak czytamy w raporcie „Pracownik przyszłości”, opracowanym przez infuture.institute, w przyszłości będą liczyć się przede wszystkim:

  • Elastyczność

Według szacunków ekspertów z Uniwersytetu Oksfordzkiego do 2030 r. zniknie 47% zawodów, z którymi mamy obecnie do czynienia. Tak wynika z raportu „Pracownik przyszłości”. Zmienna sytuacja na rynku pracy będzie wymuszać na kandydatach otwartość na to, co nowe, a także umiejętność dostosowania się do realiów. Zdolności adaptacyjnie odgrywają obecnie istotną rolę, a z biegiem czasu będą dodatkowo zyskiwać na znaczeniu.

  • Efektywność i nastawienie na cel

Specjaliści z infuture.institute zauważają w swoim raporcie, że zmienia się sposób, w jaki postrzegamy pracę. Do niedawna aktywność zawodowa kojarzyła się nam ze spędzaniem określonej liczby godzin w wyznaczonym miejscu. Obecnie dyspozycyjność jest mniej istotna niż efekty, jakie osiągamy i cele, które realizujemy.

  • Umiejętności z obszaru nauk ścisłych (STEM – Science, Technology, Engineering, Mathematics)

Aktualnie zapotrzebowanie na pracowników IT jest tak duże, że o pracę w tym sektorze mogą ubiegać się także osoby, które nie posiadają wyższego wykształcenia kierunkowego. Warto jednak liczyć się z tym, że z upływem czasu wymagania zaczną rosnąć, a atrakcyjne posady będą zarezerwowane dla osób posiadających wiedzę naukową, techniczną, inżynieryjną i matematyczną. Kompetencje miękkie nie stracą jednak na znaczeniu. Do takiego stanowiska przychyla się Aleksandra Trapp, Head of Culture and Trends w infuture.institute:

Amar Kuman z Harvard Business School powiedział, że będąc świetnym programistą, dostaniesz pracę w 2018 r., ale żeby utrzymać się do 2030 r., potrzeba więcej - i to raczej miękkich - umiejętności. W dużej mierze zgadzam się z nim. Dziś umiejętności z obszarów STEM są bardzo ważne, a rynek szybko rośnie. Jak wynika z estymacji przeprowadzonych przez infoShare Academy, w 2020 r. na całym świecie będzie brakowało ok. miliona osób z wykształceniem z tego obszaru.
  • Otwartość

Pracownik przyszłości będzie musiał wykazywać się otwartością na to, co nowe i nieznane, chociażby w obszarze nowoczesnych technologii. Trudno wyobrazić sobie inżyniera budowy mostów, który w swojej pracy stosuje anachroniczne metody i nie korzysta z nowoczesnych narzędzi pozwalających pracować nie tylko lepiej, ale również szybciej.

  • Praca dla przyjemności

Osiąganie wyznaczonych celów, realizowanie ciekawych projektów, świadomość nieustannego rozwoju – wszystko to będzie sprawiać, że praca stanie się źródłem przyjemności i samozadowolenia.

Kompetencje miękkie dają nam przewagę nad maszynami

Wygląda na to, że choć maszyny odgrywają coraz istotniejszą rolę w produkcji, usługach oraz niemal każdej innej dziedzinie życia, nowoczesne technologie nie odbiorą nam pracy. Jak twierdzi Aleksandra Trapp, naszym „typowo ludzkim” atutem są kompetencje miękkie:

Nie należy zapominać, że choć umiejętności z obszarów STEM są ważne i w przyszłości będą wciąż niezwykle użyteczne, muszą być jednak łączone z tzw. umiejętnościami miękkimi, z wiedzą z zakresu np. psychologii czy socjologii. Te kompetencje odróżniają nas bowiem od maszyn, od sztucznej inteligencji i w tym jako ludzie jesteśmy najlepsi. Ważne jest także rozumienie innych osób, ich motywacji, potrzeb, by np. skutecznie zarządzać zespołami czy po prostu efektywnie komunikować się z innymi.
- Aleksandra Trapp

Czy roboty zabiorą nam pracę?

Dobrze jest śledzić zmiany i przygotowywać się do nich. Taka postawa sprzyja łagodzeniu stresu i pozwala czerpać radość z realizacji planów zawodowych.  

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Warto rozwijać kompetencje już dziś.

Oceń artykuł