Odpowiedzialna, asertywna i pewna siebie – taka powinna być osoba zarządzająca zespołem. Kierownik musi nieustannie się rozwijać, by stanowić dobry przykład dla swoich podwładnych. Kompetencje, nad którymi powinien pracować, to m.in. komunikatywność oraz umiejętność motywowania pracowników. Przydatna będzie znajomość technik negocjacyjnych oraz technik zarządzania zasobami ludzkimi.
Rozwój na stanowisku kierowniczym
Ciągły rozwój i osiąganie coraz lepszych wyników – takie określenia opisują nie tylko sumiennych członków zespołu, ale również jego dobrego lidera. Kierownik musi służyć pracownikom swoim doświadczeniem oraz wiedzą, a także być dla nich wzorem do naśladowania w kwestii chęci i motywacji do pracy. Kompetencje, które warto stale rozwijać, to:
- Umiejętność zarządzania zespołem
Kierownik powinien znać techniki zarządzania zasobami ludzkimi. Pozwalają one na maksymalne wykorzystanie potencjału pracowników, by mogli oni skutecznie realizować zadania. Lider musi sprawiedliwie oceniać efekty wysiłku całego zespołu. Jego rola polega też na motywowaniu grupy, zachęcaniu do sumiennej pracy oraz wynagradzaniu postępów.
- Komunikatywność
Osoba zarządzająca zespołem powinna pracować nad swoją komunikatywnością, by móc w zrozumiały sposób przekazywać podwładnym wszystkie istotne informacje. Ważne, by klarownie mówić o swoich oczekiwaniach wobec grupy. Duże znaczenie ma umiejętność słuchania wypowiedzi pracowników, ich opinii, sugestii, zastrzeżeń.
- Asertywność
Rozwijanie asertywności jest niezwykle istotne na stanowisku kierownika. Lider powinien wyrażać swoje zdanie i uwagi w sposób stanowczy, ale niesprawiający przykrości. Nie może ulegać namowom ani manipulacjom pracowników. W jego pracy przydaje się umiejętność kulturalnego odmawiania.
Asertywność w życiu zawodowym – dlaczego jest ważna?
- Umiejętność pracy pod presją czasu
Posada kierownika wiąże się niekiedy z koniecznością podejmowania trudnych decyzji w krótkim czasie. Lider powinien wyróżniać się umiejętnością pracy w stresujących warunkach. W skomplikowanych sytuacjach nie może poddawać się emocjom - musi zachować spokój i trzeźwe myślenie. Kiedy termin oddania projektu nieuchronnie się zbliża, nie może wprowadzać negatywnej atmosfery do zespołu ‒ powinien inspirować pracowników swoim zaangażowaniem oraz opanowaniem.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów
W każdej grupie może dochodzić do niewielkich sprzeczek albo dużych kłótni. Zadaniem osoby zarządzającej zespołem jest rozwiązywanie konfliktów. Kierownik powinien wiedzieć, co należy zrobić, gdy współpracownicy nie potrafią dojść do porozumienia. Przydatne jest więc pogłębianie wiedzy na temat strategii rozwiązywania konfliktów. Warto kształcić się także w zakresie technik negocjacyjnych. Będą one pomocne zarówno w przypadku kłótni między członkami zespołu, jak i podczas rozmowy z pracodawcą na temat wyższego wynagrodzenia.