Porady Kariera i rozwój Kierownik – 5 typów zarządzania
14.06.2019  | 4 min czytania

Kierownik – 5 typów zarządzania

14.06.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Dobrego kierownika cechuje odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz doświadczenie. Nie bez znaczenia pozostają także kompetencje miękkie i cechy charakteru. To właśnie one decydują o tym, jaki typ zarządzania przedstawia nasz szef. Nakazowy, trenerski i autorytarny - to tylko niektóre przykłady.

Kierownik – jego typy, cechy osobowe i umiejętności

Kluczowe cechy i kompetencje miękkie to: empatia i otwartość na drugiego człowieka, asertywność i pewność siebie. Ze względu na pełnioną funkcję bardzo ważna jest także odporność na stres.

10 cech dobrego kierownika

Znajdziemy wiele typów kierowników - od autorytarnych, wyznających zasadę nakazową po empatycznych, lubiących otwartą współpracę z innymi.

5 typów zarządzania

Prezentujemy wybrane rodzaje zarządzania. Sprawdź, czy masz z nimi styczność na co dzień w swojej pracy.

  • Autokratyczny

Jest to styl skoncentrowany na władzy kierownika. Cała odpowiedzialność jest skupiona na nim, nie dopuszcza on swoich podwładnych do procesu podejmowania decyzji. Jego zadaniem jest zmotywowanie zespołu i przekonanie go do celowości wykonywanych zadań. Manager, który wyznaje autokratyczny styl kierowania, na ogół zachowuje duży dystans w relacjach z pracownikami, działa bez porozumienia z innymi i unika wyjaśnień na temat swojego postępowania.

  • Nakazowy

Charakteryzuje się zarządzaniem przez strach. Bazuje na ciągłej kontroli pracowników. Polecenia są wydawane według ściśle ustalonych reguł. W zespole rządzonym przez managera, który wyznaje styl nakazowy, raczej nie ma miejsca na własną inicjatywę i kreatywność. Skłania to pracowników do szukania innej pracy, co skutkuje dużą rotacją personelu.

  • Trenerski

Bardzo pozytywnie wpływa na rozwój zespołu. Kierownik koncentruje się na członkach grupy i stara się maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Bierze pod uwagę indywidualne predyspozycje pracownika i tak dobiera mu zadania, aby nie tylko był w stanie im sprostać, ale też czerpał z nich satysfakcję. Trenerski styl kierowania odznacza się stałym motywowaniem podwładnych. Manager stara się wiązać ich cele osobiste z celami organizacji.

  • Demokratyczny

Jak podpowiada nazwa, ten styl dopuszcza zdanie każdego pracownika. Decyzje podejmuje się po wspólnym przedyskutowaniu problemu i wybraniu rozwiązania zaproponowanego przez większość. Kierownik szanuje zdanie swoich podwładnych i wysłuchuje ich pomysłów. Wpływa to na dobre samopoczucie pracowników i często decyduje o ich pozostaniu w strukturach firmy.

  • Afiliacyjny

Charakteryzuje go empatia i zrozumienie. Celem kierownika, który preferuje ten model, jest budowanie harmonii w zespole. Unika się zbędnych procedur i stawia na przejrzystą komunikację. Manager służy pomocną ręką zespołowi, chwali go i wspiera. Premiuje aktywność i pomysłowość podwładnych. Dzięki takiej polityce może liczyć na zaangażowanie i lojalność wobec siebie i całej grupy.

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł