Porady Kariera i rozwój Kariera przez łóżko, czyli dlaczego warto chodzić do pracy wyspanym
26.02.2016

Kariera przez łóżko, czyli dlaczego warto chodzić do pracy wyspanym

26.02.2016
Autor wpisu admin

Fotolia_79507693_Subscription_XXL_lekkiPrzeciętny Polak po 30. roku życia śpi około 7 godzin na dobę. Jak informuje PAP, co czwarty regularnie nie dosypia – deklarują to zwłaszcza osoby młode, aktywne zawodowo. Ponad połowa pracujących Polaków rezygnuje ze snu, by odnieść sukces zawodowy. Okazuje się, że może to być kiepski pomysł. Eksperci są zgodni – brak snu nie sprzyja rozwojowi kariery zawodowej.

 

Odpowiednia ilość snu to gwarancja dobrego samopoczucia. Ale nie tylko. Wspomaga on również przyswajanie informacji, pozwala odreagować stres. Jest to czas, gdy organizm regeneruje się i odpoczywa.

 

Sen to luksus

Zwyczaje senne pracujących Polaków zbadał TNS OBOP. Prawie połowa pracowników korporacji, młodych przedsiębiorców i freelancerów, śpi mniej niż 6 godzin na dobę. 57% z nich deklaruje, że rezygnuje ze snu, by odnieść sukces zawodowy, 42% nie wysypia się ze względu na zbyt duży zakres obowiązków, a ¼ sen nazywa luksusem, na który nie może sobie pozwolić.

 

Co tracą niewyspani?

Brak snu ma jednak swoje przełożenie na efektywność w pracy. Z badania przeprowadzonego przez brytyjski start-up Big Health wynika, że statystyczny pracownik z powodu niewyspania „gubi” miesięcznie 7,4 dnia pracy. Osoby śpiące wyjątkowo mało omija nawet dwukrotnie więcej czasu w firmie. Dodatkowo niewyspani pracownicy skarżyli się na problemy z koncentracją, ogólnie zły nastrój, łatwiejsze popadnie w konflikty, a nawet zasypianie przy biurku.

 

Wyśpij swój sukces

Eksperci są zgodni. Warto znaleźć czas na sen. W swoim wystąpieniu podczas konferencji TEDex namawia do tego m.in. Arianna Huffington, pomysłodawczyni i założycielka The Huffington Post.

Aby spać lepiej, warto każdego wieczora zadbać o tzw. higienę snu.

W jaki sposób?

 

Wprowadź w życie wieczorne nawyki. W miarę możliwości codziennie kładź i wstawaj o tej samej porze. W ten sposób przyzwyczaisz swój zegar biologiczny do produkcji melatoniny. Zwana również hormonem ciemności ułatwia ona zasypianie, minimalizuje ilość przebudzeń i poprawia jakość całego snu.

  • Wieczorem zrezygnuj z ciężkostrawnych potraw. Jeśli najesz się przed jedzeniem, Twój organizm będzie tracić energię na jego trawienie, a nie na regenerację podczas snu.
  • Przed snem unikaj wysiłku fizycznego. Wieczorna wizyta w siłowni spowoduje wzrost serotoniny w Twoim organizmie, a ona utrudni szybkie zaśnięcie.
  • Ogranicz (szczególnie późnym popołudniem i wieczorem) picie kawy – kofeina nie sprzyja zasypianiu.
  • Wieczorem ogranicz korzystanie z telewizora, monitorów komputerowych czy urządzeń przenośnych takich jak tablety czy smartfony. Wydzielane przez nie niebieskie światło zakłóca rytm dobowy i utrudnia zasypianie. Wieczorne czytanie wiadomości w telefonie lub grę na smartfonie zamień na lekturę książek lub gazet.

A Wy, wysypiacie się, czy chodzicie do pracy wiecznie niewyspani?

Oceń artykuł