Kariera nie tylko na boisku – 5 zawodów dla fanów piłki nożnej

Kategoria
Kariera i rozwój

Autor wpisu
admin Ocena treści 5/5 (1)
Kategoria: Kariera i rozwój
Ocena treści 5/5 (1)

Businessman in sportwearFutbol nie tylko piłkarzami stoi. To ogromny, warty miliardy euro biznes. Miejsce, w którym pracę znajdą kandydaci z różnych specjalizacji: od analityków przez psychologów do menedżerów projektów. Wspólnie z ekspertem odkrywamy te mniej oczywiste kierunki kariery dla fanów piłki nożnej.

 

Biznes wart miliony

Piłka nożna to dzisiaj ogromny biznes. Pod względem przychodów można ją porównać jedynie do sportów popularnych w USA jak futbol amerykański, baseball czy koszykówka. Poprzednie mistrzostwa świata w piłce nożnej oglądało 3,2 miliarda ludzi, czyli ponad 40 proc. całej ludności na świecie. Ponadto już przed rozpoczęciem najbliższych mistrzostw Europy UEFA ujawniła, że zarobi na nich ok. 1,9 mld euro i to mimo powszechnych obaw o bezpieczeństwo turnieju we Francji – mówi Waldemar Gojtowski, sport business project director w Grupie Onet-RAS Polska.

Osoby związane zawodowo z piłką nożną to nie tylko piłkarze czy trenerzy. W klubie piłkarskim pracuje kilkadziesiąt, a w największych np. Realu Madryt, tegorocznym zwycięzcy Ligi Mistrzów, nawet kilkaset osób – to sztab lekarzy, fizjoterapeutów, osoby odpowiedzialne za marketing, PR, eventy, logistykę czy administrację. Fani piłki nożnej mogą zawodowo związać się też z szeroko pojętym biznesem: przemysłem rozrywkowym, informacyjnym czy branżą FMCG – przekonuje ekspert.

 

Oto kilka nieoczywistych propozycji zawodów, które umożliwią połączenie pasji do piłki nożnej i kariery.

1. Analityk – przygotowuje analizę gry zespołu lub przeciwnika; korzysta z bardzo zaawansowanych programów statystycznych, które mierzą między innymi udane i nieudane zagrania, strefy poruszania się po boisku czy nawet liczbę przebiegniętych kilometrów. Może pracować w klubie, ale pracę znajdzie też w firmach bukmacherskich.

 

2. Trener mentalny – może pracować indywidualnie z zawodnikiem lub trenerem, ale i z całą drużyną; dba o sferę psychologicznego przygotowania do treningu i meczu. Jego zadaniem jest maksymalne wykorzystanie potencjału swoich podopiecznych, a nawet wyzwolenie pokładów determinacji i siły, o których nie mieli pojęcia.

 

3. Zarządca stadionu / obiektu sportowego – czuwa nad przedsiębiorstwem, jakim jest obiekt sportowy. Prowadzi negocjacje biznesowe, kalendarz organizowanych imprez czy dba o płynność finansową obiektu. Rzadziej zdarza się, że to on organizuje bezpośrednio wydarzenia, częściej wynajmuje obiekt organizatorom imprez np. koncertów, wystaw czy targów.

 

4. Specjalista ds. marketingu sportowego – może pracować zarówno w klubie, w lidze zawodowej, w mediach, ale i po stronie sponsorów sportu. Potrzebny jest wszędzie tam, gdzie sport styka się z biznesem. Coraz częściej specjaliści ds. marketingu sportowego w Polsce podejmują indywidualną współpracą z zawodnikami czy trenerami.

 

5. Skaut – jego zadaniem jest wyszukiwanie utalentowanych zawodników, ale i coraz częściej trenerów. Jeśli zawodnik zostaje zakwalifikowany do obserwacji pod względem sportowym, skaut przeprowadza jego wnikliwą analizę – zapisuje jak piłkarz zachowuje się w sytuacjach stresowych na boisku i poza nim, często próbuje nawiązać kontakt z jego znajomymi czy nauczycielami, by ocenić, czy zawodnik mentalnie pasuje do profilu poszukiwanego gracza.

 

A Wy? Chcielibyście zawodowo związać się z piłką nożną?

 

Oceń artykuł


Narzędzia