Jakie kompetencje kształcić już dziś, by przygotować się na przyszłość?

Kategoria
Kariera i rozwój

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozwój

Kompetencje cyfrowe, umiejętność współpracy, wiedza z obszaru STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) – warto rozwijać się w tym kierunku, aby nadążyć za zmianami na rynku pracy. Z biegiem lat potrzeba samodoskonalenia stanie się jeszcze ważniejsza, dlatego dobrze jest już dzisiaj zacząć gromadzić zawodowy kapitał na przyszłość.  

Zmiany, zmiany, zmiany…

Jedne zawody się pojawiają, inne znikają i są zastępowane – niemal każda profesja przeobraża się wraz z postępem technologicznym. Wygląda na to, że za kilka lat rynek pracy może w istotny sposób odbiegać od dzisiejszych realiów. Jak wobec tego wybrać zawód czy kierunek studiów i ustalić cele zawodowe? Po pierwsze, warto odkryć i rozwijać swoje talenty. Można także posiłkować się oficjalnymi raportami i prognozami, przygotowywanymi np. przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Najważniejsze to analizować aktualną sytuację i dopasowywać się do nowych realiów. Należy także przygotować się na opcję zmiany branży czy zawodu. Jak czytamy w raporcie „Pracownik przyszłości”, przygotowanym przez infuture.institute, zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Oksfordzkiego do 2030 r. 47% zawodów, które znamy obecnie, przestanie istnieć.        

Zawody, które powstaną do 2030 roku

Punkt widzenia zależy od… punktu siedzenia

Warto uważnie obserwować sytuację na rynku pracy, aby odpowiadać na potrzeby pracodawców i budować swoją zawodową pozycję. Dobrze jest gromadzić informacje i samodzielnie wyciągać wnioski, które pomogą nam podjąć decyzję w sprawie wyboru kolejnego kierunku studiów itp. Jak mówi Aleksandra Trapp, Head of Culture and Trends w infuture.institute, opinie pracowników na temat kompetencji ważnych w przyszłości są zróżnicowane, m.in. w zależności od doświadczenia, wieku oraz miejsca zamieszkania:

Dla przykładu: dla osób mieszkających na wsi kompetencjami przyszłości są kompetencje cyfrowe, ale dla osób z miast liczących powyżej 500 tys. – to ocena i podejmowanie decyzji oraz współpraca z innymi osobami staną się najcenniejsze wśród przyszłych pracowników. Przedsiębiorcy deklarują, że powinny to być umiejętności z obszaru aktywnego uczenia się i kierunki związane ze STEM, a freelancerzy uważają, że elastyczność, która umożliwia odnalezienie się w różnych sytuacjach i warunkach. Osoby z wyższym wykształceniem koncentrowałyby się na kreatywności innowacyjności oraz współpracy z innymi osobami, a dyrektorzy – na elastyczności poznawczej, czyli umiejętności patrzenia na daną kwestię z różnych stron.
-Aleksandra Trapp, Head of Culture and Trends w infuture.institute

Można jednak wyodrębnić umiejętności, które zdaniem znacznej części osób funkcjonujących na rynku pracy są i będą kluczowe:

Jak wylicza Aleksandra Trapp:

Wśród kompetencji przyszłości, podawanych najczęściej, znalazły się takie cechy jak: zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność (ale rozumiana bardzo szeroko, jako abstrakcyjne myślenie łączące różne części naszego doświadczenia), umiejętność dzielenia się wiedzą z innymi, umiejętność współpracy czy nastawienie na skuteczne i efektywne rozwiązywanie problemów. Badani deklarują, że w ciągu najbliższych 5 lat chcą przede wszystkim rozwijać aktywne uczenie się, czyli rozumienie wpływu nowych informacji na bieżącą wiedzę i umiejętności, rozwiązywanie problemów oraz podejmowanie decyzji. Następne w kolejności są: umiejętność dzielenia się wiedzą, przedsiębiorczość, kreatywność, umiejętności cyfrowe, design thinking i współpraca z innymi osobami.

Elementarz kompetencji i cech pracownika – od A do Z

Wiedza naukowa, technologiczna, inżynieryjna i matematyczna oraz kompetencje miękkie, umiejętności interpersonalne – to obszary, nad którymi warto pracować, aby w przyszłości zwiększyć swoje szanse na sukces.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Praca to nie wszystko – czasami trzeba wypocząć. 🙂

Oceń artykuł


Narzędzia