Umiejętność formułowania jasnych komunikatów, szeroka wiedza produktowa i branżowa oraz doskonała organizacja pracy – to przykładowe kompetencje, jakie powinien posiadać przedstawiciel handlowy. Praca w sprzedaży to znakomity trening umiejętności miękkich, przydatnych również w innych dziedzinach.
Co decyduje o sukcesie w sprzedaży?
Wiedza i doświadczenie - to nie jedyne czynniki wpływające na zarobki handlowców. Pensje uzyskiwane przez sprzedawców zależą również od wielkości firmy. W 2017 r. specjaliści pracujący w przedsiębiorstwach zatrudniających do 10 osób zarabiali przeciętnie 2900 zł brutto. Płace w średnich firmach wynosiły 4100 zł brutto, a w dużych – 4300 zł brutto. Tak wynika z danych serwisu zarobki.pracuj.pl.
Lokalizacja przedsiębiorstwa, stanowisko oraz efektywność – to inne aspekty mające wpływ na poziom wynagrodzeń w handlu. Duże znaczenie ma również branża. Oprócz pensji przedstawiciele handlowi otrzymują także benefity, np. dostęp do prywatnej opieki medycznej, ubezpieczenie na życie i dofinansowanie zajęć sportowych.
Cechy idealnego handlowca
Wyniki sprzedaży decydują o wysokości prowizji, która często stanowi istotną część wynagrodzenia sprzedawcy. Skuteczność zależy jednak nie tylko od znajomości technik sprzedażowych, ale również od predyspozycji. Dobry sprzedawca to osoba posiadająca cechy, takie jak:
- Orientacja na cel
Handlowcy realizują normy sprzedażowe. Ważne, żeby pracownik potrafił myśleć perspektywicznie i planował działania tak, by doprowadziły do konkretnych rezultatów.
- Wytrwałość
Na początku drogi zawodowej, kiedy dopiero tworzona jest baza klientów, cierpliwość i wytrwałość mają szczególne znaczenie. Osiąganie coraz lepszych wyników w handlu wymaga nieustannego podnoszenia kwalifikacji. Trzeba mieć motywację do nauki.
Brak motywacji do pracy… i co dalej?
- Potrzeba rozwoju
Ważne, by chęć doskonalenia zawodowego wynikała z wewnętrznej potrzeby sprzedawcy. Dzięki temu potrafisz się angażować i masz siłę, by pokonywać trudności.
- Elastyczność
Praca sprzedawcy polega w dużej mierze na budowaniu relacji z klientem i poznawaniu jego potrzeb. Handlowiec osiąga satysfakcjonujące rezultaty, jeśli potrafi dostosować się do osoby, z którą pozostaje w relacji zawodowej.
- Dobra organizacja
Idealny handlowiec to osoba, która posiada umiejętność zarządzania sobą w czasie. Spotkania z klientami, szkolenia, podróże służbowe – grafik bywa mocno napięty. Umiejętność planowania jest nieodzowna.
- Otwartość na potrzeby rozmówców
Ważne, by sprzedawca lubił ludzi i potrafił z nimi rozmawiać. Jego celem powinno być nie tyle zrealizowanie norm sprzedażowych, ile usatysfakcjonowanie klienta i zaspokojenie jego potrzeb. W tym zawodzie niezbędne są: wrażliwość i wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna.
Pracodawcy oczekują od kandydatów również komunikatywności, zaangażowania i kreatywności. Osoba, która posiada takie cechy, może realizować się nie tylko w sprzedaży, ale również w wielu innych dziedzinach i na różnych stanowiskach. Otwartość na nowe wyzwania pomaga odnaleźć się na rynku pracy.