Miły, uśmiechnięty i pomocny – taki jest sprzedawca / konsultant / kelner idealny. Ważne, by taka osoba potrafiła również rozwiązywać problemy, z jakimi zgłaszają się do niej klienci. Podstawą sukcesu w każdym zawodzie jest jednak profesjonalizm, na który składa się m.in. wiedza fachowa, odpowiedzialność i zaangażowanie.
Oferty z kategorii Obsługa klienta znajdziesz TUTAJ
Aby osiągnąć sukces w wybranym zawodzie lub dziedzinie, trzeba stale uzupełniać kwalifikacje i doskonalić charakter. Najważniejsze cechy pracownika obsługi klienta, które warto rozwijać, to:
-
Komunikatywność
Do sklepu przychodzi klient, który chciałby kupić sprzęt elektroniczny, ale sam dokładnie nie wie, czego potrzebuje. Jako sprzedawca powinieneś trafnie zdiagnozować jego oczekiwania, a następnie wskazać odpowiednie urządzenie. Ważne, żebyś przekazywał użyteczne informacje i w zrozumiały sposób opowiadał o produkcie – tak, by rozmówca wiedział, jakie korzyści osiągnie, decydując się na zakup.
5 sposobów na rozwijanie komunikatywności
-
Empatia
Pracujesz w firmie taksówkowej. Dzwoni do Ciebie zdenerwowany klient, który zamówił transport na konkretną godzinę, ale taksówkarz się nie pojawił. Rozmówca jest zestresowany, bo może spóźnić się na samolot. Ważne, byś zrozumiał trudną sytuację pasażera i zrobił co w Twojej mocy, aby mu pomóc.
-
Opanowanie i dystans
Klient, który otrzymał zbyt wysoki rachunek lub wadliwy towar, wyładowuje złość na Tobie. Ważne, byś w takiej sytuacji zachował spokój i przyjął asertywną (ale nie agresywną) postawę. Na początek warto poprosić rozmówcę o spokój i dokładny opis sytuacji. Później dobrze jest wytłumaczyć, w jaki sposób może złożyć reklamację. Pracownik obsługi klienta jest narażony na nieprzyjemne sytuacje. Należy jednak trzymać emocje na wodzy i zachować zdrowy dystans do takich doświadczeń.
-
Kreatywność
W restauracji, w której pracujesz jako kelner, doszło do pomyłki. Twój współpracownik przyjął podwójną rezerwację i kilkoro stałych gości z zakłopotaniem wpatruje się w rzekomo zarezerwowany stolik, przy którym siedzą inni ludzie. Aby zatrzeć przykre wrażenie, powinieneś znaleźć najlepsze wyjście z sytuacji. Możesz np. poprosić współpracowników o pomoc w ustawieniu i nakryciu dodatkowego stolika, a następnie zaoferować pyszny deser w ramach rekompensaty.
-
Zaangażowanie i cierpliwość
Jesteś agentem nieruchomości. Twój klient, który szuka wymarzonego domu, ma jasno sprecyzowane oczekiwania i chciałby, abyś pomógł mu spełnić marzenie. Warto poświęcić czas i energię, aby w pełni zaspokoić potrzeby kogoś, kto Ci zaufał. Dobrze jest wykazywać pełne zaangażowanie, nawet jeśli wiąże się to z dodatkowym wysiłkiem.
Własna inicjatywa – jak wykazać się na rozmowie rekrutacyjnej
-
Życzliwość i kultura osobista
Jesteś kierownikiem sklepu odzieżowego. Jeden z pracowników nie pojawił się w firmie, przez co spędzasz w pracy dziesiątą godzinę, a do końca dnia pozostało jeszcze sporo czasu i… zadań do wykonania. Ważne, żebyś - mimo zmęczenia, zdenerwowania i zniechęcenia - obsługiwał klientów z uśmiechem i cierpliwie odpowiadał na ich pytania.
Dobre maniery w pracy czyli 5 rzeczy, które denerwują Twoich współpracowników