Account manager jest odpowiedzialny za budowanie relacji pomiędzy klientem a firmą. Aby zajmować to stanowisko, należy mieć odpowiednie wykształcenie, a co najważniejsze – doświadczenie zawodowe m.in. w marketingu. Liczą się także kompetencje miękkie, w szczególności zdolności negocjacyjne oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem.
Oferty z kategorii Account manager znajdziesz TUTAJ.
Kim jest account manager?
Polskim odpowiednikiem account managera jest opiekun klienta. Osoba pracująca na tym stanowisku ma za zadanie pielęgnować relacje między klientem a przedsiębiorstwem – pełni m.in. funkcję doradcy i negocjatora. Odpowiada za sprzedaż produktów lub usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. Do zadań account managera należy również realizowanie akcji promocyjnych oraz przygotowywanie umów. Dodatkowo, powinien on regularnie przeprowadzać analizę rynku i dbać o dobre imię firmy.
Kto może pełnić funkcję account managera?
Stanowisko account managera najczęściej obejmują osoby, które posiadają wykształcenie wyższe. Dobrze, jeśli ukończyły one studia techniczne (odpowiadające temu, w czym specjalizuje się firma), ekonomiczne lub związane z zarządzaniem oraz marketingiem. Warto jednak pamiętać, że praca w roli opiekuna klienta wymaga przede wszystkim odpowiedniego doświadczenia zawodowego. Dobrym kandydatem na stanowisko account managera będzie z pewnością osoba, która pracowała wcześniej w dziale handlowym, marketingu lub promocji.
Kompetencje miękkie account managera
Poza wykształceniem i doświadczeniem zawodowym kluczowe znaczenie mają umiejętności. Osoba aplikująca na stanowisko opiekuna klienta powinna przede wszystkim:
- Być dobrym negocjatorem
Prowadzenie w imieniu przedsiębiorstwa negocjacji z klientem to jedno z głównych zadań, jakie ma do wykonania account manager. Zarobki firmy są zależne m.in. od ustalanych przez niego warunków umowy. Efektem rozmów powinno być zatem zadowolenie zarówno klienta, jak i pracodawcy.
- Wykazywać się pomysłowością
Prezentowanie firmy i realizowanie akcji promocyjnych wymaga kreatywności. Account manager nie powinien trzymać się utartych schematów. Im bardziej innowacyjne będą jego pomysły, tym mocniej zaciekawią potencjalnych klientów.
- Dobrze radzić sobie ze stresem
Współpraca z klientem bywa niekiedy stresująca, szczególnie gdy ma znaczący wpływ na przychody firmy. Jakość pracy account managera nie powinna ulegać obniżeniu – niezależnie od liczby aktualnie realizowanych projektów.
4 sposoby na skuteczne zmniejszenie stresu w pracy
- Cechować się wysoką kulturą osobistą
Account manager powinien stanowić wizytówkę firmy. Musi więc traktować wszystkich klientów z należytym szacunkiem. Nie może okazywać irytacji ani zniecierpliwienia – nawet wtedy, gdy jego rozmówcy nieustannie zadają te same pytania. W trakcie prowadzenia negocjacji nie ma miejsca na wulgaryzmy i niegrzeczne żarty.