Porady Kariera i rozwój Jak zostać account managerem?
04.03.2019  | 5 min czytania

Jak zostać account managerem?

04.03.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Account manager jest odpowiedzialny za budowanie relacji pomiędzy klientem a firmą. Aby zajmować to stanowisko, należy mieć odpowiednie wykształcenie, a co najważniejsze – doświadczenie zawodowe m.in. w marketingu. Liczą się także kompetencje miękkie, w szczególności zdolności negocjacyjne oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Oferty z kategorii Account manager znajdziesz TUTAJ.

Kim jest account manager?

Polskim odpowiednikiem account managera jest opiekun klienta. Osoba pracująca na tym stanowisku ma za zadanie pielęgnować relacje między klientem a przedsiębiorstwem – pełni m.in. funkcję doradcy i negocjatora. Odpowiada za sprzedaż produktów lub usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. Do zadań account managera należy również realizowanie akcji promocyjnych oraz przygotowywanie umów. Dodatkowo, powinien on regularnie przeprowadzać analizę rynku i dbać o dobre imię firmy.

Kto może pełnić funkcję account managera?

Stanowisko account managera najczęściej obejmują osoby, które posiadają wykształcenie wyższe. Dobrze, jeśli ukończyły one studia techniczne (odpowiadające temu, w czym specjalizuje się firma), ekonomiczne lub związane z zarządzaniem oraz marketingiem. Warto jednak pamiętać, że praca w roli opiekuna klienta wymaga przede wszystkim odpowiedniego doświadczenia zawodowego. Dobrym kandydatem na stanowisko account managera będzie z pewnością osoba, która pracowała wcześniej w dziale handlowym, marketingu lub promocji.

Kompetencje miękkie account managera

Poza wykształceniem i doświadczeniem zawodowym kluczowe znaczenie mają umiejętności. Osoba aplikująca na stanowisko opiekuna klienta powinna przede wszystkim:

  • Być dobrym negocjatorem

Prowadzenie w imieniu przedsiębiorstwa negocjacji z klientem to jedno z głównych zadań, jakie ma do wykonania account manager. Zarobki firmy są zależne m.in. od ustalanych przez niego warunków umowy. Efektem rozmów powinno być zatem zadowolenie zarówno klienta, jak i pracodawcy.

  • Wykazywać się pomysłowością

Prezentowanie firmy i realizowanie akcji promocyjnych wymaga kreatywności. Account manager nie powinien trzymać się utartych schematów. Im bardziej innowacyjne będą jego pomysły, tym mocniej zaciekawią potencjalnych klientów.

Jak rozwijać kreatywność?

  • Dobrze radzić sobie ze stresem

Współpraca z klientem bywa niekiedy stresująca, szczególnie gdy ma znaczący wpływ na przychody firmy. Jakość pracy account managera nie powinna ulegać obniżeniu – niezależnie od liczby aktualnie realizowanych projektów.

4 sposoby na skuteczne zmniejszenie stresu w pracy

  • Cechować się wysoką kulturą osobistą

Account manager powinien stanowić wizytówkę firmy. Musi więc traktować wszystkich klientów z należytym szacunkiem. Nie może okazywać irytacji ani zniecierpliwienia – nawet wtedy, gdy jego rozmówcy nieustannie zadają te same pytania. W trakcie prowadzenia negocjacji nie ma miejsca na wulgaryzmy i niegrzeczne żarty.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł