Porady Kariera i rozwój Jak zaplanować swoją karierę?
15.05.2019  | 5 min czytania

Jak zaplanować swoją karierę?

15.05.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(1)

Planowanie kariery wymaga precyzyjnego określenia celów, jak również niezbędnych kompetencji oraz doświadczeń. Takie świadome działanie znacząco zwiększa szansę na efektywny rozwój, a co za tym idzie - objęcie upragnionej, satysfakcjonującej posady w firmie.

Droga do sukcesu zawodowego

Zamiast pozostawiać przyszłość przypadkowi, lepiej zaplanować swoją karierę i czerpać radość z wykonywanej pracy. Pomogą Ci w tym następujące kroki:

  • Zastanów się, do czego dążysz

Na początku sprecyzuj, co chciałbyś osiągnąć – czym pragniesz się zajmować i jakiego rodzaju stanowiska Cię interesują. Przemyśl, gdzie widzisz siebie za 5 czy 10 lat. Dokładne określenie celu ułatwi Ci jego realizację. Poznasz swoje potrzeby, a następnie zaspokoisz je dzięki świadomym działaniom.

  • Określ, co pomoże Ci w osiągnięciu celu

Zastanów się, jakie kompetencje i doświadczenia mają dla Ciebie szczególne znaczenie. Następnie zaplanuj, w jaki sposób będziesz zdobywać potrzebne kwalifikacje i umiejętności. Zrób konkretne i precyzyjne notatki - np. „nauka asertywności za pomocą książek – w ciągu sześciu miesięcy” albo „ukończenie kursu na temat technik negocjacyjnych - do końca bieżącego roku”.

  • Monitoruj swoje postępy

Na bieżąco sprawdzaj, czy udało Ci się zrealizować wszystkie plany. Możesz nagradzać się za wykonanie danego zadania w określonym wcześniej terminie. Nie spoczywaj na laurach – aktualizuj listę doświadczeń i umiejętności, dzięki którym zbliżysz się do osiągnięcia upragnionego celu.

Rozwijaj swój potencjał, zamiast skupiać się na wadach

  • Inspiruj się najlepszymi

W planowaniu kariery pomocne są rozmowy z bardziej doświadczonymi osobami, wykonującymi pracę, o jakiej marzysz. Spróbuj porozmawiać z nimi na temat ich drogi do sukcesu. Cenne uwagi pomogą Ci lepiej rozpoznać własną ścieżkę i zweryfikować Twój plan działania.

  • Nie zapomnij o CV

Studia licencjackie czy koniecznie magisterskie – na co zwracają uwagę pracodawcy? Planując karierę, zorientuj się, jakie są najczęstsze wymagania firm z interesującej Cię branży. Dzięki temu dowiesz się, czego rekruterzy szukają w CV. Studia magisterskie oznaczają lepsze wykształcenie, ale w wielu przypadkach ważniejsze są umiejętności niż dyplom. Mimo to warto umieścić w CV studia, w trakcie których jesteś – dla rekrutera będzie to informacja, że świadomie planujesz swoją karierę i zależy Ci na wykorzystaniu wiedzy w praktyce. Na bieżąco aktualizuj swój życiorys, uzupełniając go o nowe kompetencje, które prowadzą do spełnienia Twoich marzeń.

  • Nie pal za sobą mostów

Nawet jeśli dobrze wiesz, co chcesz osiągnąć – nigdy nie pal za sobą mostów. Dobre relacje w biznesie mogą okazać się niezwykle pomocne, kiedy na drodze do wykonania planu pojawi się jakaś przeszkoda. Dbaj o to, by firmy zapamiętały Cię jako ambitnego, rzetelnego pracownika. Na niektóre sytuacje, takie jak np. upadek szybko rozwijającego się przedsiębiorstwa, nie mamy wpływu. Nie zapominaj też, że modyfikacja planów zawodowych nie jest niczym złym – w ciągu kilku lat sytuacja na rynku pracy może się zmienić, ale też Twoje pragnienia mogą być inne niż teraz.

7 porad, jak pokierować swoją karierą

 

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł