Porady Kariera i rozwój Jak „wyleczyć się” z lenistwa?
16.01.2019  | 4 min czytania

Jak „wyleczyć się” z lenistwa?

16.01.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Każdego dnia zmuszasz się do tego, żeby wykonywać zadania? Dajesz z siebie niezbędne minimum i nie masz ochoty wykazywać się w pracy, która nie daje Ci satysfakcji?  Lenistwo to jedna z blokad na drodze do sukcesu zawodowego. Możesz je pokonać, jeśli lubisz to, co robisz i faktycznie chcesz zmienić swoje nawyki.

Trudno stale utrzymywać wysoki poziom motywacji. Czasami przychodzą gorsze dni i wtedy warto nieco odpuścić. Gorzej, jeśli systematycznie z czegoś rezygnujesz albo unikasz obowiązków. Aby pokonać lenistwo:

  • Analizuj swoje postępowanie

Powodem niechęci do działania może być np. skrajne zmęczenie. Zastanów się, czy Twoja postawa wynika z czystego lenistwa, czy może czujesz się przytłoczony nadmiarem obowiązków. Znajduj czas na odpoczynek. Ważne, żebyś wypoczywał regularnie.  To nie fanaberia, ale konieczność.

  • Postaw granicę między pracą i odpoczynkiem

Odbierasz telefony i maile służbowe o każdej porze dnia i nocy? Sprawy zawodowe i prywatne zlewają się w jedno i przez to nie poświęcasz należytej uwagi ani pracy, ani rodzinie? Jeśli czujesz, że potrzebujesz rozgraniczenia życia osobistego i zawodowego, nie pracuj poza wyznaczonymi godzinami i odłóż na bok sprawy rodzinne, kiedy jesteś w pracy.

3 zasady work life balance których lepiej nie łamać

  • Planuj

Chęć do pracy wzrasta, gdy dokładnie wiesz, co zrobić w danym dniu, tygodniu itd. Możesz też wtedy analizować postępy w pracy. Planowanie zapobiega zniechęceniu, o ile potrafisz trafnie i realistycznie ocenić swoje możliwości.

  • Wyznaczaj sobie atrakcyjne cele

Jak często masz wrażenie, że musisz coś zrobić? Przymus odbiera chęć do działania, a przez to sprzyja lenistwu. Będziesz czuć się o wiele lepiej, robiąc to, co rzeczywiście chcesz zrobić. Ważne, by cele, jakie zamierzasz osiągnąć, były dla Ciebie atrakcyjne i żebyś miał poczucie, że wykonujesz odpowiedni zawód. Jeśli tak nie jest, być może warto pomyśleć o zmianie pracy.  

  • Dziel zadania na etapy

Twoje plany powinny być również realistyczne. Jeśli masz do zrealizowania wymagające i skomplikowane przedsięwzięcie, dobrze jest podzielić je na mniejsze etapy i systematycznie zbliżać się do  celu. Dzięki temu ogrom działań, jakie musisz wykonać, nie przerazi Cię.

Jak stawiać sobie realne cele zawodowe?

  • Nie odkładaj zadań na później

Im dłużej odkładasz to, czego nie chcesz zrobić, tym bardziej czujesz się zmęczony. Męczysz się samym odwlekaniem, poświęcając czas na czynności, które są nieważne lub zbędne. To, co trudne i nieprzyjemne, warto robić na początku pracy, kiedy ma się najwięcej energii i zapału. W przypadku wyjątkowo skomplikowanych zadań i wyzwań dobrze jest rozwijać potrzebne kompetencje, uzupełniać wiedzę itd. W razie wątpliwości można także konsultować się z bardziej doświadczonymi fachowcami.

  • Poszukaj towarzystwa i zainspiruj się

Gdy nie potrafisz zmotywować się samodzielnie, poszukaj osoby, która pomoże Ci działać. Obecność partnera stymuluje do wysiłku np. wtedy, gdy chcesz regularnie biegać. Warto również obserwować osoby, które osiągnęły sukces i poprzez swoją postawę zachęcają innych do przekraczania własnych granic, zdobywania umiejętności i uprawnień, dzięki którym można osiągać coraz ambitniejsze cele zawodowe.

5 osób, które inspirują i pokazują, jak realizować plany

  • Nagradzaj się

Wstałeś wcześnie, mimo że nie miałeś ochoty tego robić? Wykonałeś zadanie, które było dla Ciebie trudne i nieprzyjemne? Doceń swój wysiłek. Nie tłum uczucia zadowolenia, ale je pielęgnuj i podejmuj działania, dzięki którym będziesz coraz częściej doświadczać satysfakcji.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł