Porady Kariera i rozwój Lenistwo – jak je pokonać?
12.06.2022  | 4 min czytania

Lenistwo – jak je pokonać?

12.06.2022  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(1)

Monotonia w pracy, wciąż te same zadania, brak wyzwań – to wszystko sprawia, że w wykonywanie obowiązków wkładamy coraz mniej serca i podchodzimy do nich z coraz mniejszym zaangażowaniem. Ale nawet pracownikom, którym nie brakuje ciekawych zadań, czasem dokucza lenistwo w pracy – przede wszystkim w piątki, kiedy łatwo jest stwierdzić, że o zobowiązaniach i terminach pomyśli się w poniedziałek. Jak pokonać lenistwo? Jest na to kilka sposobów!

O czym przeczytasz w artykule:

• Co to jest lenistwo i czym się różni od prokrastynacji?
• Lenistwo czy depresja – po czym poznać stan chorobowy?
• Jak pokonać lenistwo? Poznaj sprawdzone sposoby

| 6 zjadaczy czasu, które utrudniają pracę w domu

Co to jest lenistwo i czym się różni od prokrastynacji?

Według definicji lenistwo to „stan ducha powodujący zaniechanie jakiegoś wymaganego działania lub działań i powodujący przedłużenie czasu wypoczynku pasywnego ponad uznane w danej chwili i dziedzinie normy”[1]. Brzmi znajomo? Chęć, by zamiast robić coś pożytecznego, poleżeć na kanapie, dopada czasem chyba każdego. Jedni ulegają tej pokusie i potem przeklinają się w duchu, gdy deadline nadchodzi, a projekt wciąż nie jest ukończony i trzeba poświęcić mu weekendy czy popołudnia, inni – walczą ze sobą i starają się skupić na zadaniu, co jednak nie zawsze się udaje.

Tu pojawia się jeszcze jedno pojęcie – prokrastynacja, czyli odkładanie rzeczy na później. Mimo że to wydaje się być synonimem lenistwa, ma inną definicję. Prokrastynacja polega na trwaniu w wiecznym stresie czy niepokoju, że coś ciągle nie jest zrobione, wyszukiwanie sobie innych zajęć, by nie zajmować się tym, czym powinno (słynne „jeszcze tylko umyję okna i pójdę się uczyć”). Lenistwo tymczasem zakłada niechęć do działania, a niewykonywanie obowiązków nie wzbudza wyrzutów sumienia.

| 7 sposobów, jak radzić sobie z prokrastynacją

Jak zwalczyć lenistwo – grafika Pracuj.pl

Lenistwo czy depresja – po czym poznać stan chorobowy?

W zdrowym lenistwie nie ma niczego złego – człowiek nie jest stworzony do wiecznej produktywności, a organizm ma prawo się zbuntować i chcieć odpocząć. Każdego czasem dopada niechęć do pracy czy przekładanie zadań na inny dzień. Trudno utrzymać stały, wysoki poziom motywacji – czasem trzeba po prostu odpuścić. Lenistwo to częsta przypadłość osób tuż przed urlopem, notorycznie pojawia się też w ostatnich godzinach pracy – gdy pogoda za oknem sprawia, że myśli odpływają raczej w stronę planów na resztę dnia. Trzeba się z tym pogodzić: to się zdarza i co do zasady nie ma w tym nic niewłaściwego.

Jeśli jednak lenistwo się przedłuża, a Ty nie masz siły, by zająć się czymś konstruktywnym: spędzasz dni w łóżku, jesteś zmęczony, zaniedbujesz wszystkie obowiązki (zarówno te zawodowe, jak i domowe czy towarzyskie), warto skontaktować się ze specjalistą. Taki zestaw zachowań wskazuje nie na to, że możesz chorować na depresję. Oczywiście nie chodzi tu o kilka dni, podczas których zamiast wykonywać kolejne zadania, patrzyłeś się w sufit, mając nadzieję, że nikt nie zauważy spadku jakości Twojej pracy. Jeżeli jednak ten stan się przedłuża, a Ty nie potrafisz poradzić sobie z obezwładniającą niemocą, czujesz spadek samopoczucia, zdecydowanie powinieneś zasięgnąć porady lekarza, który ma narzędzia do tego, by wiedzieć, jak odróżnić lenistwo od depresji.

| Depresja. Chorzy na lęk i smutek są wśród nas

Jak pokonać lenistwo? Poznaj sprawdzone sposoby

Lenistwo oczywiście nie jest pozytywną cechą, dlatego jeśli Ci doskwiera, dezorganizuje dzień czy powoduje problemy w pracy lub życiu osobistym, warto nad nim popracować. Wymienione przez nas metody mogą Ci w tym pomóc. Sprawdź, jak zwalczyć lenistwo:

  • Przeanalizuj swoje postępowanie – powodem niechęci do działania może być na przykład przepracowanie i zmęczenie. A może czujesz się przytłoczony nadmiarem obowiązków? W każdym z tych przypadków warto zareagować: wziąć urlop albo porozmawiać z przełożonym, by odciążył Cię z części zadań. Może pomóc też nauczenie się delegowania obowiązków.
  • Zadbaj o work-life balance – Odbierasz telefony i maile służbowe o każdej porze dnia i nocy? Sprawy zawodowe i prywatne zlewają Ci się w jedno i przez to nie poświęcasz należytej uwagi ani pracy, ani rodzinie? Rozgraniczenie życia osobistego i zawodowego jest korzystne dla higieny umysłowej, dlatego jeśli nie musisz, nie pracuj poza wyznaczonymi godzinami i odłóż na bok sprawy prywatne, kiedy jesteś w pracy.
  • Planuj zadania – Dokładne rozpisanie zadań dzień po dniu na pewno ułatwi Ci pracę. Dzięki temu możesz też analizować swoje postępy, a przecież nic tak nie motywuje, jak świadomość progresu. Jeśli potrafisz realistycznie ocenić swoje możliwości, planowanie z pewnością pomoże Ci w walce z lenistwem w pracy.
  • Wyznaczaj sobie atrakcyjne cele – Przymus odbiera chęć do działania, a przez to sprzyja lenistwu. Jako ludzie jesteśmy bardziej produktywni, gdy robimy coś, co nas interesuje i sprawia radość. Ważne, by cele, jakie zamierzasz osiągnąć, były dla Ciebie atrakcyjne i żebyś miał poczucie, że jesteś na swoim miejscu. Jeśli tak nie jest, być może warto pomyśleć o zmianie pracy.
  • Dziel zadania na etapy – Twoje plany powinny być również realistyczne. Jeśli masz do zrealizowania wymagające i skomplikowane przedsięwzięcie, dobrze jest podzielić je na mniejsze etapy i systematycznie zbliżać się do celu. Dzięki temu ogrom działań, jakie musisz wykonać, nie przerazi Cię i nie zniechęci.
  • Nie odkładaj zadań na później – Im dłużej odkładasz to, czego nie chcesz zrobić, tym bardziej czujesz się zmęczony. Męczysz się samym odwlekaniem, poświęcając czas na czynności, które są nieważne lub zbędne. To, co trudne i nieprzyjemne, warto robić na początku pracy, kiedy ma się najwięcej energii i zapału. Odhaczenie z listy zadań trudnego projektu dodaje wiatru w żagle i napędza do pracy.
  • Poszukaj towarzystwa i zainspiruj się – Jeżeli nie potrafisz skupić się na zadaniach samodzielnie, poszukaj osoby, która pomoże Ci działać – praca biurko w biurko z kimś, kto też ma problem z lenistwem, pomoże Wam się wzajemnie motywować. Warto również obserwować osoby, które osiągnęły sukces i poprzez swoją postawę zachęcają innych do przekraczania własnych granic, zdobywania umiejętności i uprawnień, dzięki którym można osiągać coraz ambitniejsze cele zawodowe.
  • Nagradzaj się – Wstałeś wcześnie, mimo że nie miałeś ochoty tego robić? Wykonałeś zadanie, które było dla Ciebie trudne i nieprzyjemne? Doceń swój wysiłek. Nie tłum uczucia zadowolenia, ale je pielęgnuj i podejmuj działania, dzięki którym będziesz coraz częściej doświadczać satysfakcji.

Szukasz pracy, w której nie grozi Ci nuda i rozleniwienie? Sprawdź ogłoszenia na pracuj.pl!

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Lenistwo

Oceń artykuł