Porady Kariera i rozwój Jak rozmawiać z przełożonym o swoich oczekiwaniach i planach zawodowych?
25.02.2019  | 5 min czytania

Jak rozmawiać z przełożonym o swoich oczekiwaniach i planach zawodowych?

25.02.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Nie podoba Ci się atmosfera w firmie, ale zaciskasz zęby, wykonujesz zadania i nie podejmujesz działań, które mogłyby uzdrowić sytuację? Masz wiele pomysłów, ale nie dzielisz się nimi, żeby nie wychodzić przed szereg? Bierność może sprawić, że zaczniesz odczuwać narastającą frustrację, a praca stanie się dla Ciebie przykrym obowiązkiem. Dąż do realizacji swoich celów i naucz się mówić, czego potrzebujesz. Asertywność, umiejętność formułowania oczekiwań i inicjatywa na pewno Ci w tym pomogą.  

Poznaj i zrozum swojego szefa

Nie należy mylić umiejętności wyrażania swoich myśli i potrzeb z roszczeniowością. Zakładanie, że coś Ci się należy oraz przedmiotowe traktowanie szefa i współpracowników to zgubna postawa. Ważne, żebyś utożsamiał się z celami firmy i dbał o jej dobro, nie zapominając jednocześnie o własnych aspiracjach. Przyjmując taki punkt widzenia, zyskasz szerszą perspektywę i unikniesz konfliktów. Mądry szef na pewno doceni Twoje zaangażowanie.   

Szef też człowiek, czyli jak budować relacje z przełożonym

Rozwijaj komunikatywność zamiast wysuwać roszczenia

Ważne, by nie traktować przełożonego jak wroga. Wzajemne zaufanie i świadomość wspólnych celów ułatwiają współpracę i korzystnie wpływają na atmosferę. W budowaniu wartościowych relacji służbowych niezbędna jest również komunikatywność, czyli umiejętność słuchania i mówienia w taki sposób, by rozmówca zrozumiał to, co mamy na myśli. Aby skuteczniej się porozumiewać, warto np. trzymać emocje w ryzach i prosić o informację zwrotną.

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

Przedstawiaj swoje oczekiwania i nie bój się mówić o sprawach, które Cię niepokoją. Ważne, żebyś robił to kulturalnie i merytorycznie – bez oskarżania, osądzania i generalizowania. Komunikaty, które można wysyłać pracodawcy, to np.:

  • „Chciałbym więcej zarabiać.”

W rozmowie z pracodawcą nie trzeba stronić od tematów finansowych. Aby osiągnąć pożądane rezultaty, posługuj się konkretnymi argumentami. Mów o swoich sukcesach, efektach pracy i zaangażowaniu w rozwój firmy. Przytaczaj liczby, prezentuj wykresy i jasno formułuj oczekiwania. Zachowaj otwartość na argumenty rozmówcy.

  • „Ostatnio mam coraz więcej obowiązków. Czuję się przemęczony.”

Przyjmując asertywną postawę i mówiąc o swoich odczuciach, osiągniesz znacznie więcej, niż oskarżając i krytykując. Zamiast mówić, że pracodawca nakłada na Ciebie zbyt wiele obowiązków, powiedz, że odczuwasz negatywne skutki przemęczenia, a Twoja wydajność spada.   

  • „Atmosfera w firmie nie jest najlepsza.”

Konflikty w zespole warto rozwiązywać we własnym zakresie, nie angażując w nie osób trzecich. Umiejętność osiągnięcia porozumienia świadczy o dojrzałości i profesjonalizmie. Czasami jednak dojście do konsensusu jest niemożliwe. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy mediatora. W tej roli może wystąpić szef. Prosząc przełożonego o interwencję, warto bazować na faktach i unikać wzajemnych oskarżeń.  

Kalkulator: oblicz, ile zarobisz „na rękę” i porównaj zarobki w zależności od rodzaju umowy
Sprawdź

  • „Chciałbym uzyskać nieco większą samodzielność.”

Potrzeba samodzielności dobrze świadczy o pracowniku. Jeśli chcesz, by pracodawca Ci zaufał, powołuj się na konkretne sytuacje, w których wykazałeś się profesjonalizmem. Daj się poznać jako zaangażowany i odpowiedzialny fachowiec.

Jak znane firmy motywują pracowników?

  • „Czy mógłbym zaproponować…?”

Przełożeni doceniają pracowników wykazujących się inicjatywą. Nie bój się mówić o swoich pomysłach, nawet jeśli nie wszystkie zostaną zrealizowane. Ważne, żebyś nie mylił inicjatywy z brakiem dyscypliny. Ostatecznie odpowiedzialność spoczywa na kierowniku, dlatego należy konsultować z nim plany, które chciałbyś wcielić w życie.

  • „Zależy mi na tym, by pracować dobrze, dlatego proszę o informację zwrotną.”

Pracujesz wytrwale i z zaangażowaniem, ale przełożony niezbyt często komentuje Twoje działania? Nie bój się prosić o feedback. Bądź otwarty na konstruktywną krytykę i analizuj uwagi kierowane pod Twoim adresem. Otwartość, asertywność, umiejętność argumentowania, opanowanie – to kompetencje i cechy sprzyjające budowaniu zdrowej i profesjonalnej relacji z przełożonym. Warto je rozwijać. Ważne również, by świadomie podejmować decyzje dotyczące życia zawodowego, czyli np. wyboru miejsca pracy.

Oceń artykuł