Porady Kariera i rozwój Jak przygotować się do rozmowy telefonicznej z zagranicznym rekruterem?
30.04.2019 | 7 min czytania

Jak przygotować się do rozmowy telefonicznej z zagranicznym rekruterem?

30.04.2019 | 7 min czytania
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno
Ocena treści
(5)

Planując obcojęzyczną rozmowę przez telefon, należy zadbać o aspekt: organizacyjny, techniczny, lingwistyczny i merytoryczny.Poćwicz słownictwo branżowe i sprawdź, czy w Twoim CV nie ma błędów językowych. Nastaw się nie tylko na pytania o motywację i cele zawodowe, ale też na luźny „small talk”. Aby oswoić się z formą telefoniczną, dużo słuchaj: programów i filmów, a nawet… automatycznej sekretarki.

Przygotowanie organizacyjne i techniczne

  • Ustal termin rozmowy z uwzględnieniem różnic czasowych
    Aby uniknąć nieporozumień w CV, podawajmy numer telefonu z kierunkowym. Podczas umawiania rozmowy warto zwrócić uwagę na lokalną strefę czasową.
    - Agnieszka Deszczka, rekruterka pracująca w londyńskim oddziale Facebooka
  • Pamiętaj o strukturze rozmowy i kulturze osobistej
    Jak przypomina Agnieszka Deszczka, zarówno w komunikacji telefonicznej, jak i mailowej używajmy zwrotów grzecznościowych typu: “hope you are well…”, “would you mind”. Mimo że nie jest to spotkanie na żywo, twarzą w twarz, należy pamiętać o profesjonalnej postawie i zasadach dobrego wychowania. Ważny jest cel rozmowy.
    Warto nauczyć się najczęściej używanych przez telefon formuł powitalnych. Można też wcześniej poćwiczyć przedstawianie się. Należy też zwrócić uwagę na zakończenie rozmowy w uprzejmy, elegancki sposób – bez szybkiego, nerwowego rzucania: goodbye. Dobre wrażenie zrobi na rekruterze, jeśli krótko podsumujemy to, co zostało powiedziane, upewnimy się co do dalszego etapu rekrutacji i dopiero wówczas podziękujemy za rozmowę i pożegnamy się.
    - Anna Stryjewska, lingwistka z działu Dydaktyki w Babbel, firmy tworzącej aplikację mobilną do nauki języków
  • Zadbaj o spokojne i komfortowe warunki do konwersacji
    To ważne, aby nikt nie przeszkadzał nam podczas rozmowy z rekruterem. W ciągu tych kilku czy kilkunastu minut nasza uwaga powinna być w stu procentach skupiona na osobie, którą słyszymy w telefonie – koncentracja zdecydowanie słabnie, jeśli martwimy się, że ktoś zaraz przerwie rozmowę, że zdania nie będą brzmieć wyraźnie z powodu hałasu ulicznego albo donośnych dźwięków dobiegających z innego pokoju.
  • Nie zapomnij o weryfikacji CV
    Aby upewnić się, czy Twoje CV jest poprawne językowe i czy podczas rozmowy nie zrobimy błędu, możesz skonsultować się na przykład z native speakerem. 
    Nieświadomie popełniamy niezręczności i kalki językowe, które są zauważalne tylko przez autochtonów.
    - Agnieszka Deszczka
  • Miej pod ręką notes
    Robienie notatek podczas rozmowy to dobry pomysł, żeby utrwalić najważniejsze informacje, terminy, adresy. W nerwach, zwłaszcza jeśli mówimy w języku obcym, nie wszystko możemy zapamiętać – warto więc wesprzeć się praktycznymi narzędziami. Jeśli ktoś jest wzrokowcem, to notując, może poprawić i utrzymać koncentrację.

Przygotowanie merytoryczne

  • Nie zaniedbuj ćwiczeń językowych
    Konwersacje, dodatkowe lekcje w szkole językowej, literatura i prasa branżowa, korzystanie z aplikacji mobilnych – jest wiele sposób, by na co dzień szlifować język. Aktywność w anglojęzycznych grupach tematycznych online pozwoli przyswoić słownictwo branżowe.
    Akcent brytyjski bywa trudny do zrozumienia, szczególnie jeśli rozmowa toczy się przez telefon. Warto codziennie słuchać BBC – jest dostępne przez internet, oglądać brytyjskie seriale z angielskimi napisami, śledzić wybrane kanały na Youtube, które pomogą w przygotowaniu na rozmowę rekrutacyjną.
    - Agnieszka Deszczka
  • Odgrywaj scenki - w ramach próby
    Dobrze jest poświęcić czas na symulację rozmowy z rekruterem. Możesz poprosić kogoś z rodziny albo znajomego, aby wcielił się w rolę Twojego rozmówcy. Możesz też sam powtarzać i utrwalać wybrane kwestie. 
    Jeśli przed spotkaniem rekrutacyjnymi poćwiczymy „na sucho” udzielanie odpowiedzi, to będziemy mogli zorientować się odpowiednio wcześniej, jakich zwrotów nam brakuje i jakie słownictwo jeszcze warto odświeżyć.
    - Anna Stryjewska z Babbel
  • Mów nawet do… automatycznej sekretarki
    Eksperci są zgodni, że nauka jest skuteczna wtedy, gdy jest systematyczna – aby zapamiętać nowe informacje na dłużej, zespół lingwistów z firmy Babbel zaleca 15 minut nauki dziennie. Aby rozwijać naturalność, płynność wypowiedzi – warto komunikować się w różnych sytuacjach. Wówczas myśl o rozmowie telefonicznej z rekruterem nie będzie wywoływać tak dużego napięcia. Jak podkreślają lingwiści z Babbel, jeśli tylko mamy możliwość, dzwońmy do anglojęzycznych znajomych czy wybranych instytucji. Nawet słuchając automatycznej sekretarki, czy nagrywając się komuś na telefon, można oswajać się z językiem.
  • Dowiedz się jak najwięcej o potencjalnym pracodawcy
    Przygotowując się do rozmowy, zgromadź informacje na temat działalności firmy, możliwościach rozwoju, oferowanych ścieżkach kariery, kulturze organizacyjnej itd. Dobrze zapoznaj się z treścią oferty pracy, przeanalizuj stawiane wymagania. Zastanów się nad odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania rekrutacyjne, na przykład związane z Twoją motywacją, oczekiwaniami finansowymi, wizją własnego rozwoju itd. 
    Rozmowa z angielskim rekruterem nie różni się wiele od polskiej. Brytyjczycy zdają się być zwykle zrelaksowani w pierwszym kontakcie i dla rozluźnienia atmosfery lubią żartować.
    - Agnieszka Deszczka
  • Przygotuj się na small talk i pytania o kluczowe sprawy
    Jeśli spodziewasz się telefonu od brytyjskiego rekrutera lub pracodawcy, uwzględnij typowe dla tej narodowości zamiłowanie do krótkich, luźnych pogawędek. 
    Nastaw się na rozmowę o pogodzie, czy nawet na wspomnienia rekrutera ze “stag party” w Polsce. Ale niech Cię to nie zwiedzie. Rozmowy w Wielkiej Brytanii nastawione są na konkrety. Przejrzyj swoje CV i stanowisko, na które aplikujesz, i postaraj się wyłuskać kamienie milowe twojego doświadczenia, które mogą przełożyć się na sukces w nowej pracy.
    - Agnieszka Deszczka Rekruterka zachęca, by w ramach przygotowań zastanowić się: „jakie pytania zadałbyś sobie, rekrutując się na to stanowisko?”.
    Opowiadaj o takich sytuacjach, które wykazują oczekiwane cechy i zachowania w kontekście pracy, na którą aplikujesz. Na to samo pytanie inaczej odpowie makler giełdowy, a jeszcze inaczej trenerka jogi. Jeśli jesteś gadułą, upewnij się, czy na każdy podpunkt nie powstaje więcej niż dwa zdania. Zawsze lepiej dopytać rekrutera, czy nie potrzebuje więcej szczegółów, niż utopić rozmowę w potoku nikomu niepotrzebnych słów.
    - Agnieszka Deszczka

    Gdy dzwoni telefon...

    Nauczyciele języków radzą, by podczas telefonicznej rozmowy starać się mówić wyraźnie i wolno, a jednocześnie płynnie. Kontrola nad tempem wypowiedzi może być trudna, ze względu na stres, ale warto zwracać uwagę na ten aspekt.

    Gdy uświadomimy sobie, że mówimy za szybko, możemy złapać oddech i spróbować zwolnić.
    - Anna Stryjewska z Babbel  Jeśli okaże się, że na skutek problemów z zasięgiem, stresu czy po prostu niezrozumienia jakiegoś obcojęzycznego słowa czy zwrotu, nie będziesz wiedzieć, jakiej odpowiedzi udzielić – nie wahaj się poprosić o powtórzenie, doprecyzowanie czy wyjaśnienie pytania. 
    Przykładowo Brytyjczycy są przyzwyczajeni do faktu, że właściwie każdy mówi z nieco innym akcentem. Inaczej po angielsku mówi Szkot, Włoch, Polak, czy nawet rodowity londyńczyk posługujący się cockneyem. Dlatego jeśli czegoś nie zrozumiesz, grzecznie poproś o powtórzenie lub spróbuj sparafrazować własnymi słowami. Dla upewnienia, po rozmowie możesz wysłać do rekrutera mail z prośbą o potwierdzenie lub doprecyzowanie szczegółów.
    - Agnieszka Deszczka

    Lingwiści z działu Dydaktyki, którzy przygotowują kursy angielskiego biznesowego dostępne w aplikacji Babbel, polecają utrwalenie tego typu sformułowań:
    ● Could you repeat that, please? („Czy mógłby pan/mogłaby pani powtórzyć?“)
    ● I couldn’t understand that, could you please phrase it another way? („Nie zrozumiałem/zrozumiałam, czy mógłby pan/mogłaby pani powiedzieć to inaczej?“)
    ● Could you please speak slower? („Czy mógłby pan/mogłaby pani mówić wolniej?“
    ● How do you spell that? / Could you spell that? („Czy mógłby pan/mogłaby pani to przeliterować?”)
    ● Where can I read about this? („Gdzie mogę o tym poczytać?“)

    Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
    Stwórz CV
Oceń artykuł