Porady Kariera i rozwój Home office – dlaczego warto pracować w domu?
29.03.2018  | 4 min czytania

Home office – dlaczego warto pracować w domu?

29.03.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Informatycy, architekci i copywriterzy – to przykłady specjalistów, którzy mogą pracować zdalnie. Jak pokazuje badanie wykonane przez firmę Softchoice, 85% pracowników biurowych z Ameryki Północnej oczekuje od swoich pracodawców dostępu do technologii umożliwiających wykonywanie obowiązków poza biurem.    

Praca zdalna to rozwiązanie dla osób, które są zdyscyplinowane i zmotywowane. Choć wykonywanie zadań zawodowych w domu pozbawia możliwości nawiązywania relacji ze współpracownikami, zapewnia liczne korzyści, np.:

  • Samodzielnie ustalasz, kiedy pracujesz

Czy chciałbyś samodzielnie decydować o tym, kiedy i jak długo zajmujesz się aktywnością zawodową? Jako telepracownik możesz wykonywać zadania służbowe, niezależnie od tego, gdzie się znajdujesz. Zyskujesz również możliwość podejmowania pracy wtedy, kiedy jesteś najbardziej efektywny.     

  • Nie tracisz czasu na dojazd

Niekorzystne połączenia autobusowe lub kolejowe, awarie środków komunikacji zbiorowej, a także korki – to przykładowe problemy, które sprawiają, że dojazd do pracy bywa czasochłonny i nieprzyjemny. Wiąże się również z kosztami, szczególnie gdy poruszasz się własnym samochodem. Wykonując pracę w domu, można zaoszczędzić nawet kilka godzin dziennie.   

  • Możesz uniknąć zwolnienia chorobowego

Złamana noga utrudnia dojazd do biura, ale nie uniemożliwia wykonywania pracy polegającej np. na tworzeniu programów komputerowych. Jako pracownik zdalny nie musisz korzystać ze zwolnienia chorobowego. Dzięki temu Twoja pensja się nie zmniejszy. Wynagrodzenie chorobowe i zasiłek chorobowy w większości przypadków stanowią jedynie 80% wynagrodzenia.

  • Samodzielnie aranżujesz biuro

Koncentracja uwagi w pomieszczeniach, w których przebywa kilka lub kilkanaście osób bywa trudna, szczególnie gdy jesteś nadwrażliwy.

Nadwrażliwość emocjonalna a funkcjonowanie w środowisku pracy

Pracując w domu, samodzielnie tworzysz warunki działania.  

Umowa-zlecenie – jak rozliczyć home office?

Pracę zdalną można wykonywać na podstawie umowy o pracę lub kontraktów cywilnoprawnych, m.in. umowy-zlecenia. Zlecenie daje większą swobodę – nie musisz np. stosować się do poleceń przełożonych, a w szczególnych przypadkach masz prawo powierzyć wykonanie obowiązków osobie trzeciej.

5 zalet umowy-zlecenia

Osoba pracująca na podstawie umowy-zlecenia ma zagwarantowaną minimalną stawkę godzinową. Aby ustalić wynagrodzenie za przepracowany okres, konieczne jest prowadzenie ewidencji czasu pracy. Pensję brutto zleceniobiorcy pomniejsza się o składki ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy.

Kalkulator wynagrodzeń

Wysokość zaliczki zależy od kosztów uzyskania przychodu. Chodzi np. o wydatki poniesione w związku z dojazdem do pracy. W przypadku pracy zdalnej nie można zastosować podwyższonych kosztów, nawet jeśli mieszkasz poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy.     

Oceń artykuł