Porady Kariera i rozwój Elementarz kompetencji i cech pracownika - od A do Z
19.04.2019  | 8 min czytania

Elementarz kompetencji i cech pracownika - od A do Z

19.04.2019  | 8 min czytania
Autor wpisu Katarzyna Klimek-Michno
Ocena treści
(4.5)

Wykształcenie, wiedza i przygotowanie do zawodu są niezwykle ważne, ale na sukces i poczucie spełnienia duży wpływ mają też kompetencje społeczne, umiejętności interpersonalne i określone cechy charakteru. Dzięki nim potrafimy działać efektywnie i cieszyć się z tego, co robimy. Sprawdź, jakie umiejętności warto rozwijać i jaka postawa jest szczególnie cenna.

A jak…


AUTOPREZENTACJA
Warto o nią zadbać zarówno podczas rekrutacji, jak i przygotowań do wystąpień firmowych, rozmów z klientami. Przed Tobą ważne spotkanie? Negocjacje z kontrahentem? A może udział w dyskusji i rola prelegenta? Ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia – to sposób, żeby rozwijać umiejętności związane z wystąpieniami publicznymi i komunikatywnością. Ale o autoprezentacji należy też pamiętać na co dzień – od sposobu komunikacji i postawy wobec innych zależą relacje ze współpracownikami, budowanie własnej marki w branży itp.

ASERTYWNOŚĆ
To umiejętność stawiania granic, wyrażania swojego zdania i odmawiania w sposób łagodny, kulturalny, stanowczy, ale nieagresywny. Warto cały czas rozwijać tę kompetencję, ponieważ przydaje się na każdym etapie pracy zawodowej.

B jak…

BYCIE SOBĄ
Jeśli mówimy o autoprezentacji, to nie możemy zapominać o autentyczności. Bądź sobą! Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Działaj w zgodzie ze swoimi wartościami. Sztuczne kreowanie wizerunku prędzej czy później wyjdzie na jaw.

C jak…

CIERPLIWOŚĆ
To jeden z fundamentów sukcesu zawodowego. Bez względu na to, czy dopiero wkraczasz na rynek pracy jako praktykant lub stażysta, czy masz już bogate doświadczenie i długoletni staż – spokojne i cierpliwe czekanie na postępy i efekty przybliży Cię do wyznaczonego celu.
CHARYZMA
Często wydaje nam się, że niektórzy są obdarzeni wrodzoną charyzmą i wręcz zarażają innych swoimi pomysłami. Warto wiedzieć, że charyzmę można w sobie rozwijać na co dzień. Jak? Pracując nad swoimi mocnymi i słabymi stronami, ćwicząc umiejętność uważnego słuchania, okazując szacunek i życzliwość, dbając o relacje.
CHĘĆ NAUKI
Pracodawcy cenią otwartość na wiedzę oraz wewnętrzną potrzebę i naturalną chęć, by rozwijać kompetencje zawodowe. Duże znaczenie ma to, czy sięgasz po kolejne wiadomości, szukasz dodatkowych źródeł informacji i dzielisz się swoim doświadczeniem.
CIEKAWOŚĆ
Iskra pasji, ciekawości, zainteresowania wybraną dziedziną – widoczna jest w sposobie mówienia o swojej pracy i nastawieniu do zadań. Można ją zaobserwować także podczas rekrutacji, gdy kandydat opowiada o swoich doświadczeniach zawodowych, zrealizowanych projektach, planach na przyszłość.

D jak…

DETERMINACJA
To ważne, żeby być skupionym na celach zawodowych, a jednocześnie – postępować uczciwie i kulturalnie, nie brać udziału w niezdrowym wyścigu i rywalizacji. Determinacja sprawia, że nie poddajemy się po pierwszych niepowodzeniach, nie rezygnujemy z dalszych działań.

E jak…

EMPATIA
Dzięki empatycznymi nastawieniu można więcej zobaczyć, lepiej zrozumieć innych, budować relacje i tworzyć pozytywną atmosferę w miejscu pracy.

F jak…

FEEDBACK
W relacjach zawodowych bardzo cenna jest umiejętność udzielania konstruktywnych informacji zwrotnych – takich, które będą użyteczne i wartościowe dla odbiorcy. Warto więc uczyć się komunikatu „ja” i takiego prowadzenia dialogu, by nie oceniać rozmówcy, a wyrażać swoje odczucia i obserwacja dotyczące konkretnych sytuacji i zdarzeń.

G jak…

GOTOWOŚĆ DO PODJĘCIA WYZWAŃ
Dzisiejszy rynek pracy zmienia się w bardzo dynamiczny sposób. Przebranżowienie, zdobycie dodatkowej specjalizacji, zmiana miejsca pracy, podjęcie się nowych wyzwań i zadań – to współczesne realia. W cenie jest elastyczność i otwartość na kolejne doświadczenia.

H jak…

HUMOR
Pozytywne nastawienie, poczucie humoru, pogodne usposobienie – to coś, co niewątpliwie wpływa na atmosferę i relacje zawodowe. Warto być życzliwym wobec współpracowników. Od naszej postawy zależy też to, jak będziemy postrzegani przez klientów, osoby z branży itd.

I jak…

INNOWACYJNOŚĆ
O sukcesie zawodowym mogą zadecydować nieszablonowe pomysły, chęć przełamywania schematów i szukania nowych rozwiązań. Warto być uważnym obserwatorem i rozwijać w sobie kreatywność. W niektórych branżach jest to jedna z kluczowych kompetencji.

J jak…

JASNE FORMUŁOWANIE MYŚLI
Komunikatywność oznacza zarówno uważne słuchanie drugiej strony, jak i jasne formułowanie przekazu. To ważne, by dbać o codzienny przepływ informacji i wymianę zdań. Zarówno w relacjach ze współpracownikami, jak i w kontakcie z klientami szczególnie cenna jest umiejętność wyjaśniania różnych kwestii w zrozumiały, przystępny sposób.

K jak…

KONSEKWENCJA
Konsekwencja w budowaniu marki osobistej, w zdobywaniu kolejnych doświadczeń, w dążeniu do wyznaczonych celów, w podejmowaniu decyzji i działań. Jeśli zabraknie spójności między tym, co mówimy i robimy, to stracimy wiarygodność.

L jak…

LOGICZNE MYŚLENIE
To umiejętność ceniona na wielu stanowiskach. Pozwala na analizowanie, dostrzeganie różnic, powiązań i związków przyczynowo-skutkowych, a także na wyciąganie wniosków i wyznaczanie dalszego kierunku działania.

M jak…

MOTYWOWANIE SAMEGO SIEBIE
To ważne, by dbać o wewnętrzną motywację i wiedzieć, co chcemy osiągnąć, co jest dla nas priorytetem. Idealnie, jeśli wykonujemy pracę, w której czujemy się spełnieni, jeśli możemy rozwijać swoje talenty, predyspozycje, pasje.

N jak…

NASTAWIENIE NA ROZWÓJ
Pokora ma bardzo duże znaczenie – nawet jeśli kandydat do pracy ma już spory dorobek, imponujące wyniki, ciekawe portfolio. Ważna jest chęć rozwijania swoich mocnych stron oraz praca nad obszarami, które wymagają udoskonalenia.

O jak…

ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Poczucie odpowiedzialności jest czymś istotnym bez względu na zajmowane stanowisko. Na nic wiedza, uzyskane stopnie, tytuły, kwalifikacje, jeśli zabraknie sumienności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, wykonywane zadania itd.
ORIENTACJA NA CEL
To jedna z kompetencji, której pracodawcy oczekują od kandydatów. Chodzi nie tylko o świadomość celu, ale też wyznaczanie etapów realizacji zadań, szybkie, elastyczne reagowanie, wyciąganie wniosków i wprowadzanie zmian.

 

PRACOWITOŚĆ
Pracowitość to kolejny - ponadczasowy, niezależny od trendów i wyzwań – fundament, na którym warto budować swoją drogę zawodową. Bez względu na to, jak duży ma się talent.
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
Pewność siebie w zakresie kwalifikacji, kompetencji i dziedziny, w której się specjalizujemy – to jedno, ale poczucie własnej wartości to coś, co pozwoli przetrwać trudne chwile, poradzić sobie emocjonalnie z niepowodzeniami. Warto dbać o samoocenę.

R jak…

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM/PRESJĄ CZASU
Obowiązki zawodowe często wykonuje się pod presją terminów, w szybkim tempie. Tak istotna jest więc umiejętność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami. Można ją ćwiczyć w ramach szkoleń i warsztatów, ale też obserwując na co dzień samego siebie, swoje reakcje i zachowania.
REFLEKSYJNOŚĆ
Dzięki refleksyjności i samoświadomości można pracować nad swoim charakterem, wyciągać wnioski z popełnionych błędów, dostrzegać różne szanse zawodowe i podejmować wyzwania.

S jak…

SAMODZIELNOŚĆ
Firmy cenią pracowników, którzy są proaktywni, podejmują próby, samodzielnie szukają potrzebnych informacji i sięgają do różnych źródeł wiedzy – zamiast biernie oczekiwać i wymagać, by inni to za nich zrobili.

T jak…

TRAKTOWANIE Z SZACUNKIEM
W pracy liczą się nie tylko wyniki i osiągnięcia, bogate CV i portfolio. Ważne są także relacje i atmosfera. Aby każdy czuł się dobrze, należy zadbać o wzajemny szacunek i zaufanie.

U jak…

UPÓR
Upór, wytrwałość, systematyczność, konsekwencja – w odróżnieniu od słomianego zapału – mogą doprowadzić nas do celu. Warto jednak pamiętać, że są sytuacje, w których lepiej odpuścić, zrezygnować, zmienić kierunek działania.
UWAŻNE SŁUCHANIE
Od naszego nastawienia do rozmówcy może zależeć to, czy odniesiemy sukces. Jeśli nie potrafimy wsłuchać się w potrzeby odbiorców, szczerze zainteresować się tym, co ma do powiedzenia klient – to na nic mogą zdać się nasze długie monologi, przygotowanie, wiedza i kwalifikacje. Warto przyglądnąć się samemu sobie, jak zachowujemy się podczas rozmów.

W jak…

WŁASNA INICJATYWA
Firmy cenią pracowników, którzy chętnie zgłaszają swoje pomysły, dzielą się swoimi spostrzeżeniami, chcą angażować się w różne działania, dostrzegają potrzebę wprowadzenia usprawnień czy nowych rozwiązań. Wykazywanie się inicjatywą może być inwestycją, która zaprocentuje w przyszłości.
WSPÓŁPRACA
Umiejętność pracy zespołowej jest ważna niemal w każdym zawodzie, a w przypadku niektórych stanowisk odgrywa wręcz kluczową rolę. Aby współdziałać i czerpać radość ze współpracy, warto rozwijać komunikatywność.

Z jak…

ZARZĄDZANIE SOBĄ W CZASIE
Z dążeniem do celu ściśle wiąże się planowanie. Organizacja własnej pracy i umiejętność planowania mają bardzo duży wpływ na efekt końcowy. Warto uczyć się zarządzania sobą w czasie, zmieniać niekorzystne nawyki, szukać sposobów radzenia sobie z rozpraszaczami uwagi oraz ćwiczyć koncentrację.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

 

Oceń artykuł