Porady Kariera i rozwój Dobry PR manager – 5 cech, które warto mieć, by zrobić karierę
11.01.2022  | 7 min czytania

Dobry PR manager – 5 cech, które warto mieć, by zrobić karierę

11.01.2022  | 7 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Marzysz o tym, aby w przyszłości zdobyć pracę jako PR manager? Chcesz samodzielnie opracowywać i realizować firmowe strategie, a także dbać o pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa? Podpowiadamy, jakie kompetencje miękkie są kluczowe, by zostać naprawdę dobrym specjalistą ds. PR. Poznaj 5 cech osoby, o którą będzie walczyć każda agencja public relations.

Czego dowiesz się z artykułu?

• Dobry PR manager – kto to taki?
• Public relations – przykłady cech osobowościowych prosto z ogłoszeń o pracy
• Public relations: praca jako PR-owiec – sprawdź, czy się do tego nadajesz

| Jak na karuzeli, czyli public relations od kuchni

Dobry PR manager – kto to taki?

Każdy PR manager czy kierownik ds. public relations – bez względu na to, w jakiej branży działa – ma bardzo podobne obowiązki. Praca w public relations polega na kontaktach z klientami, utrzymywaniu stałych relacji z mediami lub lokalnymi władzami, organizacji konferencji prasowych, dbaniu o komunikację marketingową firmy i jej dobre imię oraz opracowywaniu strategii na wypadek kryzysu. Zazwyczaj ścieżka kariery na tym stanowisku wygląda bardzo podobnie i prowadzi od PR managera do kierownika – który dobrze wie, co to public relations, bo w tej branży spędził już kilka ładnych lat.

Specjalista ds. PR może też działać jako freelancer, pracować na własną rękę w stworzonej przez siebie agencji public relations lub w charakterze rzecznika prasowego czy specjalisty marketingu politycznego. Aby wiedzieć, które decyzje podejmować, a także jak i co komunikować, potrzebne jest nie tylko odpowiednie wykształcenie (np. studia public relations), doświadczenie zawodowe i obycie w branży, lecz także określone cechy charakteru, które znacznie ułatwiają codzienną pracę i kontakty z ludźmi.

| 8 zawodów, w których praca zespołowa jest niezbędna

Public relations – przykłady cech osobowościowych prosto z ogłoszeń o pracy

Chcesz spróbować swoich sił jako specjalista ds. PR? Jak zostać zauważonym w tej branży i które cechy osobowościowe z pewnością przydadzą Ci się w pracy? Aby odpowiedzieć na te pytania, prześledziliśmy oferty Pracuj.pl. Następnie wybraliśmy 5 cech dobrego PR managera, które najczęściej powtarzają się w ogłoszeniach pracodawców. Oto one!

  1. Rozbudowane umiejętności komunikacyjne

Dla każdego specjalisty ds. PR łatwość w nawiązaniu i utrzymaniu relacji biznesowych jest nieoceniona. Nie od dziś wiadomo, że charyzma i komunikatywność mogą ułatwić kontakty z drugą osobą. Jeśli chcesz pracować w public relations, musisz wiedzieć, co i w jaki sposób chcesz przekazać. W końcu Twoje komunikaty (ustne czy pisemne) muszą być zrozumiałe, jasne i bardzo konkretne. W tej branży liczy się też umiejętność dopasowania języka do grupy odbiorców, jednak na tym nie kończy się Twoje zadanie…

| Po co tak komplikować, czyli jak się komunikować?

Bycie dobrym mówcą wcale nie zwalnia z tego, by także umieć aktywnie słuchać innych. Zdarza się, że to właśnie ta cecha jest dla rozmówcy kluczowa i przesądza o dalszych dobrych kontaktach i relacjach. Dobrze, jeśli potrafisz mediować, swobodnie formułować myśli, debatować w ważnych sprawach i prezentować swoje wizje oraz poglądy, nie zapominając przy tym o asertywności. Niezwykle istotna w takim zawodzie jest również współpraca w grupie, która pełni ważną funkcję w wielu projektach PR-owych.

Specjalista do spraw public relations – humorystyczna grafika

  1. Kreatywne i innowacyjne podejście do powierzonych zadań

Nieszablonowe myślenie, głowa pełna pomysłów i innowacyjne propozycje mogą sprawić, że będziesz cenionym specjalistą w branży. Praca w public relations nie jest zajęciem odtwórczym. Tutaj liczą się ciekawe podejście do tematu i konkretne rozwiązania, na które nie wpadła konkurencja. Jeśli jesteś osobą kreatywną, tworzenie kampanii public relations może być dla Ciebie ciekawym wyzwaniem. Podczas przygotowywania strategii firmowych z pewnością nie powielisz wówczas utartych schematów, pobudzisz wyobraźnię odbiorców oraz ich emocje. A w public relations właśnie o to chodzi!

  1. Zdolność szybkiego reagowania na zmiany

Praca w dziale public relations to niekiedy wykonywanie obowiązków służbowych pod presją czasu i w zmiennych okolicznościach. Elastyczność w tym zawodzie jest więc priorytetową cechą, która pozwala na szybkie podejmowanie dobrych decyzji i natychmiastowe reagowanie, kiedy np. w przedsiębiorstwie zapanuje kryzys. Wizerunek firmy i jej dobre imię w takich przypadkach leżą w rękach PR managera, który z delikatnością, ale i skutecznością musi zareagować i zabrać głos – nawet jeśli sytuacja jest napięta i mocno nieprzewidywalna. Przy takiej okazji liczą się też umiejętności związane z opanowaniem stresu i zażegnywaniem ewentualnych konfliktów.

| Jak kryzys wpływa na wartości pracowników?

  1. Odpowiedzialność

Dobry PR manager musi być osobą odpowiedzialną, bowiem na jego barkach niejednokrotnie spoczywa nie tylko dobre imię firmy i jej wizerunek, lecz także wiele spraw organizacyjnych – związanych m.in. z eventami, terminową wysyłką paczek PR, startem kampanii, organizacją spotkań biznesowych czy konferencji prasowych. Specjalista ds. public relations bardzo często musi podejmować ważne decyzje, ufając swojemu przeczuciu, wiedzy i doświadczeniu. Nierzadko osobiście odpowiada za powodzenie lub fiasko przeprowadzonej akcji PR-owej czy wdrożonej strategii działania, co bywa sporym obciążeniem.

  1. Wewnętrzna potrzeba ciągłego rozwoju

Ugruntowana wiedza z zakresu marketingu i doświadczenie zdobywane małymi krokami są kluczem do sukcesu, jeśli chcesz znaleźć pracę w tym zawodzie. Nie można jednak na tym poprzestać – szczególnie w branży PR. Jeśli jesteś osobą mającą w sobie chęć do rozwijania nowych kompetencji, lubisz dowiadywać się ciekawych rzeczy i potrafisz później umiejętnie wykorzystać tę wiedzę, w świecie public relations na pewno sobie poradzisz. Już teraz zacznij obserwować branżowe profile i konta w social mediach, bierz udział w tematycznych eventach, znajdź motywujący podcast czy dobry kurs online, które pomogą Ci zaspokoić wewnętrzną potrzebę ciągłego rozwoju. Poznawaj trendy i ucz się obsługi nowych narzędzi, aby w przyszłości być konkurencyjnym kandydatem w środowisku pracy.

Public relations: przykłady zadań, za które odpowiada PR-owiec – humorystyczna grafika

Public relations: praca jako PR-owiec – sprawdź, czy się do tego nadajesz

Praca w public relations nie jest dla wszystkich. Najlepiej w tej branży odnajdują się osoby, które nie lubią monotonii, chcą realizować własne pomysły i wpływać na to, co dzieje się w firmie. Nie bez znaczenia są także cechy przywódcze, pozwalające na zarządzanie zespołem. Warto też pamiętać, że wykonywanie obowiązków specjalisty ds. PR wiąże się z dużymi pokładami cierpliwości i nastawieniem na osiągnięcie postawionego sobie celu.

| Praca w zawodzie – jak ją znaleźć?

Jeśli nie myślisz szablonowo i masz otwarty umysł, spróbuj swoich sił w tym zawodzie. Interesuj się tym, co wiąże się z szeroko pojętą kulturą, polityką, gospodarką, sportem czy nowymi technologiami. Albo wręcz odwrotnie – poszukaj wąskiej specjalizacji, w której czujesz się dobrze, i pokaż, że jesteś najlepszym specjalistą w danej dziedzinie. Powodzenia!

Oceń artykuł