Era wysyłania papierowego CV przeszła do lamusa. Portale z ogłoszeniami, agencje zatrudnienia, rekomendacje – to teraz trzy najpopularniejsze źródła pozyskiwania kandydatów wykorzystywane przez pracodawców. Dodatkowo, aby ułatwić potencjalnemu szefowi dotarcie do Ciebie, warto zająć się rozwijaniem relacji zawodowych i konsekwentnie budować swój personal branding.
Zmiana pracy jest nieuchronna dla wielu z nas. Czasami jest wynikiem „niepowodzenia” i pozostaje poza decyzją samego zainteresowanego/ zainteresowanej, innym razem jest ona wpisana w filozofię rozwoju kariery zawodowej. W każdym przypadku wymaga szczegółowej analizy zarówno naszej sytuacji, jak i możliwości jakie oferuje rynek. Agencja pracy i doradztwa personalnego Trenkwalder przeprowadziła badanie, w którym zapytano 350 pracodawców z całej Polski o ich plany związane z zatrudnieniem na drugą połowę roku.
Jako najefektywniejsze źródła pozyskiwania nowych kadr zatrudniający wskazali:
• Ogłoszenia na portalach pracy (48%)
Okazuje się, że informowanie potencjalnych kandydatów o naborze za pośrednictwem portali, takich jak Pracuj.pl, cieszy się największą popularnością. Jest to widoczne zwłaszcza w dużych firmach. W każdym miesiącu na stronę Pracuj.pl zagląda nawet do 3 mln osób. Dzięki temu pracodawcy w krótkim czasie docierają do znacznej liczby kandydatów, tym samym zwiększając szansę znalezienia idealnego pracownika.
• Agencje doradztwa personalnego / agencje zatrudnienia (17%)
Firmy korzystają także z usług specjalistycznych agencji pośredniczących w relacji pracodawca-kandydat. Na takie rozwiązanie stawiała niemal co piąta ankietowana firma.
• Rekomendacje – program płatnych poleceń pracowniczych (11%)
Programy rekomendacji zyskują coraz większą popularność w Polsce. Polecający pracownik otrzymuje dodatkową gratyfikację finansową i motywację do pracy, kandydat – możliwość zatrudnienia, a pracodawca – efektywny sposób dotarcia do nowych kadr o wymaganych kwalifikacjach. Jak czytamy w raporcie Trenkwalder, programy płatnych poleceń pracowniczych są wdrażane przede wszystkim w dużych firmach.
• Własne bazy kandydatów (10%)
W poszukiwaniu nowych pracowników firmy sięgają również do własnej bazy kontaktów, zbudowanych w trakcie różnych procesów rekrutacyjnych. Dysponując informacjami na temat kandydatów oraz ich kompetencji, mogą w razie potrzeby zwracać się do konkretnych osób z propozycjami zatrudnienia.
Marka osobista i networking – ważne dla Twojej kariery
Twoje CV i inne dokumenty aplikacyjne, sposób, w jaki piszesz wiadomości, Twoja aktywność w sieci (np. treści udostępniane na blogu lub wypowiedzi na forach internetowych) – wszystko to decyduje, jak jesteś postrzegany. Warto więc dbać o wizerunek zawodowy.
6 kroków do zbudowania marki osobistej
Istotną rolę odgrywa też sieć kontaktów. Budując relacje z innymi osobami z branży, zyskujesz dostęp do wiedzy oraz możliwość rozwoju i wymiany doświadczeń. Spotkania z innymi specjalistami mogą być również motywacją do pracy nad sobą. Dużą wartość ma rozwijanie kompetencji i wzmacnianie swoich mocnych stron. Decydując się na udział w rekrutacji, należy przygotować się do rozmowy, określić swoje cele zawodowe i oczekiwania wobec pracodawcy.
Oczywiście nie zawsze jest łatwo…
Może się zdarzyć, że mimo świetnego przygotowania zawodowego i zaangażowania w budowanie marki osobistej będziesz musiał nieco poczekać na wymarzoną pracę. Takie ryzyko występuje np. przy wieloetapowych, długotrwałych rekrutacjach. Nie pozwól jednak, żeby Cię to zniechęciło i postaraj się jak najlepiej wykorzystać czas oczekiwania.
Szukanie pracy to nie zawsze bułka z masłem – sprawdź, na co się nastawić
Znając wymagania pracodawców i wykazując się aktywnością i wytrwałością, masz szansę wiele zyskać.
Szef nie spełnia Twoich oczekiwań? Znajdź nowego!
Czego można spodziewać się po naszym Szefie w kwestiach zarobkowych ;)?
Geplaatst door Pracuj.pl op Vrijdag 18 oktober 2019