Porady Kariera i rozwój Czy powinieneś być sobą w pracy?
16.01.2019 | 4 min czytania

Czy powinieneś być sobą w pracy?

16.01.2019 | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Udawanie jest męczące. Jeśli obowiązki, które wykonujesz, są sprzeczne z Twoimi przekonaniami, możesz doświadczać frustracji. Aby dobrze wybrać profesję, warto zweryfikować własne predyspozycje, na przykład przystępując do testów psychologicznych.  

Autentyczność w życiu zawodowym

Bycie sobą to droga do autentycznego wizerunku i marki osobistej, która stanowi jeden z fundamentów kariery zawodowej. Znajomość własnych mocnych i słabych stron pozwala się rozwijać i przyjmować takie oferty zatrudnienia, które wydają się nam wartościowe, atrakcyjne i rozwijające. Brak autentyczności może leżeć u podstaw niepowodzeń. Robiąc coś, co jest sprzeczne z naszymi przekonaniami i upodobaniami, prędzej czy później poczujemy się znużeni i zniechęceni. Nawet jeśli uda nam się wykrzesać z siebie odrobinę entuzjazmu, nie będziemy wiarygodni, a to przełoży się na wyniki pracy.   

6 kroków do zbudowania marki osobistej

Jak zachować autentyczność?

Zachowywanie pozorów jest uciążliwe nie tylko dla nas, ale również dla osób z naszego otoczenia. Aby pozostać sobą i zachować naturalność, warto dbać m.in. o:

  • Podawanie prawdziwych informacji

Dobrze jest mówić prawdę, ponieważ taka postawa pozwala unikać nieporozumień i zawodów. Ważne, by nie zawyżać swoich kompetencji, nie wymyślać hobby, jeśli nie mamy konkretnych zainteresowań itd. Działamy na swoją niekorzyść, jeśli kreujemy odpowiedzi na pytania rekrutera tylko dlatego, że wydają się nam ciekawsze niż to, co faktycznie mamy do powiedzenia. Jeśli skłamiemy, a rozmówca to odkryje, możemy stracić szansę na pracę w danej firmie.   

  • Budowanie spójnego wizerunku

Tworzenie fałszywego image’u również jest kłamstwem, które może zdyskredytować nas w oczach potencjalnego pracodawcy. Nie starajmy się uchodzić za bardziej przebojowych czy zabawnych tylko po to, by np. zjednać sobie sympatię rozmówcy.  

  • Szczere i asertywne zachowanie wobec współpracowników

Aby zachować autentyczność, a jednocześnie dobrze wykonywać obowiązki, warto uczyć się asertywności. Umiejętność wyrażania opinii w sposób, który nie krzywdzi rozmówcy, to jeden ze skuteczniejszych przepisów na dobre samopoczucie i budowanie zdrowych relacji w środowisku zawodowym. Niezmiernie ważna jest także kultura osobista. Przyjmowanie postaw zgodnych z normami społecznymi i przestrzeganie etykiety biznesowej to sposób na okazywanie szacunku osobom, z którymi mamy do czynienia.

  • Realizowanie celów zawodowych w zgodzie z własnymi oczekiwaniami i planami

Wykonywanie zawodu, którego nie lubimy, może doprowadzić do tego, że będziemy udawać entuzjazm i zaangażowanie. Trudno o autentyczność, jeśli nie możemy pozwalać sobie na spontaniczne reakcje.

Testy osobowościowe – praca a predyspozycje

Aby trafnie określić kierunek rozwoju zawodowego, warto odkrywać swoje talenty i predyspozycje. W tym celu można np. poddawać się testom osobowościowym. To narzędzie jest wykorzystywane również w rekrutacji, w celu ustalenia, czy dany kandydat sprawdzi się na stanowisku, o które się stara.  

Testy rekrutacyjne abc

Przystępując do testów, warto przede wszystkim zadbać o spokój i opanowanie. Ważne jest również to, czy jesteśmy wypoczęci i zachowujemy się w naturalny, autentyczny sposób.

Testy rekrutacyjne jak sobie z nimi poradzić

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł