Dzięki społecznemu zaangażowaniu firmy możesz poczuć, że Twoja praca ma sens. Masz również okazję wyjść z inicjatywą i realizować swoje pomysły. Przedstawiamy przegląd ciekawych praktyk stosowanych w różnych przedsiębiorstwach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – na czym polega?
CSR, czyli corporate social responsibility, to koncepcja firmy nastawionej nie tylko na wyniki finansowe, ale również na działalność dobroczynną. Pracodawcy odpowiedzialni społecznie dbają o dobro przedsiębiorstwa, ale dostrzegają także potrzeby poszczególnych grup ludzi, np. osób ubogich czy wykluczonych. Istnieją liczne przykłady firm, którym koncepcja CSR nie jest obca:
- Coca-Cola HBC Polska
Aktywizacja zawodowa kobiet stanowi obszar, na którym skupia się społeczna działalność koncernu Coca-Cola. Aby zachęcać panie do rozwoju zawodowego, firma uruchomiła program „Sukces to ja”, w ramach którego w ciągu kilku miesięcy przeszkolono 5000 osób. Coca-Cola dba także o młodych ludzi, ucząc ich zarządzania projektami.
- Polpharma
„Ludzie pomagają Ludziom” – to dewiza, którą w swojej działalności kieruje się Polpharma. Jak czytamy na stronie firmy, projekty zrealizowane w ramach CSR dotyczyły m.in. popularyzacji zasad profilaktyki zdrowotnej wśród pacjentów i pracowników, zapewniania i promowania podwyższonych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy, a także edukowania środowisk medycznych i farmaceutycznych.
- Orange Polska
W minionych latach wolontariusze Orange Polska przeprowadzali lekcje o bezpiecznym Internecie. W zajęciach wzięło udział 38 tys. dzieci. Z informacji podanych na stronie firmy dowiadujemy się również, że przeznaczyła ona 195,5 mln zł na cele społeczne.
- Grupa Lotos
Idea CSR nie jest obca także Grupie Lotos, która realizuje program „Zdolni z LOTOSEM”, adresowany do uzdolnionych uczniów pochodzących z Pomorza. W ramach programu podejmowane są różne działania, takie jak np. prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i spotkań akademickich, objęcie uczniów opieką mentorską oraz fundowanie stypendiów. Lotos działa też na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na drogach.
- Grupa Danone
Społeczna odpowiedzialność Grupy Danone przejawia się m.in. w minimalizowaniu negatywnego wpływu działalności firmy na środowisko naturalne (zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zużycia wody itd.). Danone podejmuje także działania mające na celu zwalczenie problemu niedożywienia dzieci i organizuje cykliczną akcję społeczną „Podziel się Posiłkiem”. Tak wynika z informacji podanych na stronie przedsiębiorstwa.
- Grupa Pracuj
Jak zaznacza Aleksandra Skwarska, starszy specjalista ds. PR i CSR w Grupie Pracuj:
Akcje, które podejmujemy, są w większości spójne z charakterem działalności firmy i jej kulturą organizacyjną. Mając to na uwadze, stawiamy m.in. na działania związane z wyrównywaniem szans na rynku pracy (w projekcie „Możesz ITy” z Coders Lab i „Akademii Przyszłości” Stowarzyszenia Wiosna), wspieraniem młodych talentów (poprzez Fundusz Stypendialny Grupy Pracuj przy Fundacji im. S. Batorego), czy wsparciem szeroko pojętej edukacji w Polsce (współpraca z platformą edukacyjną Zwolnieni z Teorii).
Aleksandra Skwarska tłumaczy, że pracownicy z własnej inicjatywy angażują się w projekty społeczne, a nawet stają się ich inicjatorami:
Sześć lat temu w Grupie Pracuj powstała akcja „Pomoc z efektem [email protected]”, w której to grupy pracowników własnymi siłami przeprowadzają autorską inicjatywę z wybraną przez siebie organizacją pożytku publicznego. Aby ją zorganizować, stają do wewnętrznego konkursu o dofinansowanie od Grupy Pracuj i dzięki temu co roku aktywni pracownicy przeprowadzają od 5 do 10 miniprojektów w całej Polsce.
Warto sprawdzić, czy firma, z którą chcemy związać zawodową przyszłość, realizuje cele spójne z CSR. Jeśli nasz pracodawca jest odpowiedzialny społecznie, będziemy mogli spełniać się nie tylko na swoim stanowisku, ale również w innych obszarach, np. jako wolontariusze.
5 korzyści płynących z wolontariatu