Coolhunter to profesja, która polega na badaniu reakcji użytkowników na różnego rodzaju produkty. Pracownik działa anonimowo, a informacje pozyskuje z najbliższego otoczenia. Przewiduje też trendy i podpowiada firmom nowe rozwiązania. Coolhunterem może zostać każdy, kto interesuje się nowinkami i potrafi zbierać oraz przekazywać istotne uwagi przedsiębiorcom.
Kim jest coolhunter?
Osoba zatrudniona jako coolhunter sprawdza reakcje i zachowania otoczenia np. na produkty użytku codziennego, takie jak napoje, słodycze. To zawód stosunkowo nowy, który w Polsce dopiero się rozwija.
Jak działa coolhunter?
Coolhunter w pewien sposób zastępuje wykwalifikownych doradców, którzy opracowują trendy na podstawie analiz i raportów. Osoba działająca jako coolhunter wykonuje swoją pracę w terenie, w bezpośrednim otoczeniu użytkowników danego produktu. Ma szansę zdobyć istotne informacje oraz uwagi z „pierwszej ręki" na temat wykorzystywanego artykułu. Dzięki temu opinie przekazywane pracodawcy są rzeczowe, a firma może wykorzystać je do stworzenia produktu, który spełni najwyższe oczekiwania klientów.
Praca związana jest również z wyszukiwaniem informacji o najnowszych i przyszłych trendach. Coolhunter doradza przedsiębiorstwom, jakie zmiany w produkcie można wprowadzić, inspiruje nowymi pomysłami i ciekawymi rozwiązaniami.
Kwalifikacje do pracy
Każda osoba może sprawdzić się jako coolhunter. Zawód nie wymaga posiadania specjalistycznych kwalifikacji ani umiejętności. Firmy pragną poznać opinie użytkowników na temat produktów skierowanych do różnych grup wiekowych i zawodowych. Przykładowo:
- młode mamy pomogą opracować nowe, istotne rozwiązania w dziecięcych wózkach lub zabawkach dla dzieci;
- miłośnik słodyczy doradzi, jakie nowe smaki lub dodatki warto zastosować w czekoladzie;
- fanka pięknych butów przetestuje obuwie wykonane według najnowszych technologii m.in. pod kątem wygody, funkcjonalności i zaproponuje nowe rozwiązania, które można wykorzystać w przyszłości.
Umiejętności coolhuntera
Pomocne podczas pracy mogą być:
- terminowość – by na czas złożyć odpowiednie raporty;
- chęć działania i motywacja do pracy;
- skrupulatność – pozyskiwanie opinii i uwag wymaga ich dokumentowania oraz przekazywania dokładnych informacji pracodawcy;
- spostrzegawczość – skupianie uwagi na istotnych szczegółach pozwoli wykryć ewentualne wady produktu i wprowadzić ulepszenia;
- zainteresowanie trendami – regularne sprawdzanie globalnych wydarzeń czy zachowań konsumenckich oraz śledzenie popularnych trendów pomoże opracować modne artykuły, na które będzie popyt.
7 pomysłów na opisanie umiejętności w CV
Możliwości zatrudnienia
Na współpracę z coolhunterem najczęściej decydują się firmy produkujące artykuły spożywcze czy akcesoria do użytku codziennego. W Polsce trudno o stałą pracę, lecz jest to ciekawy sposób na dodatkowe zatrudnienie. Przedsiębiorstwa zawierają z pracownikami głównie umowy-zlecenia. Opinie od użytkowników konkretnych artykułów pozyskuje się z najbliższego otoczenia, np. podczas spotkań ze znajomymi. Należy działać anonimowo, by otrzymywane od środowiska informacje były jak najbardziej wiarygodne.