Porady Kariera i rozwój Dział HR – co to za miejsce w firmie?
27.04.2018  | 3 min czytania

Dział HR – co to za miejsce w firmie?

27.04.2018  | 3 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

HR, dział personalny, kadry… W firmach można spotkać różne określenia na jednostkę odpowiedzialną za politykę personalną i płacową. Branża HR jest też zróżnicowana, jeśli chodzi o zakres zadań i wykorzystywane narzędzia pracy: możemy wyróżnić tzw. miękki HR i twardy HR, a w ich obrębie kolejne specjalizacje. Ciekawi Cię, co to jest HR i czym się zajmuje ten dział? Zapraszamy do lektury.

Czego dowiesz się z artykułu:

• Co to jest HR?
• Dział HR – czym się zajmuje?
• HR miękki i twardy – o co chodzi w tym podziale?
• HR – przykładowe stanowiska

| CEO, COO, CFO i inne angielskie skróty stanowisk. Jak je rozszyfrować?

Co to jest HR?

HR (skrót od angielskiego human resources, czyli zasoby ludzkie) to dział realizujący politykę personalną przedsiębiorstwa. Departament HR jest bardzo ważną komórką w każdej większej (a nieraz i mniejszej) organizacji, ponieważ, jak wiadomo, sukces firmy zależy w dużej mierze od ludzi, którzy w niej pracują. Zrekrutowanie odpowiednich talentów, a potem właściwe dbanie o ich utrzymanie na pokładzie i zarządzanie ich rozwojem mają więc w biznesie znaczenie strategiczne.

| Wykorzystać potencjał drzemiący w ludziach, czyli dzień z życia HR-owca

Dział HR – czym się zajmuje?

Pracownicy działów HR są odpowiedzialni m.in. za obsadzanie stanowisk (przygotowywanie i prowadzenie rekrutacji), organizację szkoleń i planowanie ścieżek kariery i rozwoju, promowanie marki pracodawcy np. na targach pracy, organizowanie imprez wewnątrzfirmowych czy mediacje w razie konfliktów. HR-owcy zajmują się też kwestiami administracyjnymi i kadrowymi, tzn. sporządzaniem umów o pracę, umów-zleceń czy umów o dzieło oraz ich wypowiedzeń, prowadzeniem akt osobowych, naliczaniem wynagrodzeń, odprowadzaniem składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy, a także rozliczaniem nadgodzin, urlopów, podróży służbowych itd. Te obowiązki ze względu za odmienny charakter zwykle są podzielone pomiędzy kilka stanowisk.

Oprócz działów HR wewnątrz firmy warto pamiętać również o agencjach HR, specjalizujących się np. w rekrutacjach kandydatów z określonej branży lub o wąskich specjalnościach, oraz o agencjach pracy tymczasowej, które rekrutują i zatrudniają pracowników np. na krótkie zastępstwa lub do ograniczonych czasowo projektów. To również ważna część branży HR.

| 4 profesje dla ekstrawertyka

HR miękki i twardy – o co chodzi w tym podziale?

Twardy HR i miękki HR to umowne nazwy, których raczej nie spotkamy w ogłoszeniach o pracy. Mówią jednak bardzo wiele o rozpiętości i zróżnicowaniu obowiązków, z jakimi mierzą się HR-owcy. W obszar tzw. HR miękkiego wchodzą zadania związane przede wszystkim z rekrutacją, rozwojem oraz psychologicznym i społecznym dobrostanem pracowników. Twardy HR to z kolei zadania typowo kadrowe – przykłady wymieniliśmy już wyżej. To dlatego na pytanie „co to jest HR?” trudno odpowiedzieć jednym zdaniem.

Po co taki podział? Cóż, te dwa rodzaje obowiązków – choć spięte szyldem jednego działu human resources – wymagają odmiennych kompetencji, cech osobowości i znajomości innych narzędzi HR. Umiejętność prowadzenia rozmowy rekrutacyjnej czy treningów rozwojowych rzadko kiedy idzie w parze z zamiłowaniem do pracy z dokumentami i do rozliczeń.

Nie oznacza to oczywiście, że rekruterzy czy szkoleniowcy są zwolnieni z obowiązku utrzymywania porządku w papierach, znajomości przepisów czy obsługi Excela. Również praca w kadrach jest obecnie daleka od stereotypowych wyobrażeń o zamkniętym w czterech ścianach specjaliście, na biurku którego piętrzą się PIT-y. Każdy pracownik HR-u, niezależnie od specjalizacji, musi wyróżniać się umiejętnościami interpersonalnymi. W dużym uproszczeniu można jednak powiedzieć, że miękki HR to praca głównie z człowiekiem, twardy HR – przede wszystkim z dokumentami.

| Praca okiem HR-owca: Ważna jest komunikacja empatyczna

HR – przykładowe stanowiska

Szukając pracy w branży HR, można się natknąć na bardzo różne nazwy stanowisk. Najpopularniejsze z nich to:

Oczywiście w zależności od struktury danej firmy HR-owcy pracują też na stanowiskach asystenta, młodszego i starszego specjalisty, eksperta, managera itd. W mniejszych organizacjach można się spotkać z łączeniem w obrębie jednego etatu różnych obowiązków – np. rekrutacji i szkoleń, rzadziej miękkiego i twardego HR. Z kolei przedsiębiorstwa o rozbudowanych strukturach, np. międzynarodowe korporacje (choć nie tylko), przeważnie zatrudniają osoby o konkretnych, wąskich kompetencjach, np. specjalistów ds. employer brandingu, szkoleń, pozyskiwania talentów czy obsługi benefitów pracowniczych.

| 7 książek, które pomogą w karierze HR-owca

Oceń artykuł