Co kraj, to etos pracy. Jak pracuj膮 przedstawiciele r贸偶nych narodowo艣ci?

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 5/5 (1)
Kategoria: Kariera i rozw贸j
Ocena tre艣ci 5/5 (1)

Pracownicy w krajach po艂udniowej Europy nie wyobra偶aj膮 sobie dnia bez siesty, kt贸ra pozwala przetrwa膰 upa艂y. Szwedzi zawsze znajduj膮 w rozk艂adzie dnia miejsce na fik臋 鈥 przerw臋 na kaw臋, kt贸ra ma r贸wnie偶 wymiar integracyjny. Amerykanie maj膮 sk艂onno艣膰 do zajmowania si臋 sprawami s艂u偶bowymi po godzinach. Obserwuj膮c kultur臋 pracy w r贸偶nych krajach, warto wyci膮ga膰 wnioski i szuka膰 inspiracji.

Jak pracuj膮 Polacy?

O sposobie pracy w Polsce w znacznej mierze decyduj膮 przepisy prawa pracy. Kodeks pracy wyznacza dobowe normy czasu pracy. Z ustawy wynika tak偶e, 偶e ka偶dy polski pracownik etatowy ma nie tyle prawo, ile wr臋cz obowi膮zek korzystania z corocznego urlopu wypoczynkowego. Przepisy reguluj膮 tak偶e kwesti臋 wynagrodze艅. Osobie zatrudnionej na podstawie umowy o prac臋 przys艂uguje p艂aca minimalna, co oznacza, 偶e jej pensja (przy zatrudnieniu na pe艂ny etat) nie powinna by膰 ni偶sza ni偶 kwota zatwierdzona przez Rad臋 Ministr贸w. W 2019 r. wysoko艣膰 p艂acy minimalnej to 2250 z艂 brutto. 聽聽

71% Polak贸w czerpie satysfakcj臋 z 偶ycia zawodowego. Tak wynika z badania Randstad 鈥濵onitor Rynku Pracy鈥. 68% ankietowanych zadeklarowa艂o, 偶e w ci膮gu sze艣ciu miesi臋cy mo偶e znale藕膰 zatrudnienie na warunkach nie gorszych ni偶 obecnie, a 25% badanych ma mo偶liwo艣膰 pracy z domu. 聽

Satysfakcja z pracy 鈥 Polska na tle Europy

Szwedzi 鈥 specjali艣ci ds. work-life balance

81,2% – tyle w 2016 r. wynosi艂 w Szwecji wska藕nik zatrudnienia os贸b w wieku 20-64 lata. U艣redniony wynik dla ca艂ej Europy to 71,1%. Takie wnioski p艂yn膮 z danych Eurostatu. 聽Szwedzcy pracodawcy wychodz膮 z za艂o偶enia, 偶e pracownik powinien by膰 wypocz臋ty, aby m贸g艂 dzia艂a膰 efektywnie. Jak czytamy w artykule opublikowanym na stronie Business Insider, w艂a艣ciwie ka偶dy Szwed wykorzystuje s艂oneczn膮 pogod臋 w lecie i cieszy si臋 wakacjami. Mieszka艅cy Szwecji powa偶nie podchodz膮 tak偶e do codziennej przerwy na kaw臋. Fika, bo tak膮 nazw臋 nosi przerwa kawowa, to rytua艂. Ten czas pracownicy przeznaczaj膮 na posilanie si臋 i rozmowy.

Sztuka odpoczywania, czyli dlaczego urlop jest potrzebny

Amerykanie 鈥 aktywni zawodowo o ka偶dej porze dnia

Obraz ameryka艅skiego nastolatka, kt贸ry rozwozi gazety lub pizz臋, pakuje zakupy w supermarkecie albo serwuje dania w barze szybkiej obs艂ugi, jest nam dobrze znany. Widzimy go w wi臋kszo艣ci produkcji filmowych pochodz膮cych zza oceanu. W Stanach Zjednoczonych m艂odzi ludzie s膮 zach臋cani do zarabiania. Dla wielu z nich podj臋cie pracy stanowi konieczno艣膰, bo w przeciwnym razie nie mogliby studiowa膰 – studia w Ameryce s膮 p艂atne. W jednym z film贸w m贸wi o tym Polka, kt贸ra mieszka w USA i prowadzi w serwisie YouTube kana艂 Stanowo.com.

Amerykanie pracuj膮 du偶o i ci臋偶ko. Mo偶emy przeczyta膰 o tym w artykule zamieszczonym na Independent.co.uk. Autor tekstu pt. 鈥6 American work habits people in other countries think are ridiculous鈥 pisze m.in., 偶e znaczna cz臋艣膰 firm w Stanach oferuje maksymalnie dwutygodniowy coroczny p艂atny urlop wypoczynkowy. Co ciekawe, pracownicy nie zawsze korzystaj膮 z wolnych dni. Ameryka艅skie prawo nie gwarantuje r贸wnie偶 p艂atnych urlop贸w dla rodzic贸w. O przyznaniu macierzy艅skiego decyduj膮 pracodawcy. Ameryka艅scy pracownicy s膮 znani tak偶e z tego, 偶e po wyj艣ciu z biura wcale nie zapominaj膮 o pracy, ale wci膮偶 odpowiadaj膮 na maile i za艂atwiaj膮 sprawy s艂u偶bowe. 聽聽聽

Chi艅czycy 鈥 oddani firmie

Dynamiczny rozw贸j technologiczny, widoczny zw艂aszcza w Chinach, wywiera wyra藕ny wp艂yw na warunki pracy w tym kraju. Jak czytamy w artykule opublikowanym na BusinessInsider.com.pl, Chi艅czycy zatrudnieni w bran偶y technologicznej czasami sp臋dzaj膮 w pracy鈥 ca艂膮 dob臋. W trosce o wysoki poziom efektywno艣ci pracodawcy gwarantuj膮 warunki pozwalaj膮ce uci膮膰 sobie drzemk臋 w ci膮gu dnia. Cz臋艣膰 firm zach臋ca nawet, by pracownicy鈥 sypiali w biurze.

W艂osi 鈥 zwolennicy wypoczynku

W artykule 鈥Fiat Pushes Work Ethic ar Italian Plant鈥, zamieszczonym na nytimes.com, czytamy, 偶e w艂oscy pracownicy nie wykonuj膮 obowi膮zk贸w z takim oddaniem, jak Amerykanie czy Chi艅czycy. W 2010 r. osoby zatrudnione w jednej z w艂oskich fabryk Fiata, korzysta艂y ze zwolnie艅 lekarskich np. wtedy, gdy narodowa dru偶yna pi艂ki no偶nej rozgrywa艂a wa偶ny mecz. Czas wolny to dla W艂ocha 艣wi臋to艣膰. 聽聽聽聽聽聽

Niemcy 鈥 zdyscyplinowani i punktualni

Niemieccy pracownicy s膮 znani z tego, 偶e w godzinach pracy zajmuj膮 si臋 wy艂膮cznie鈥 prac膮. Nie plotkuj膮 ze wsp贸艂pracownikami, nie 艣ledz膮, co dzieje si臋 na portalach spo艂eczno艣ciowych, nie odpowiadaj膮 na prywatne maile, ale koncentruj膮 si臋 na obowi膮zkach. Po pracy Niemiec skupia si臋 na odpoczynku, dbaj膮c o zachowanie work-life balance. Taki obraz wy艂ania si臋 z artyku艂u 鈥Why Germans Work Fewer Hours but Produce More: A Study In Culture鈥, opublikowanego na Huffingtonpost.com. 聽

Pracoholizm zdecydowanie nie sprzyja efektywno艣ci. Pracownik, kt贸ry nie wypoczywa, do艣wiadcza problem贸w z koncentracj膮. Mo偶e by膰 r贸wnie偶 rozdra偶niony, niedok艂adny i zniech臋cony. Kiepskie samopoczucie przek艂ada si臋 nie tylko na wydajno艣膰, ale r贸wnie偶 na relacje. Warto znajdowa膰 czas nie tylko na prac臋 i rozw贸j, ale tak偶e na odpoczynek i regeneracj臋. 聽

Czy pracoholik to pracownik idealny?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia