Porady Kariera i rozwój Chcesz zarabiać więcej? Zmień nawyki!
29.03.2018  | 5 min czytania

Chcesz zarabiać więcej? Zmień nawyki!

29.03.2018  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Na wysokość zarobków wpływa nie tylko wykształcenie oraz doświadczenie. O tym, jakie wynagrodzenie otrzymujesz, decydują również Twoje przyzwyczajenia. Sprawdź, co obniża efektywność i hamuje rozwój.

Pensja ma duże znaczenie, choć nie jest jedynym czynnikiem, który wpływa na poziom satysfakcji z pracy. O jej wysokości decyduje nie tylko polityka płacowa firmy, ale również Twoja postawa.

Czym jest polityka płacowa firmy?

Nawyki, które mogą przyczyniać się do tego, że nie zarabiasz tyle, ile byś sobie życzył, to:

  • Plotkowanie

Podejmując decyzję o podwyżce czy awansie, pracodawca bierze pod uwagę nie tylko Twoje osiągnięcia. Uwzględnia również, jak funkcjonujesz w firmie. Jeśli np. w godzinach pracy zajmujesz się najświeższymi plotkami na temat współpracowników, działasz mniej efektywnie. Twoje zachowanie wpływa negatywnie również na atmosferę w miejscu pracy.  

  • Narzekanie

Brak entuzjazmu i skłonność do dostrzegania wyłącznie negatywnych aspektów pracy także pogarszają nastrój. Najbardziej szkodzi to temu, kto narzeka. Taka postawa odbiera chęć do pracy i wzmacnia nieprzychylny stosunek do niej. Uniemożliwia również rozwój. Osoba, która dostrzega tylko negatywne strony, traci motywację.  

  • Odwlekanie

Skłonność do odkładania wszystkiego na później obniża wydajność. Trudno wykonać dobrze kilka zadań, kiedy ma się na to niewiele czasu. Umiejętność planowania i działania zgodnie z harmonogramem to jedna z kluczowych kompetencji miękkich, które ułatwiają osiąganie celów zawodowych.

Przerwa na papierosa - czy wlicza się do czasu pracy?

  • Zniechęcanie się

W zdobywaniu kolejnych szczebli kariery przeszkadza również brak wytrwałości. Osoba, która po pierwszym tygodniu rezygnuje z nauki języka obcego, nie zdoła go opanować. Początki najczęściej są nieprzyjemne, ale warto walczyć z trudnościami.  

  • Lenistwo

Łatwiej poświęcać wolny czas na przeglądanie stron internetowych niż na uczestnictwo w zajęciach sportowych lub chodzenie po górach. Warto być aktywnym – nie tylko w pracy. Dzięki temu łatwiej zmobilizować się do osiągania celów.  

  • Brak zaangażowania

Wykonywanie pracy z przyzwyczajenia lub ze względu na brak innych ofert nie sprzyja osiąganiu sukcesów. Jeśli czegoś nie lubisz, trudniej się zaangażować i wykorzystywać pełnię swoich możliwości. Taka postawa utrudnia, a czasami uniemożliwia zdobywanie awansów, uzyskiwanie premii itd.

  • Rezygnowanie ze snu

Przemęczenie wynikające z niedoboru snu również utrudnia funkcjonowanie w pracy. Senność uniemożliwia skupianie się na zadaniach. Sprawia również, że przestajesz być kreatywny.

Zarobki i prawo pracy

  • Nałogi

Konieczność zapalenia papierosa powoduje, że wytrącasz się z rytmu pracy. Może przyczyniać się także do konfliktów z przełożonymi, jeśli korzystasz z przerw częściej, niż powinieneś.

Oceń artykuł