Porady Kariera i rozwój Aktywność fizyczna a praca fizyczna – czy to się wzajemnie wyklucza?
15.06.2021  | 5 min czytania

Aktywność fizyczna a praca fizyczna – czy to się wzajemnie wyklucza?

15.06.2021  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Pracujesz fizycznie i gdy przychodzi czas wolny, najczęściej nie masz na nic siły? Cóż – jak dobrze wiesz, ta branża jest dla ludzi bardzo wytrzymałych, ale każdy ma swoje limity. Dlatego bardzo ważne jest znalezienie odpowiedniej metody odpoczynku… który jednak wcale nie musi oznaczać leżenia na kanapie z pilotem w ręku. Aktywność fizyczna to istotny element życia – pomoże Ci zachować dobrą kondycję, a przy tym zapewni Ci konieczny relaks. Przeczytaj – i daj się przekonać!

Czego dowiesz się z tego artykułu?

• Aktywność fizyczna a zdrowie pracownika
• Dlaczego aktywność fizyczna jest ważna także w życiu pracowników fizycznych?
• Praca fizyczna a trening – czy to się da połączyć?
• Aktywność fizyczna w domu
• Aktywność po pracy fizycznej – co, jak nie trening?

Aktywność fizyczna a zdrowie pracownika

O niebagatelnym znaczeniu aktywności fizycznej w życiu każdego człowieka powiedziano już wiele. Regularny trening rekreacyjny pozwala wzmocnić stawy i kości, buduje masę mięśniową. Ponadto dotlenia organizm i znacznie obniża ryzyko zapadnięcia na różnego rodzaju choroby – m.in. sercowo-naczyniowe. Sport buduje naszą odporność i wydłuża życie.

| Jak połączyć pracę z aktywnością fizyczną?

Tyle mówi teoria – która jednak nie zawsze przekłada się na praktykę. Szczególnie w wypadku pracowników fizycznych po ciężkim dniu pracy nierzadko trudno jest znaleźć w sobie siłę do dalszego wysiłku podczas treningu. Wiele osób tłumaczy to sobie tak, że skoro de facto intensywnie ćwiczą mięśnie w ramach wykonywania swoich obowiązków zawodowych, to rekreacyjna porcja ruchu nie jest im już potrzebna. Okazuje się jednak, że to wcale nie takie proste.

Dlaczego aktywność fizyczna jest ważna także w życiu pracowników fizycznych?

Badania dowodzą, że wysiłek wysiłkowi nierówny. Jeśli masz pracę fizyczną, z pewnością wiesz, że w dużej mierze opiera się ona na pracy mięśni – w końcu to one najmocniej dają o sobie znać, gdy wracasz do domu po wykonanym zadaniu! Jednak wbrew pozorom dla Twojego organizmu nie przynosi to takiego samego efektu jak ćwiczenia uprawiane rekreacyjnie.

| 8 zawodów, w których musisz wykazać się dobrą sprawnością fizyczną

Po pierwsze: pracy towarzyszą nierzadko stres i presja czasu. Podczas treningu możesz się skupić na wykonywanych ćwiczeniach, masz ustalony plan, a Twoje ruchy są bardziej precyzyjne – odpowiednia technika ma tu ogromne znaczenie! W pracy natomiast czasem zdarza się, że musisz zrobić kilka rzeczy naraz – i nie myślisz o tym, jak odbija się to na Twoim zdrowiu. W efekcie może dojść do sytuacji, że wysiłek nadmiernie obciąża Twój organizm, co może skutkować różnego rodzaju kontuzjami i chorobami.Ćwiczenia fizyczne, żartobliwy obrazek

Po drugie: w wielu pracach fizycznych mamy do czynienia z tzw. wysiłkiem statycznym, a nie dynamicznym. Chodzi tu o takie czynności jak np. podnoszenie i przenoszenie towarów, podtrzymywanie lub przesuwanie ciężkich rzeczy, a także pozostawanie przez długi czas w jednej konkretnej pozycji. W tym wypadku intensywnie pracują Twoje mięśnie, ale nie towarzyszy temu ruch całego ciała – a to niezbyt dobrze. Specjaliści wskazują bowiem, że dla organizmu najlepsze jest równomierne obciążenie różnych partii mięśni – tak jak to zwykle wygląda w sporcie rekreacyjnym, takim jak bieganie, jazda na rowerze, ćwiczenia w siłowni etc.

– W przypadku pracy fizycznej warto zadbać o zachowanie odpowiednich zakresów ruchomości, czyli rozciągnięcie i zmobilizowanie stawów, w szczególności w biodrze i dolnym odcinku kręgosłupa. W miarę możliwości wybrane aktywności można wykonywać w trakcie pracy – co półtorej, dwie godziny. Ciało lubi ruch, ale jeśli chcemy uniknąć kontuzji, trzeba wprowadzać różne rodzaje ruchu. Sprawdzą się na przykład ćwiczenia zaczerpnięte z jogi, które pozwalają się rozciągnąć, a przy okazji wzmocnić łydki, tył uda, pośladki i plecy – mówi Mateusz Szpak, fizjoterapeuta prowadzący gabinet rehabilitacji na warszawskim Powiślu (https://dyskmiwypad.pl/).

| Karta MultiSport – wszystko, co warto wiedzieć

Praca fizyczna a trening – czy to się da połączyć?

Wiemy już, że sport warto włączyć w plan dnia pracownika fizycznego. Czy to się jednak rzeczywiście da zrobić? Powiedzmy sobie jasno: na pewno nie codziennie znajdziesz na to czas i siłę – i w porządku, mało kto może sobie na to pozwolić. Warto jednak się zastanowić, czy możesz poświęcić się jakiejś rekreacyjnej aktywności fizycznej na przykład dwa razy w tygodniu. W tej kwestii najważniejsza jest systematyczność… ale nie tylko.

| Sport po pracy, czyli jak znaleźć ujście dla stresu i emocji

Ogromne znaczenie ma też bowiem to, żeby dane zajęcie sprawiało Ci autentyczną radość i frajdę. Nie powinno to być dla Ciebie kolejne uciążliwe zadanie do wykonania – wtedy nie wpisze się w ideę work–life balance. Zastanów się więc, czy jest jakiś rodzaj sportu, który sprawi Ci przyjemność i pozwoli Ci się zrelaksować po pracy. Pogadaj ze znajomymi z pracy, czy coś trenują – a nuż ktoś Cię zachęci do wybranej przez siebie aktywności fizycznej? A może pamiętasz z dawnych lat, jaki rodzaj ruchu lubiłeś najbardziej? Nigdy nie jest za późno, by do tego powrócić – a Twój organizm na pewno Ci za to podziękuje!

Aktywność fizyczna w domu

Kolejną opcją jest podjęcie aktywności fizycznej w domu. Może to być dla Ciebie doskonałe rozwiązanie, jeśli wracasz późno z pracy i nie masz czasu jeździć np. na siłownię. W warunkach pandemii koronawirusa wszyscy przekonaliśmy się, że sport można uprawiać także we własnym mieszkaniu. Oczywiście ruch na świeżym powietrzu jest korzystniejszy dla organizmu, ale to bynajmniej nie znaczy, że ten domowy nie ma żadnego znaczenia.

| Jak odpocząć od codziennego stresu i napięcia?

I nie chodzi tu wcale o wyciskanie z siebie siódmych potów – po wycieńczającej pracy fizycznej najpewniej zupełnie nie masz na to ochoty. Pamiętaj jednak, że ważnym elementem każdego planu treningowego jest ostatni etap – rozciąganie. Po intensywnym wysiłku w pracy powinieneś więc o tym pomyśleć. Krótki, relaksujący trening da Ci w takiej sytuacji odpoczynek i odpowiednie wyciszenie.

Przerwy oraz ćwiczenia rozciągające w miejscu pracy służą temu, by nie doprowadzać do napięć i przeciążeń ciała. Ale jeśli już do tego dojdzie, to warto sięgnąć po sprzęt do rolowania i rolować tylną część ciała. Taki zabieg dobrze jest wykonywać dwa–trzy razy w tygodniu po piętnaście–dwadzieścia minut – zaleca Mateusz Szpak. – Oprócz tego, jeśli po pracy nie mamy siły, można się położyć na macie do akupresury. Zalecane dawkowanie to dwa–trzy razy w tygodniu po kilkanaście minut. Dobrze sprawdzają się także prysznice ze zmienną temperaturą, na zmianę ciepłą i zimną. Warto robić takie sesje codziennie po pracy, żeby pozytywnie zaskoczyć nasz układ krążenia, pobudzić go do działania i dać stymulację w kierunku regeneracji układu mięśniowego. Można również używać do kąpieli soli magnezowej czy bocheńskiej, która przyspieszy regenerację.

Aktywność po pracy fizycznej – co, jak nie trening?

Nie masz siły, nie masz czasu, nie masz chęci…? W takim razie wrzuć na luz – każdy ma czasem cięższy okres i nie zawsze da się w sobie odnaleźć odpowiednie pokłady zapału do sportowych wyzwań. Najważniejsze jest to, żeby wymyślić swój sposób na relaks i odpoczynek. Mogą to być spacer czy weekendowa wycieczka do lasu, ale i spotkanie z przyjaciółmi, film w rodzinnym gronie, dobra książka czy jakiekolwiek inne hobby.

| 7 objawów przemęczenia organizmu

Pamiętaj też, że sport to nie tylko praca mięśni – ma w sobie też bardzo ważny element rywalizacji. Ta zaś (oczywiście dopóki jest to tzw. zdrowa rywalizacja) działa na nas zwykle odprężająco i dodaje nam energii. Jeśli nie masz siły na sport, ale tęsknisz za tym aspektem – nic nie stoi na przeszkodzie, abyś w czasie wolnym np. zaczął grać w niezwykle modne obecnie planszówki czy gry komputerowe.

Wśród tych ostatnich szczególną popularnością cieszy się tzw. e-sport. To gry komputerowe stawiające przede wszystkim na aspekt rywalizacji. Przybierają one formę zawodów różnych graczy, którzy konkurują ze sobą indywidualnie lub w drużynach. Czy taki e-sport to rzeczywiście sport? Cóż, w tej kwestii zdania są podzielone. Nie jest to może wysiłek dla ciała, ale na pewno w trakcie takich rozgrywek trenujesz swój mózg. Jeśli dodatkowo sprawia Ci to przyjemność i pozwala odpocząć przed kolejnym trudnym dniem – w takim razie brawo, Twój indywidualny sposób na relaks został już znaleziony!

| Znajdź swój rytm, nie daj się zwariować

Jeżeli zapewnisz sobie odpowiednią równowagę między takim pasywnym a aktywnym wypoczynkiem, masz szansę stać się po prostu szczęśliwszym człowiekiem. To na pewno przełoży się również na Twoje sukcesy zawodowe! Jeśli szukasz wyzwań także na tym polu, przejrzyj nasze oferty pracy i stań do rywalizacji z innymi kandydatami!

Oceń artykuł