Stres może mobilizować nas do działania, wyostrzać nasze zmysły, zwiększać koncentrację i zdolność zapamiętywania. W zbyt dużych dawkach działa jednak destrukcyjnie, dlatego ważna jest umiejętność zarządzania nim. Przede wszystkim kluczowe jest dopasowanie zawodu do charakteru i temperamentu pracownika.
Panowanie nad stresem jest łatwiejsze wtedy, gdy aktywność zawodowa sprawia nam przyjemność i chętnie do niej wracamy. Aby radzić sobie z napięciem, warto:
-
Wybrać odpowiedni zawód
Praca może być dla nas pasmem udręk, gdy będziemy wykonywać ją wbrew swojej woli. Radość z realizowania obowiązków o określonym charakterze sprawia, że stres staje się mniej dotkliwy i nie wpływa na nas destrukcyjnie. Jego działanie jest minimalizowane przez pozytywne odczucia.
-
Rzetelnie przygotowywać się do pracy
Czujemy się pewniej i spokojniej, gdy przystępujemy do wykonywania obowiązków wyposażeni w odpowiednią wiedzę i umiejętności. Chcąc zredukować poziom stresu i niepewności, przygotowujmy się do pracy. Bądźmy np. na bieżąco ze zmianami zachodzącymi w naszej branży, zdobywajmy nowe umiejętności i dbajmy o swój rozwój.
-
Wykrywać źródła stresu
Aby skutecznie walczyć z napięciem, jakie towarzyszy nam w pracy, ustalmy, jakie sytuacje, wydarzenia lub osoby wywołują w nas negatywne emocje. Mając taką wiedzę, możemy świadomie skonfrontować się z problemami i znaleźć rozwiązanie.
-
Utrzymywać dobre relacje ze współpracownikami
Poziom stresu, jaki towarzyszy nam w miejscu pracy, zależy również od atmosfery, jaka tam panuje. Starajmy się budować pozytywne relacje ze współpracownikami. W tym celu rozwijajmy swoje umiejętności komunikacyjne. Nauczmy się wyrażać zdanie tak, by nie obrażać ani nie deprymować rozmówcy.
-
Zachowywać porządek w miejscu pracy
Bałagan na biurku sprawia, że z trudem odnajdujemy dokumenty, które są nam potrzebne „na już”. Wywołuje również nieprzyjemne wrażenia estetyczne, które nie nastrajają nas pozytywnie. Warto zachowywać porządek na blacie, jeśli chcemy unikać zbędnego stresu.
-
Mieć przy sobie rzeczy osobiste
Aby miejsce pracy wydawało nam się bardziej przyjazne, możemy ustawić na biurku kwiatek w doniczce albo ramkę ze zdjęciem męża/żony, dziecka lub innej ukochanej osoby. Znajome i lubiane przedmioty wywołują miłe skojarzenia i pozwalają nam zapomnieć o tym, co nas denerwuje i przytłacza w pracy.
-
Koncentrować się na pojedynczych czynnościach
Wykonywanie kilku zadań jednocześnie sprawia, że się stresujemy, ponieważ nie możemy się w pełni skoncentrować i nadążyć ze wszystkim. Warto skupić się na pojedynczych działaniach. Dzięki temu możemy stopniowo i dokładnie wypełniać kolejne obowiązki.
-
Uprawiać sport
Wysiłek fizyczny, nawet niewielki, sprawia, że nasz mózg jest lepiej dotleniony. W związku z tym stajemy się mniej podatni na negatywne skutki stresu. Warto podczas przerwy wyjść np. na krótki spacer.
-
Żartować i śmiać się
Napięcie opada również wtedy, gdy się śmiejemy. Poczucie humoru jest korzystną cechą, dzięki której możemy skutecznie pozbywać się negatywnych emocji lub łagodzić ich oddziaływanie.