8 zasad, jak udziela膰 informacji zwrotnej

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 3.4/5 (15)
Kategoria: Kariera i rozw贸j
Ocena tre艣ci 3.4/5 (15)

Konstruktywna informacja zwrotna to jeden z istotniejszych czynnik贸w wspomagaj膮cych rozw贸j osobisty. Aby uwaga by艂a faktycznie warto艣ciowa dla rozm贸wcy, nale偶y pami臋ta膰 o kilku zasadach. Niew艂a艣ciwe jest np. ocenianie cz艂owieka, a nie jego zachowania lub uog贸lnianie wniosk贸w na podstawie pojedynczej obserwacji.

Nasza opinia mo偶e zmotywowa膰 lub zniech臋ci膰 ocenian膮 osob臋. Chc膮c nada膰 komunikatowi w艂a艣ciwy wyd藕wi臋k, warto:

  • Zwraca膰 si臋 bezpo艣rednio do rozm贸wcy

Informacj臋 zwrotn膮 przekazujmy osobie ocenianej. Nie zwracajmy si臋 do kogo艣 innego, wypowiadaj膮c przy tym zdania, takie jak np.: 鈥X dobrze radzi sobie z formu艂owaniem rzeczowych argument贸w, ale powinien popracowa膰 nad mow膮 cia艂a鈥. W ten spos贸b uprzedmiotawiamy kogo艣, komu chcieli艣my pom贸c poprzez udzielenie feedbacku. 聽

  • W pewnych okoliczno艣ciach unika膰 publicznej oceny

Mo偶emy chwali膰 rozm贸wc臋 w obecno艣ci innych os贸b, ale nieprzyjemne informacje przekazujmy podczas spotkania w cztery oczy.

  • Przedstawi膰 swoje obserwacje natychmiast po zaistnieniu okre艣lonej sytuacji

Starajmy si臋 raczej opisywa膰 zachowanie rozm贸wcy, ni偶 formu艂owa膰 oceny. Mo偶emy np. nazywa膰 swoje uczucia, kt贸re pojawi艂y si臋 w zwi膮zku z konkretnym dzia艂aniem lub s艂owami. Wypowiadajmy si臋 鈥瀗a gor膮co鈥. Nie czekajmy z udzielaniem informacji zwrotnej. Warto zaznaczy膰, 偶e nasza wypowied藕 ma charakter subiektywny i jest opisem naszych odczu膰, a nie opinii og贸艂u. 聽

  • Ocenia膰 zachowanie lub wypowied藕, a nie cz艂owieka

Nie generalizujmy, wypowiadaj膮c si臋 na temat konkretnego wyst膮pienia czy sytuacji. Starajmy si臋 odnosi膰 do tego, co dzieje si臋 鈥瀟u i teraz鈥, nie wypominajmy b艂臋d贸w z przesz艂o艣ci. Unikajmy r贸wnie偶 oceniania osoby. Warto艣ciowy feedback odnosi si臋 do okre艣lonego zachowania.

  • Przytacza膰 konkretne argumenty

Informacja zwrotna nie jest cenna, gdy nie uzasadniamy swoich odczu膰 i opinii. Nie mo偶emy np. powiedzie膰 podw艂adnemu, 偶e jego projekt nam si臋 nie podoba, bo np. 鈥brakuje w nim czego艣 nieuchwytnego鈥. Nasze uwagi musz膮 by膰 konkretne. Wa偶ne, by艣my przedstawili r贸wnie偶 oczekiwania dotycz膮ce unikni臋cia b艂臋d贸w w przysz艂o艣ci. 聽

  • Wystrzega膰 si臋 wyci膮gania pochopnych lub zbyt daleko id膮cych wniosk贸w

Udzielanie informacji zwrotnej nie jest psychoanaliz膮. Nie dopatrujmy si臋 w zachowaniu rozm贸wcy ukrytych albo nieu艣wiadomionych motywacji i nie interpretujmy ich. Koncentrujmy si臋 na tym, co mo偶emy zaobserwowa膰 od razu. 聽

  • M贸wi膰 o efektach, jakie przynios艂o zachowanie rozm贸wcy

Przekazuj膮c informacj臋 zwrotn膮, nie os膮dzajmy. M贸wmy o swoich obserwacjach. Mo偶emy np. wspomnie膰, 偶e zauwa偶yli艣my, 偶e klient zdenerwowa艂 si臋, gdy pracownik mu przerywa艂.

  • Przekazywa膰 tylko te informacje, kt贸re mog膮 przynie艣膰 korzy艣膰 ocenianej osobie

Informacja zwrotna ma zmotywowa膰 rozm贸wc臋 do pracy nad swoim rozwojem. Aby tak by艂o, nie wytykajmy drobnych b艂臋d贸w i unikajmy z艂o艣liwych komentarzy, kt贸re niewiele wnosz膮.

  • R贸wnowa偶y膰 komunikaty pozytywne i negatywne

Koncentrujmy si臋 przede wszystkim na tym, co dobre i warto艣ciowe w zachowaniu rozm贸wcy. Niepo偶膮dane zachowania przedstawiajmy jako co艣, nad czym mo偶na pracowa膰.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia