Roszczeniowość, malkontenctwo i brak lojalności – to postawy i zachowania, które utrudniają kształtowanie pozytywnych relacji z pracodawcą. Jeśli chcesz czuć się dobrze w pracy, rozwijaj się i aplikuj do firmy, która oferuje nie tylko atrakcyjną ścieżkę kariery, ale również dobrą atmosferę. Przyjazne środowisko zawodowe sprzyja zaangażowaniu i podnosi motywację.
Staranność a lizusostwo
Nie jest dobrze, jeśli budowanie pozytywnych relacji z szefem, podnoszenie kwalifikacji, wykonywanie zadań itd. służy wyłącznie osiągnięciu korzyści, takich jak awans czy podwyżka. Warto dbać o jakość kontaktów i zdobywać kompetencje po to, by osiągać cele zawodowe, świadomie kierować karierą i czerpać satysfakcję.
Jeśli chcesz, by Twoje relacje z pracodawcą układały się pomyślnie, a praca przynosiła Ci liczne korzyści:
1. Bądź szczery i uczciwy
Wypowiadasz się entuzjastycznie na temat wszystkich pomysłów szefa, mimo że nie każdy z nich jest trafiony, a niektóre wydają się wręcz szkodliwe dla firmy? Warto otwarcie mówić o wątpliwościach i jasno argumentować swoje stanowisko, zamiast oficjalnie przyklaskiwać każdemu projektowi, a nieoficjalnie go krytykować. Otwartość i konstruktywna krytyka mają dużą wartość. Ważne, żeby w merytoryczny sposób odnosić się do konkretnych aspektów pomysłu, mówić o swoich odczuciach i obserwacjach oraz proponować rozwiązania – bez atakowania i personalnych przytyków.
2. Trzymaj emocje na wodzy
Dobry pracownik to taki, który starannie wykonuje obowiązki i nieustannie dąży do rozwoju. W życiu zawodowym niezbędne są także: dojrzałość emocjonalna i opanowanie. Jeśli masz skłonność np. do panikowania, siania zamętu lub niekontrolowanych wybuchów złości, nie zaskarbisz sobie sympatii współpracowników i szefa. Warto pracować nad sobą, ponieważ wprowadzanie niepokoju utrudnia innym osobom wykonywanie obowiązków.
3. Słuchaj i zapamiętuj
Przykładanie wagi do słów rozmówcy to oznaka szacunku. Jeśli przełożony kilkakrotnie (i bezskutecznie) prosi Cię o to samo, masz niewielkie szanse, by zbudować z nim dobrą relację. Jeśli Twój grafik jest napięty i trudno Ci zapamiętać kolejną prośbę lub polecenie, notuj i twórz listy zadań.
5 sposobów na rozwijanie komunikatywności
4. Wykazuj zadaniowe podejście do problemów
Niemal w każdym zawodzie zdarzają się nieprzewidziane sytuacje i pojawiają się problemy. Ważne, by w trudnych momentach zachować zimną krew i spojrzeć na dane wydarzenie z dystansu. Jeśli każda trudność sprawia, ze w panice dzwonisz do pracodawcy, oczekując gotowych rozwiązań, możesz być odbierany jako osoba niesamodzielna i podatna na stres.
5. Bądź pogodny
W codziennej pracy pomaga m.in. poczucie humoru, które sprzyja rozładowaniu napięć i odzyskaniu energii. Dobrą atmosferę budują osoby pogodne, pozytywnie nastawione do innych, koleżeńskie i stroniące od niezdrowej rywalizacji.
6. Integruj się
Efektywność pracowników zależy w znacznej mierze od relacji panujących w zespole. Warto więc rozwijać kompetencje społeczne, np. formułując jasne komunikaty, koncentrując się na wypowiedziach innych osób, przekazując informację zwrotną itd.
7. Nie wysilaj się wyłącznie dla nagrody
Awans lub premia to zaledwie część pozytywnych skutków, jakie przynosi Twoje zaangażowanie w obowiązki. Jeśli chęć objęcia wyższego stanowiska będzie dla Ciebie jedynym źródłem motywacji, możesz szybko się zniechęcić albo stać się niewolnikiem własnych ambicji, co wpłynie niekorzystnie na Twoje poczucie własnej wartości. Podejmując wysiłek, warto myśleć nie tylko o pieniądzach czy zaszczytach, ale również o umiejętnościach, które się rozwija. Zaangażowanie w ciekawy projekt sprzyja np. nauce współpracy i systematyczności, doskonaleniu kompetencji językowych itd. Kapitał zgromadzony w ten sposób będzie procentował w przyszłości.
8. Graj w firmowej drużynie
Pracodawcy doceniają lojalność. Nie zaskarbisz sobie zaufania szefa, gdy zaczniesz przedkładać własne cele ponad interes firmy. Jeśli nie utożsamiasz się z wartościami ważnymi dla Twojego pracodawcy, warto pomyśleć o znalezieniu innego miejsca zatrudnienia – takiego, w którym będziesz mógł działać w zgodzie ze sobą.