8 prostych 膰wicze艅 na rozkojarzenie

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 4/5 (1)
Kategoria: Kariera i rozw贸j
Ocena tre艣ci 4/5 (1)

Szybkie tempo 偶ycia sprawia, 偶e ci膮gle o czym艣 zapominasz? Wypijasz kilka fili偶anek kawy dziennie, by poprawi膰 zdolno艣膰 koncentracji? Mo偶esz wspomaga膰 聽pami臋膰 i uwag臋 na wiele innych sposob贸w. Podstaw臋 stanowi sen i odpoczynek.

Rozkojarzenie to wr贸g efektywno艣ci, kt贸ry sprawia, 偶e wykonanie konkretnego zadania zajmuje wi臋cej czasu ni偶 powinno. Aby usprawni膰 swoje dzia艂ania:

  • Planuj

Ustalony rytm dnia wspomaga koncentracj臋. Nawet je艣li praca, jak膮 wykonujesz, wymaga spontaniczno艣ci, staraj si臋 panowa膰 nad obowi膮zkami i zachowa膰 regularno艣膰 (np. rozpoczyna膰 i ko艅czy膰 prac臋 o sta艂ych porach). Dzi臋ki temu Tw贸j umys艂 b臋dzie p艂ynnie przechodzi艂 ze stanu odpr臋偶enia do stanu pe艂nej gotowo艣ci do pracy.聽

  • Dziel zadania na etapy

艁atwiej si臋 skupi膰, je艣li 鈥瀝ozk艂adasz鈥 z艂o偶one zaj臋cia na cz臋艣ci. Uko艅czenie jednego etapu przyczynia si臋 do wzrostu motywacji. Sprawia, 偶e nie tracisz z oczu ostatecznego celu. Walcz膮c z rozkojarzeniem, warto np. przygotowywa膰 list臋 zada艅 do wykonania w danym dniu, tygodniu itd. 聽聽

  • Koncentruj si臋 na pojedynczych czynno艣ciach

Harmonogram obowi膮zk贸w u艂atwia skupianie si臋 na poszczeg贸lnych zadaniach. Odci膮偶a r贸wnie偶 pami臋膰. Nie do艣wiadczasz np. sytuacji, gdy przypominasz sobie o zaleg艂ej czynno艣ci w trakcie pracy nad innym zagadnieniem. Im rzetelniej przygotujesz si臋 do dzia艂ania, tym bardziej satysfakcjonuj膮ce efekty uzyskasz. 聽聽

Multitasking 鈥 zabije nas czy wzmocni?

  • Wyeliminuj czynniki, kt贸re Ci臋 rozpraszaj膮

Odbieranie telefon贸w, czytanie wiadomo艣ci, przegl膮danie stron internetowych 鈥 ka偶da z tych czynno艣ci sprawia, 偶e odbiegasz my艣lami od zadania, nad kt贸rym pracujesz. Je艣li to mo偶liwe, postaraj si臋 np. odpowiada膰 na maile po zako艅czeniu konkretnego etapu pracy (napisaniu raportu, przygotowaniu prezentacji itd.).

  • S艂uchaj audiobook贸w

膯wiczeniem, kt贸re wspomaga koncentracj臋, jest np. s艂uchanie nagra艅 konferencji lub audiobook贸w. Ta czynno艣膰 anga偶uje tylko jeden ze zmys艂贸w, dlatego sprzyja koncentracji uwagi w wi臋kszym stopniu ni偶 ogl膮danie filmu. Aby zrozumie膰 przekaz autora, musisz ws艂ucha膰 si臋 w s艂owa p艂yn膮ce z g艂o艣nika. 聽

  • Wycisz si臋

Malarstwo, garncarstwo, popo艂udnie w salonie odnowy biologicznej, spacer po lesie 鈥 istnieje wiele sposob贸w, aby z艂agodzi膰 skutki codziennego stresu. Je艣li chcesz dzia艂a膰 efektywnie i koncentrowa膰 si臋 na konkretnych czynno艣ciach, odcinaj si臋 od bod藕c贸w i pozw贸l swojemu umys艂owi odpoczywa膰.

  • Korzystaj z przerw w pracy

Jako pracownik etatowy masz prawo do p艂atnych przerw. W ci膮gu 8-godzinnego dnia przys艂uguje Ci co najmniej 15 minut. Od Ciebie zale偶y, jak wykorzystasz ten czas. Mo偶esz np. zje艣膰 kanapk臋, p贸j艣膰 na spacer czy rozmawia膰 przez telefon. Warto wybiera膰 czynno艣ci, kt贸re sprzyjaj膮 odpr臋偶eniu. 聽

Przerwa na papierosa – czy wlicza si臋 do czasu pracy?

  • Odpocznij

Przem臋czenie i choroba 鈥 to czynniki, kt贸re utrudniaj膮 koncentracj臋. Urlop lub kilka dni zwolnienia pozwalaj膮 odzyska膰 energi臋 i ch臋膰 do dzia艂ania.

Jak radzi膰 sobie z objawami przem臋czenia?

Kawa czy naturalne sposoby 鈥 jak wspomagasz swoj膮 zdolno艣膰 koncentracji?

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia