Porady Kariera i rozwój 8 prostych ćwiczeń na rozkojarzenie
18.05.2018  | 4 min czytania

8 prostych ćwiczeń na rozkojarzenie

18.05.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Szybkie tempo życia sprawia, że ciągle o czymś zapominasz? Wypijasz kilka filiżanek kawy dziennie, by poprawić zdolność koncentracji? Możesz wspomagać  pamięć i uwagę na wiele innych sposobów. Podstawę stanowi sen i odpoczynek.  

Rozkojarzenie to wróg efektywności, który sprawia, że wykonanie konkretnego zadania zajmuje więcej czasu niż powinno. Aby usprawnić swoje działania:

  • Planuj

Ustalony rytm dnia wspomaga koncentrację. Nawet jeśli praca, jaką wykonujesz, wymaga spontaniczności, staraj się panować nad obowiązkami i zachować regularność (np. rozpoczynać i kończyć pracę o stałych porach). Dzięki temu Twój umysł będzie płynnie przechodził ze stanu odprężenia do stanu pełnej gotowości do pracy. 

  • Dziel zadania na etapy

Łatwiej się skupić, jeśli „rozkładasz” złożone zajęcia na części. Ukończenie jednego etapu przyczynia się do wzrostu motywacji. Sprawia, że nie tracisz z oczu ostatecznego celu. Walcząc z rozkojarzeniem, warto np. przygotowywać listę zadań do wykonania w danym dniu, tygodniu itd.   

  • Koncentruj się na pojedynczych czynnościach

Harmonogram obowiązków ułatwia skupianie się na poszczególnych zadaniach. Odciąża również pamięć. Nie doświadczasz np. sytuacji, gdy przypominasz sobie o zaległej czynności w trakcie pracy nad innym zagadnieniem. Im rzetelniej przygotujesz się do działania, tym bardziej satysfakcjonujące efekty uzyskasz.   

Multitasking – zabije nas czy wzmocni?

  • Wyeliminuj czynniki, które Cię rozpraszają

Odbieranie telefonów, czytanie wiadomości, przeglądanie stron internetowych – każda z tych czynności sprawia, że odbiegasz myślami od zadania, nad którym pracujesz. Jeśli to możliwe, postaraj się np. odpowiadać na maile po zakończeniu konkretnego etapu pracy (napisaniu raportu, przygotowaniu prezentacji itd.).

  • Słuchaj audiobooków

Ćwiczeniem, które wspomaga koncentrację, jest np. słuchanie nagrań konferencji lub audiobooków. Ta czynność angażuje tylko jeden ze zmysłów, dlatego sprzyja koncentracji uwagi w większym stopniu niż oglądanie filmu. Aby zrozumieć przekaz autora, musisz wsłuchać się w słowa płynące z głośnika.  

  • Wycisz się

Malarstwo, garncarstwo, popołudnie w salonie odnowy biologicznej, spacer po lesie – istnieje wiele sposobów, aby złagodzić skutki codziennego stresu. Jeśli chcesz działać efektywnie i koncentrować się na konkretnych czynnościach, odcinaj się od bodźców i pozwól swojemu umysłowi odpoczywać.

  • Korzystaj z przerw w pracy

Jako pracownik etatowy masz prawo do płatnych przerw. W ciągu 8-godzinnego dnia przysługuje Ci co najmniej 15 minut. Od Ciebie zależy, jak wykorzystasz ten czas. Możesz np. zjeść kanapkę, pójść na spacer czy rozmawiać przez telefon. Warto wybierać czynności, które sprzyjają odprężeniu.  

Przerwa na papierosa - czy wlicza się do czasu pracy?

  • Odpocznij

Przemęczenie i choroba – to czynniki, które utrudniają koncentrację. Urlop lub kilka dni zwolnienia pozwalają odzyskać energię i chęć do działania.

Jak radzić sobie z objawami przemęczenia?

Kawa czy naturalne sposoby – jak wspomagasz swoją zdolność koncentracji?

Oceń artykuł