8 porad, jak oceni膰 swoje osi膮gni臋cia

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozw贸j

Samoocena pracownicza jest jedn膮 z metod, kt贸re s艂u偶膮 budowaniu motywacji i satysfakcji. Dzi臋ki okre艣leniu swoich mocnych i s艂abych stron oraz podsumowaniu dotychczasowej aktywno艣ci mo偶na lepiej zadba膰 o sw贸j rozw贸j zawodowy.

Pracodawcy, chc膮c pozna膰 opinie podw艂adnych, prosz膮 ich o dokonanie samooceny. Pytania w formularzach dotycz膮 jako艣ci pracy w minionym okresie. W jaki spos贸b ocenia膰 swoje zawodowe post臋py, aby na tym skorzysta膰? Oto kilka wskaz贸wek:

  • Pracujmy nad zdrowym poczuciem w艂asnej warto艣ci

Mo偶emy dokonywa膰 trafnych ocen swoich dzia艂a艅 tylko wtedy, gdy nasze poczucie w艂asnej warto艣ci nie jest zani偶one lub zawy偶one. Aby patrze膰 na siebie w zdrowy spos贸b, nie por贸wnujmy si臋 z innymi. Wa偶ne r贸wnie偶, by艣my mieli 艣wiadomo艣膰 swoich zalet i wad. Wykorzystujmy r贸偶ne okazje w 偶yciu zawodowym i prywatnym, by poznawa膰 siebie i swoje mo偶liwo艣ci.

  • Wyznaczajmy i realizujmy cele

Aby osi膮gn膮膰 spe艂nienie w pracy, warto mie膰 plan na przysz艂o艣膰. Kiedy wyznaczamy sobie cele i wk艂adamy wysi艂ek w ich osi膮gni臋cie, zyskujemy wi臋ksz膮 艣wiadomo艣膰 swoich potrzeb i mo偶liwo艣ci. Dzi臋ki temu podejmujemy przemy艣lane dzia艂ania.

  • Przywo艂ujmy konkretne sytuacje

Wype艂niaj膮c arkusz samooceny, wspominajmy o konkretnych wydarzeniach. Kiedy piszemy o najwi臋kszych sukcesach minionego roku, mo偶emy powo艂ywa膰 si臋 na liczby itd. Wa偶ne, by mo偶na by艂o zweryfikowa膰 to, co napisali艣my. 聽聽聽聽聽

  • Unikajmy fa艂szywej skromno艣ci

M贸wmy o sobie w spos贸b naturalny i autentyczny. Dajmy si臋 pozna膰 jako osoby szczere i uczciwe. Nie deprecjonujmy siebie w oczach pracodawcy. Nie oznacza to, 偶e powinni艣my zachowywa膰 si臋 butnie, domagaj膮c si臋 pochwa艂, nagr贸d itd. Postarajmy si臋 znale藕膰 z艂oty 艣rodek. Zdrowe podej艣cie do w艂asnych osi膮gni臋膰 sprzyja rozwojowi.

Dokonuj膮c samooceny, zastan贸wmy si臋, co sprawia, 偶e potrafimy realizowa膰 swoje cele. Je艣li okre艣limy kompetencje mi臋kkie i kompetencje twarde w贸wczas, b臋dziemy wiedzie膰, nad czym powinni艣my pracowa膰, aby osi膮ga膰 jeszcze bardziej satysfakcjonuj膮ce rezultaty. Nie spoczywajmy na laurach. Pami臋tajmy o tym, 偶e zawsze mo偶emy stawa膰 si臋 coraz lepsi. 聽

  • Nie b贸jmy si臋 m贸wi膰 o pora偶kach

Nie istniej膮 pracownicy, kt贸rzy odnosz膮 wy艂膮cznie sukcesy. Nie b贸jmy si臋 pora偶ek, poniewa偶 obawa przed nimi mo偶e zahamowa膰 nasz rozw贸j. Niemal ka偶dej aktywno艣ci towarzyszy pewne ryzyko, kt贸re musimy zaakceptowa膰, je艣li chcemy spe艂nia膰 kolejne marzenia zawodowe. 聽聽

  • Wyci膮gajmy wnioski

Z ka偶dego niepowodzenia p艂ynie jaka艣 nauka. Analizuj膮c swoje pora偶ki, mo偶emy na przyk艂ad okre艣li膰, gdzie w danej chwili znajduj膮 si臋 granice naszych mo偶liwo艣ci. Dzi臋ki temu zaczniemy wyznacza膰 sobie cele, kt贸re zdo艂amy osi膮gn膮膰.

  • S艂uchajmy opinii prze艂o偶onych, wsp贸艂pracownik贸w i klient贸w

Nasze zdanie na w艂asny temat mo偶e r贸偶ni膰 si臋 od tego, co s膮dz膮 o nas inni. Warto jednak otworzy膰 si臋 na g艂osy z zewn膮trz. Niekt贸re opinie i komentarze mog膮 okaza膰 si臋 nieprawdziwe, ale konstruktywna krytyka potrafi pom贸c w rozwoju. Zastanawiajmy si臋 r贸wnie偶 nad pochwa艂ami 鈥 by膰 mo偶e dzi臋ki nim odkryjemy w sobie zalety, kt贸rych nie dostrzegali艣my. 聽

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia