Porady Kariera i rozwój 8 kroków do skutecznej komunikacji w firmie
25.01.2018

8 kroków do skutecznej komunikacji w firmie

25.01.2018
Autor wpisu Pracuj.pl

Wysoka jakość komunikacji pomaga w realizacji celów zawodowych, których nie można osiągnąć w pojedynkę. Chcąc działać efektywnie, warto np. w zrozumiały sposób przekazywać informacje i być otwartym na konstruktywną krytykę. Duże znaczenie ma także asertywność.   

Umiejętności komunikacyjne – przykłady

Wiedza i kwalifikacje to nie wszystko. Aby osiągać wyznaczone cele, należy rozwijać również kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność. W relacjach ze współpracownikami i podwładnymi szczególne znaczenie mają:

  • Formułowanie jasnych komunikatów

Chcąc być właściwie zrozumianym, nie można wymagać od rozmówcy odgadywania, co mieliśmy na myśli. Przekazywanie informacji w jasny sposób leży w naszym interesie. Warto się tego uczyć, szczególnie jeśli zamierzamy w przyszłości zajmować kierownicze stanowiska. W przeciwnym razie będzie nam trudno porozumiewać się z podwładnymi.

  • Aktywne słuchanie

Należy upewniać się, czy właściwie odczytaliśmy komunikat rozmówcy. Możemy robić to, np. parafrazując wypowiedzi. Dzięki takiej postawie minimalizujemy ryzyko nieporozumień i zapobiegamy konfliktom, które rzutują na atmosferę panującą w miejscu pracy.

  • Konstruktywna krytyka

Zdarza się, że musimy zwrócić komuś uwagę. Taka konieczność zachodzi nie tylko wtedy, gdy zajmujemy  stanowiska kierownicze. Nie powinno się upominać na forum. Aby upomnienie odniosło pożądany skutek, trzeba wyciszyć emocje, odnosić się do konkretnych wydarzeń i przytaczać rzeczowe argumenty. Warto również wspólnie zastanowić się nad tym, jak rozwiązać problem lub naprawić błąd.

  • Rozwiązywanie konfliktów

Chcąc cieszyć się przyjazną atmosferą w miejscu pracy, doskonalmy swoje umiejętności z zakresu mediacji. Uczmy się np. panować nad emocjami, które utrudniają podejmowanie racjonalnych decyzji. Ważne, byśmy potrafili przyznawać się do błędów, które zdarzyło nam się popełnić. Dzięki temu będziemy potrafili wybrnąć z trudnych i nieprzyjemnych sytuacji.   

  • Przyjmowanie asertywnej postawy

W rozwiązywaniu nieporozumień pomaga również asertywność, tzn. zdolność wyrażania opinii w sposób, który nie rani uczuć rozmówcy. Warto ją rozwijać, np. mówiąc, jakie emocje wywołuje w nas dana sytuacja, słowa współpracownika itd. Więcej na ten temat: https://porady.pracuj.pl/asertywnosc-w-zyciu-zawodowym-dlaczego-jest-wazna/.

  • Negocjowanie

W osiąganiu porozumienia ze współpracownikami, przełożonymi i klientami pomaga także znajomość technik negocjacyjnych. Dzięki niej możemy np. ustalić warunki współpracy, z których będą zadowolone obie strony.   

  • Kontrolowanie sygnałów niewerbalnych

Istotną umiejętnością interpersonalną jest także panowanie nad mową ciała. Warto pamiętać, że rozmówcy mogą oceniać nas przez pryzmat naszej mimiki, tonu głosu czy postawy. Dobrze jest na to uważać, by nie zniechęcać do siebie ludzi.  

  • Adaptacja do warunków panujących w grupie

Wchodząc w nowe środowisko, powinniśmy szanować zasady, jakie tam panują. Jeśli ich nie akceptujemy, znajdźmy inne miejsce zatrudnienia. W przeciwnym razie możemy przyczynić się do zaburzenia relacji.

Oceń artykuł