Porady Kariera i rozwój 7 sposobów, jak pracować wydajniej
29.03.2018  | 4 min czytania

7 sposobów, jak pracować wydajniej

29.03.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Ciężka praca nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Aby osiągać wysoką skuteczność, warto działać mądrze i planowo. Dzięki takiej postawie zdołasz realizować cele, które są dla Ciebie ważne.

Jeśli miewasz do siebie pretensje o to, że kolejny raz zrobiłeś znacznie mniej, niż planowałeś - nie poddawaj się pesymistycznemu nastrojowi. Zastanów się, dlaczego tak się dzieje, a następnie skoncentruj się na działaniach, takich jak:

  • Ustalenie priorytetów

Brak organizacji jest wrogiem produktywności. Aby pracować wydajnie, dobrze jest grupować zadania na konkretny dzień, np. ze względu na ich znaczenie. Wykonywanie najważniejszych obowiązków na początku dnia to skuteczna metoda. Umysł jest najbardziej wydajny w pierwszych godzinach pracy. Z upływem czasu zmniejsza się zdolność koncentracji.  

  • Układanie harmonogramów

Działania na każdy dzień warto zapisywać w formie grafiku, wyznaczając określoną ilość czasu na ich wykonanie. Trzeba realnie oceniać swoje możliwości. Jeśli musisz danego dnia zrealizować wiele zadań, harmonogram może okazać się skutecznym sposobem na ich uporządkowanie. Brak ram czasowych pogłębia skłonność do odkładania obowiązków na później, co powoduje ich kumulację.    

  • Koncentracja na konkretnym zadaniu

Przeglądanie stron internetowych, rozmowy ze współpracownikami i czytanie prasy – to przyjemne zajęcia, ale potrafią osłabiać efektywność. Lepiej zadbać o nie podczas przerwy. W przeciwnym razie możesz nagle zorientować się, że straciłeś czas, który powinieneś przeznaczyć na konkretną pracę.

  • Odcięcie się od zbędnych bodźców

Gdy masz wrażenie, że niska wydajność to np. efekt hałasu w biurze, możesz negocjować z pracodawcą elastyczny czas pracy. Inne rozwiązanie to praca zdalna. Wyłączanie telefonu w czasie, gdy przebywasz w biurze, również może okazać się skutecznym sposobem na podniesienie efektywności. Szczególnie jeśli często korzystasz z komunikatorów.

Elastyczny czas pracy – zalety i wady

  • Utrzymywanie porządku w miejscu pracy

Dużym utrudnieniem w wykonywaniu obowiązków jest bałagan. Znalezienie w nieuporządkowanej przestrzeni pojedynczego przedmiotu lub dokumentu pochłania zbyt dużo czasu. Dobrze, jeśli każda rzecz na biurku ma własne miejsce. Warto utrzymywać porządek także w komputerze i innych urządzeniach elektronicznych.

  • Przyznawanie sobie nagród

Łatwiej osiągać założone cele, jeśli wiesz, że czeka na Ciebie nagroda. Bądź dla siebie szczodry, jeśli np. zdołasz zrealizować plan na dany dzień. Wybierz się na zakupy, zamów książkę, którą chciałeś przeczytać – znajdź coś, co będzie miało dla Ciebie dużą wartość. Pamiętaj tylko, by nie nadużywać nagród.   

To danie podniesie Twoją produktywność w pracy

  • Odpoczynek

Tylko osoba wypoczęta może pracować wydajnie. Przemęczenie zmniejsza zdolność koncentracji i powoduje spadki nastroju. Warto znaleźć czas na sen, rozwijanie zainteresowań, spotkania z bliskimi osobami itd. Pracoholicy nie mogą działać efektywnie przez długi czas, bo nie respektują ograniczeń własnego ciała.  

Oceń artykuł