Networking to nawiązywanie relacji z osobami z własnej branży oraz innych dziedzin, a także wymiana doświadczeń. Budując sieć kontaktów, zachowuj się uczciwie. Nie kopiuj na przykład oferty firm konkurencyjnych.
Co to jest networking?
Szkolenia, konferencje i targi – takie wydarzenia sprzyjają nawiązywaniu kontaktów branżowych. Uczestnicząc w nich, osiągasz również inne korzyści, np. zdobywasz wiedzę dotyczącą rekrutacji. Możesz także czerpać inspiracje. https://porady.pracuj.pl/student/czy-z-targow-pracy-mozesz-wyniesc-cos-wiecej-niz-gadzety/ Utrzymywanie relacji z osobami, które stawiają przed sobą cele zawodowe podobne do Twoich, sprzyja rozwojowi. Choć networking kojarzony jest głównie ze środowiskiem przedsiębiorców, warto budować sieć kontaktów również wtedy, gdy jesteś zatrudniony na podstawie umowy o pracę czy umów cywilnoprawnych.
Budowanie sieci relacji dotyczy nie tylko dziedziny, którą sam się zajmujesz. Liczą się również szersze kontakty biznesowe. Przykładowo, jeśli jesteś organizatorem przyjęć weselnych i doradcą ślubnym, powinieneś znać sale godne polecenia. Ważne, byś utrzymywał kontakty również z firmami cateringowymi, fotografami, kamerzystami, zespołami weselnymi, didżejami itd. Także wtedy, gdy zajmujesz się fotografią, pary młode mogą prosić Cię o polecenie florystów czy innych fachowców.
Korzyści wynikające z networkingu
Budowanie sieci kontaktów w środowisku pracy może przynieść Ci liczne profity, jeśli działasz uczciwie.
8 sposobów na to, jak zjednywać sobie współpracowników
Przykładowe korzyści wynikające z networkingu to:
- Szersze grono potencjalnych klientów
Uczestnictwo w targach oraz innych wydarzeniach branżowych to znakomita okazja do zaprezentowania tego, co potrafisz. Dzięki przyjęciu postawy proaktywnej możesz pozyskiwać nowych klientów dla firmy.
- Większe szanse na znalezienie pracy
Gdy udzielasz się w branży, łatwiej Ci znaleźć ciekawą pracę, która odpowiada Twoim kwalifikacjom. Dowiadujesz się, jakie przedsiębiorstwa prowadzą rekrutacje i poszukują pracowników.
- Większa wiarygodność firmy
Nawiązując relacje biznesowe, reprezentujesz swojego pracodawcę i przyczyniasz się do tego, że przedsiębiorstwo jest coraz lepiej rozpoznawalne. Dzięki temu zyskuje ono na wiarygodności.
- Możliwość czerpania inspiracji
Przyglądając się, w jaki sposób inni, bardziej doświadczeni specjaliści rozwijają swoją karierę, możesz precyzować swoje cele zawodowe i modyfikować kierunek rozwoju.
- Dostęp do branżowych nowinek
Ciekawe metody pracy, podejście do realizacji zadań lub budowania relacji z klientami – rozmawiając z innymi pracownikami i przedsiębiorcami, masz okazję poznawać nowe trendy.
- Poznawanie ludzi o podobnych zainteresowaniach
Networking umożliwia zawieranie znajomości nie tylko na gruncie zawodowym. Może się okazać, że wspólne zainteresowania staną się podstawą budowania relacji w życiu prywatnym.
- Rozwój
Obcując z ludźmi, możesz się rozwijać. Przyglądając się działaniom innych osób, zyskujesz motywację do pracy.