Porady Kariera i rozwój 7 oznak, że należy Ci się odpoczynek
29.03.2018  | 8 min czytania

7 oznak, że należy Ci się odpoczynek

29.03.2018  | 8 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(4)

Praca jest dla Ciebie przykrym obowiązkiem? Masz trudności z koncentracją, a na piątkowe popołudnie czekasz z niecierpliwością? Jeśli tak, być może Twój organizm sygnalizuje, że powinieneś odpocząć.

Negatywne emocje towarzyszące aktywności zawodowej nie muszą mieć związku z niewłaściwym wyborem ścieżki kariery czy z lenistwem. Zdarza się, że świadczą o chronicznym zmęczeniu. Sprawdź, jakie mogą być objawy przewlekłego przemęczenia i dowiedz się, jakie kroki należy podjąć, aby zadbać o swoje zdrowie.

Jakie są objawy przemęczenia organizmu?

Objawy przemęczenia organizmu są zróżnicowane, liczne i niekoniecznie związane wyłącznie ze stanem psychicznym. Przewlekłe zmęczenie i stres, które często lekceważymy, rzutują kompleksowo na nasze zdrowie, nierzadko prowadząc do poważnych chorób. Może to być depresja wymagająca interwencji psychiatry i wprowadzenia pomocy farmakologicznej, ale też przewlekłe choroby psychosomatyczne, jak bóle brzucha, głowy czy mięśni. Sprawdź, czy problemy, jakie pojawiły się w Twoim życiu w ostatnim czasie, nie są związane ze zbyt dużą ilością pracy i brakiem relaksu.

10 naturalnych sposobów na zmęczenie

  • Kłopoty ze snem

Długotrwały stres i skupienie na obowiązkach zawodowych mogą utrudniać zasypianie, powodować wybudzanie się w ciągu nocy i prowadzić do problemów ze wstawaniem. Deficyt snu wzmacnia objawy przemęczenia, dlatego z każdym kolejnym tygodniem samopoczucie i stan zdrowia się pogarszają. Marzymy tylko i wyłącznie o położeniu się do łóżka i przespaniu wielu godzin, ale kiedy już się w nim znajdziemy, niepokojące myśli utrudniają wejście w fazę snu. Nadmierna senność w ciągu dnia i zaburzenia snu powinny być pierwszymi sygnałami alarmowymi dla Twojego organizmu. Mogą prowadzić do zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób krążenia oraz układu pokarmowego.

  • Apatia

Obojętność na czynniki zewnętrzne i niechęć do podejmowania aktywności – to kolejne objawy, które powinny skłonić Cię do wypoczynku. Brak zaangażowania w codzienne obowiązki może powodować napięcia w miejscu pracy. Apatia przejawiająca się silnym przygnębieniem i trudnościami z podejmowaniem obowiązków, które do tej pory nie sprawiały kłopotu, często jest kolejnym objawem przewlekłego zmęczenia.

  • Częste infekcje

Organizm może sygnalizować na wiele sposobów, że potrzebuje odpoczynku. Bóle głowy, przeziębienie, stan podgorączkowy, opryszczka i inne choroby skóry – jeśli często zauważasz u siebie takie objawy, warto nie tylko uzupełnić poziom witamin, ale również odetchnąć.

Przemęczenie organizmu a obowiązki w pracy

Wykonywanie obowiązków zawodowych dłużej niż ustawowe 8 godzin powoduje, że brakuje czasu na życie prywatne, a każdy moment bez zajęcia przyprawia nas o panikę i stres. Może mieć to niebagatelny wpływ na obowiązki w pracy, które zaczynamy wykonywać znacznie gorzej niż do tej pory. Sprawdź, czy nie zauważasz u siebie poniższych objawów przemęczenia:

  • Obniżenie sprawności intelektualnej

Przemęczenie utrudnia koncentrację i zapamiętywanie. Natłok obowiązków może doprowadzić do tego, że np. zapomnisz o napisaniu sprawozdania czy złożeniu zamówienia lub wypadniesz niekorzystnie w czasie ważnej prezentacji. Zdarza się, że takie niedopatrzenia pociągają za sobą poważne konsekwencje. Niepowodzenia w pracy i niezadowolenie przełożonych przekładają się z kolei na wzrastanie uczucia przygnębienia oraz zestresowania.

  • Brak efektywności w pracy

Oznaką, że warto zwolnić jest np. poświęcanie zbyt dużej ilości czasu na poszczególne zadania. Wypocznij, jeśli coraz częściej musisz zostawać po godzinach, mimo że nie podejmujesz się dodatkowych prac.

  • Niska jakość pracy

Choć poświęcasz dużo czasu na wykonywanie obowiązków, popełniasz liczne błędy. Warto poszukać źródła problemu, szczególnie jeśli wcześniej nic takiego Ci się nie przytrafiało.

  • Brak satysfakcji z pracy

Czujesz, że zapracowałeś na swój sukces, ale nie masz siły się tym cieszyć? Czasami warto odpuścić i spędzić czas z bliskimi, zamiast pobijać własne rekordy. Znajdź czas na życie prywatne: realizację swoich pasji i zainteresowań, a także regularną aktywność fizyczną. Sport jest jednym z najlepszych sposobów na podniesienie poziomu energii i chęci do życia.

Badania, które warto zrobić w związku z chronicznym zmęczeniem

Jeśli odczuwasz przewlekłe zmęczenie, przede wszystkim zrób badania kontrolne krwi i moczu. Po odebraniu wyników udaj się do lekarza rodzinnego, aby ustalić przyczyny częstych chorób i sposoby poradzenia sobie z nimi. Dobrze jest wykluczyć schorzenia, takie jak niewydolność nerek, cukrzyca, kłopoty z sercem czy zbyt niskie ciśnienie.

Warto także zbadać hormony tarczycy. Jej nadczynność i niedoczynność spowodowane niewłaściwą pracą gruczołu tarczycowego mają jeden wspólny syndrom – uczucie ciągłego zmęczenia.

Anemia jest równie częstym powodem złego samopoczucia. Pojawia się coraz częściej, a jej powodem może być niewłaściwa dieta. Powszechna moda na odchudzanie może być przyczyną niedoborów żelaza u wielu osób. Aby wykluczyć tę przyczynę dolegliwości, zbadaj poziom żelaza i zrób morfologię krwi. Przyglądnij się swoim nawykom żywieniowym, a w razie potrzeby skonsultuj się z dietetykiem.

Przemęczenie organizmu a zmiana trybu życia

Z przemęczeniem organizmu możemy walczyć, wprowadzając również drobne, ale znaczące zmiany w trybie życia. Zwróć uwagę, czy wypijasz w ciągu dnia odpowiednią ilość płynów. Nawet niewielkie odwodnienie może powodować znużenie i bóle głowy. Zadbaj o wprowadzenie do jadłospisu większej ilości warzyw i owoców, znajdź czas na sport czy zabawy z dzieckiem. Wielu pracodawców coraz częściej zachęca swoich pracowników do regularnej aktywności fizycznej, oferując im na przykład karty Multisport. Wiedzą, że jakość życia prywatnego przekłada się na zdecydowanie lepsze funkcjonowanie w pracy.

Poznaj korzyści z używania karty Multisport.

Karta Multisport – 6 powodów, dla których warto ją mieć

Urlop czy L4?

Najlepszym rozwiązaniem, gdy czujesz się wyczerpany pracą, jest skorzystanie z urlopu. Aby dłużej cieszyć się odpoczynkiem, możesz np. wybrać okres, w którym przypadają dni ustawowo wolne. Zmęczenie obowiązkami rzadko bywa wystarczającym powodem wystawienia zaświadczenia lekarskiego o niezdolności do pracy. Należy wykorzystać chociażby dłuższe weekendy, biorąc kilka dni urlopu pomiędzy nimi, aby wydłużyć czas potrzebny na regenerację organizmu.

Sprawdź wcześniej kalendarz dni wolnych w danym roku i zaplanuj swój relaks

Kalendarz dni wolnych od pracy w 2019

Jak nauczyć się najlepiej odpoczywać?

Choć wydaje się to absurdalne, w dzisiejszych czasach coraz trudniej przychodzi nam odpoczywanie. Wyposażeni w nowoczesne urządzenia, uzależnieni od sprawdzania skrzynki mailowej i serwisów społecznościowych cierpimy na tzw. FOMO (Fear of Missing Out, czyli lęk przed tym, co nas omija), nawet wybierając się na urlop. Jak zatem skutecznie odpocząć i oderwać się od nowoczesnych technologii, aby wygrać z chronicznym przemęczeniem?

Według psychologów pracy urlop powinien trwać trzy tygodnie, aby faktycznie odczuć jego pozytywne skutki dla organizmu. Przez pierwszy tydzień ciało przystosowuje się do nowej rzeczywistości, przechodząc swoisty detoks. W drugim tygodniu zaczynamy poznawać lepiej miejsce, w którym się znaleźliśmy, a dopiero trzeci to prawdziwy czas relaksu i regeneracji. Rzadko kto ma jednak okazję aż tyle dni przebywać z daleka od pracy i obowiązków prywatnych.

Jeśli nawet Twój urlop będzie krótszy, przygotuj się do niego mentalnie już kilka dni przed planowaną przerwą. W tym celu staraj się więcej odpoczywać po pracy, dłużej spać i uporządkować wcześniej wszystkie sprawy zawodowe, aby nie zostawiać ich na ostatni dzień. Na czas nieobecności przekaż swoje obowiązki wyznaczonej osobie. Ustaw autoresponder w mailu służbowym - poinformuj o terminie Twojego urlopu i daj znać szczególnie ważnym klientom, kiedy ponownie się z nimi skontaktujesz.

Dowiedz się, jak wypocząć nawet w trakcie krótkiego urlopu.

Jak skutecznie wypocząć, biorąc kilka dni wolnego?

Telefon służbowy na urlopie

W czasie wypoczynku postaraj się zrobić kilka dni detoksu od urządzeń elektronicznych, sprawdzania maili, korzystania z aplikacji internetowych czy obecności na stronach społecznościowych. Nie masz obowiązku odbierania, a nawet zabierania ze sobą z firmy telefonu służbowego w trakcie urlopu.

Polska znalazła się wśród krajów badanych przez Instytut Badawczy Randstad w ramach „Monitora Rynku Pracy”. Opublikowane wyniki wskazują na to, że nawet 60% pracujących Polaków odczuwa presję pracodawcy związaną z obowiązkiem pozostawania w ciągłym kontakcie, nawet w czasie urlopu. Są oni zobowiązani do zabierania ze sobą telefonu służbowego i regularnego odpowiadania na maile. Jak wygląda to w świetle prawa?

Zgodnie z art. 152 kodeksu pracy coroczny, nieprzerwany i płatny urlop wypoczynkowy jest jednym z podstawowych praw pracownika, którego nie może się on zrzec. Rozmowy służbowe w trakcie urlopu mogą być więc uznane za świadczenie obowiązku pracy. Zdarza się jednak, że przepisy zakładowe nakładają na wybraną grupę wysoko wykwalifikowanych pracowników konieczność pozostawania w kontakcie z pracodawcą, nawet w czasie urlopu. Jeśli takie sytuacje zdarzają się kilka razy w ciągu dnia, możemy wystąpić o uznanie tego dnia jako spędzonego w pracy, wypłatę pełnego wynagrodzenia i przyznanie dnia wolnego w innym terminie. Warto jednak przed urlopem porozmawiać z pracodawcą i ustalić, że nawet jeśli wymaga kontaktu w czasie urlopu, to zostanie on ograniczony do niezbędnego minimum.

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19740240141

Sprawdź, kiedy musisz odbierać telefon służbowy po pracy.

Telefon służbowy – kiedy musisz odbierać, a kiedy nie

Zwolnienie lekarskie w weekend a wynagrodzenie

Chroniczne zmęczenie może skutkować spadkiem odporności, obniżeniem kondycji fizycznej i psychicznej pracownika. Warto więc dbać o odpoczynek i korzystać z przysługujących dni urlopu. Do skorzystania z L4 uprawnia na przykład stwierdzenie zaburzeń depresyjnych. W przypadku chorób, które nie mają podłoża somatycznego, zaświadczenie wystawia psychiatra. Za każdy dzień choroby przysługuje 80% wynagrodzenia. Pensja w okresie zwolnienia chorobowego (niezależnie od przyczyny jego wystawienia) należy się również za soboty, niedziele oraz inne dni wolne. Tak wynika z art. 92 kodeksu pracy. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19740240141

Oceń artykuł