Porady Kariera i rozwój 7 objawów przemęczenia organizmu
29.01.2021  | 7 min czytania

7 objawów przemęczenia organizmu

29.01.2021  | 7 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(3)

Praca stała się dla Ciebie przykrym obowiązkiem? Masz trudności z koncentracją, a na piątkowe popołudnie czekasz z niecierpliwością? Negatywne emocje towarzyszące aktywności zawodowej nie muszą mieć związku z niewłaściwym wyborem ścieżki kariery czy z lenistwem. Zdarza się, że to po prostu przemęczenie organizmu. Sprawdź, jakie mogą być objawy przemęczenia, i dowiedz się, jakie kroki podjąć, by zadbać o swoje zdrowie.

Co znajdziesz w artykule:

• Przemęczenie organizmu – objawy, które powinny Cię zaniepokoić
• Rozpoznajesz u siebie objawy przemęczenia? Wykonaj te badania
• Recepta na przemęczenie organizmu – porządny urlop i zmiana trybu życia
• Skończ z pseudoodpoczynkiem, który sprzyja przemęczeniu organizmu!

Przemęczenie organizmu – objawy, które powinny Cię zaniepokoić

Objawy przemęczenia organizmu są zróżnicowane, liczne i niekoniecznie związane wyłącznie ze stanem psychicznym. Przewlekłe zmęczenie i stres, które często lekceważymy, rzutują kompleksowo na nasze zdrowie, nierzadko prowadząc do poważnych chorób. Może to być depresja wymagająca interwencji psychiatry i wprowadzenia pomocy farmakologicznej, ale też przewlekłe choroby psychosomatyczne, jak bóle brzucha, głowy czy mięśni. Jeśli odczuwasz przemęczenie, sprawdź, czy problemy, jakie pojawiły się w Twoim życiu w ostatnim czasie, nie są związane ze zbyt dużą ilością pracy i brakiem relaksu.

| 10 naturalnych sposobów na zmęczenie

Najczęstsze objawy przemęczenia organizmu to:

  • Kłopoty ze snem

Długotrwały stres i skupienie na obowiązkach zawodowych mogą utrudniać zasypianie, powodować wybudzanie się w ciągu nocy i prowadzić do problemów ze wstawaniem. Deficyt snu wzmacnia objawy przemęczenia, dlatego z każdym kolejnym tygodniem samopoczucie i stan zdrowia się pogarszają. Marzysz tylko i wyłącznie o położeniu się do łóżka i przespaniu wielu godzin, ale kiedy już się w nim znajdziesz, niepokojące myśli utrudniają wejście w fazę snu. Nadmierna senność w ciągu dnia i zaburzenia snu powinny być pierwszymi sygnałami alarmowymi dla Twojego organizmu.

  • Apatia

Obojętność na czynniki zewnętrzne i niechęć do podejmowania aktywności – to kolejne objawy przemęczenia, które powinny skłonić Cię do zadbania o swoje zdrowie. Apatia przejawiająca się silnym przygnębieniem i spadkiem zaangażowania w codzienne obowiązki, które do tej pory nie sprawiały kłopotów, może powodować napięcia w miejscu pracy.

  • Częste infekcje

Organizm może sygnalizować przemęczenie na wiele sposobów. Nawracające przeziębienia, stan podgorączkowy, opryszczka i inne choroby skóry – jeśli często zauważasz u siebie takie objawy, warto nie tylko uzupełnić poziom witamin, ale również zafundować sobie porządny odpoczynek.

| Zmęczenie po pracy – jak się go pozbyć?

  • Migreny i zawroty głowy

Do innych somatycznych objawów przemęczenia można zaliczyć dolegliwości ze strony układu nerwowego – bóle głowy o różnym stopniu nasilenia, a także migreny z towarzyszącymi symptomami, takimi jak światłowstręt, mdłości czy zawroty głowy. W wypadku tych i innych dolegliwości fizycznych zawsze należy jednak w pierwszej kolejności wykluczyć przyczyny chorobowe.

  • Obniżenie sprawności intelektualnej

Przemęczenie utrudnia koncentrację i zapamiętywanie oraz sprzyja popełnianiu błędów. Natłok obowiązków może doprowadzić do tego, że np. zapomnisz o napisaniu sprawozdania czy złożeniu zamówienia lub wypadniesz niekorzystnie w czasie ważnej prezentacji. Zdarza się, że takie niedopatrzenia pociągają za sobą poważne konsekwencje. Niepowodzenia w pracy i niezadowolenie przełożonych przekładają się z kolei na rosnące uczucie przygnębienia oraz zestresowania.

  • Gorsza efektywność pracy

Inną oznaką przemęczenia jest np. poświęcanie zbyt dużej ilości czasu na poszczególne zadania. Wiąże się to z wymienionymi wyżej objawami, takimi jak trudności w skupieniu się, rozkojarzenie czy częstsze popełnianie błędów. Wypocznij, jeśli coraz częściej musisz zostawać po godzinach, mimo że nie podejmujesz się dodatkowych obowiązków.

  • Brak satysfakcji z pracy

Czujesz, że zapracowałeś na swój sukces, ale nie masz siły się tym cieszyć? To zdecydowanie przemęczenie daje o sobie znać. Czasami warto odpuścić i spędzić czas z bliskimi, zamiast pobijać własne rekordy. Znajdź czas na życie prywatne: realizację swoich pasji i zainteresowań, a także regularną aktywność fizyczną. Sport jest jednym z najlepszych sposobów na podniesienie poziomu energii i chęci do życia.

| Jak skutecznie wypocząć, biorąc kilka dni wolnego?

Rozpoznajesz u siebie objawy przemęczenia? Wykonaj te badania

Jeśli odczuwasz przemęczenie, przede wszystkim zrób badania kontrolne krwi i moczu. Po odebraniu wyników udaj się do lekarza rodzinnego, aby wykluczyć schorzenia, takie jak niewydolność nerek, cukrzyca, kłopoty z sercem czy zbyt niskie ciśnienie. Warto także zbadać hormony tarczycy. Jej nadczynność i niedoczynność dają bowiem podobne objawy – przemęczenie organizmu.

Równie częstym powodem złego samopoczucia jest anemia. Pojawia się obecnie coraz częściej, a jej powodem może być m.in. niewłaściwa dieta, która prowadzi do niedoborów żelaza. Aby wykluczyć tę przyczynę przemęczenia, zrób morfologię krwi i zbadaj poziom żelaza oraz ferrytyny. Jeśli wyniki będą odbiegały od normy, przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym, a w razie potrzeby skonsultuj się z dietetykiem.

Recepta na przemęczenie organizmu – porządny urlop i zmiana trybu życia

Jeśli dopadły Cię objawy przemęczenia, przede wszystkim powinieneś zafundować sobie solidny odpoczynek. Najlepszym doraźnym rozwiązaniem, gdy czujesz się wyczerpany pracą, jest skorzystanie z długiego urlopu. Wielu psychologów pracy uważa, że idealne wakacje powinny trwać trzy tygodnie, aby faktycznie organizm mógł odczuć ich pozytywne skutki. Przez pierwszy tydzień ciało przystosowuje się do nowej rzeczywistości, przechodząc swoisty detoks. W drugim tygodniu zaczynamy poznawać lepiej miejsce, w którym się znaleźliśmy, a dopiero trzeci to prawdziwy czas relaksu, regeneracji oraz mentalnej gotowości do powrotu do obowiązków.

| Jakim typem urlopowicza jesteś?

Urlop z pewnością pozwoli Ci naładować baterie, jednak nie pomoże na dłuższą metę, jeśli po powrocie do pracy ponownie wpadniesz w rutynę starych nawyków. Aby raz na zawsze pokonać przemęczenie organizmu, dobrze jest wprowadzić drobne, ale znaczące zmiany w trybie życia. Zwróć uwagę, czy wypijasz w ciągu dnia odpowiednią ilość płynów. Nawet niewielkie odwodnienie może powodować znużenie i bóle głowy. Zadbaj o wprowadzenie do jadłospisu większej ilości warzyw i owoców, znajdź czas na sport czy zabawy z dzieckiem. Wielu pracodawców coraz częściej zachęca swoich pracowników do regularnej aktywności fizycznej, oferując im na przykład karty Multisport. Wiedzą, że work-life balance przekłada się na zdecydowanie lepsze funkcjonowanie w pracy.

| 3 zasady work-life balance, których lepiej nie łamać

Skończ z pseudoodpoczynkiem, który sprzyja przemęczeniu organizmu!

Choć wydaje się to absurdalne, w dzisiejszych czasach coraz trudniej przychodzi nam odpoczywanie. Wyposażeni w nowoczesne urządzenia, uzależnieni od sprawdzania skrzynki mailowej, informacji i serwisów społecznościowych, często cierpimy na tzw. FOMO (fear of missing out, czyli lęk przed tym, co nas omija). Taki styl życia sprawia, że nawet z urlopu potrafimy wrócić… przemęczeni. Jak zatem skutecznie odpocząć i oderwać się od nowoczesnych technologii?

Skończ z tzw. workation, czy urlopem, który jest trochę pracą, trochę wakacjami, a tak naprawdę ani jednym, ani drugim. Kiedy wyjeżdżasz na dłuższy urlop, służbowy telefon zostaw tam, gdzie jego miejsce, czyli w pracy. Na czas nieobecności przekaż swoje obowiązki wyznaczonej osobie. Ustaw też autoresponder w mailu służbowym – poinformuj o terminie swojego urlopu oraz o tym, że w jego trakcie nie będziesz mieć dostępu do poczty, a na wiadomości odpowiesz po powrocie.

Jeśli nie możesz pozwolić sobie na zalecany 3-tygodniowy odpoczynek, zacznij wchodzić w tryb urlopowy już na tydzień przed wyjazdem. W tym celu staraj się więcej odpoczywać po pracy, dłużej spać i uporządkować wcześniej wszystkie sprawy zawodowe, aby nie zostawiać ich na ostatni dzień. Dzięki temu wcześniej przygotujesz swój organizm do pełnego relaksu.

| Wakacyjny cyfrowy detoks. Jak zacząć?

Oceń artykuł