Praca sprawia nam radość, jeśli wybraliśmy zawód odpowiadający naszym predyspozycjom. Duże znaczenie ma także inwestowanie czasu i energii we własny rozwój. Dzięki przyjęciu odpowiedniej postawy, nasze życie zawodowe może być źródłem satysfakcji.
Zadania, które do tej pory wydawały się ciekawe, nagle zaczynają nużyć. Praca, o którą się staraliśmy, przestaje już tak bardzo cieszyć. Co robić w takiej sytuacji? Chcąc odzyskać dobre samopoczucie i czerpać satysfakcję, warto budować dobre nawyki, tzn.:
-
Wyznaczać sobie cele możliwe do osiągnięcia
Trudno realizować się w jakiejkolwiek dziedzinie, jeśli nie wiemy, jakie rezultaty chcielibyśmy uzyskać. Dobrze jest snuć plany adekwatne do naszych możliwości i wyszukiwać sposoby ich realizacji – tylko w ten sposób możemy robić postępy. Osiąganie pożądanych efektów sprawia, że odczuwamy radość i zyskujemy motywację do podejmowania kolejnych, coraz śmielszych wyzwań.
-
Wykorzystywać talenty w pracy
Łatwiej zmobilizować się do działania, jeśli robimy to, co przychodzi nam w pewnym stopniu naturalnie. Przykładowo: osoba, która jest doskonale zorganizowana i potrafi myśleć analitycznie, ale źle się czuje podczas wystąpień publicznych, może być świetnym księgowym. Praca prezentera telewizyjnego będzie sprawiać jej trudności i powodować niepotrzebny dyskomfort.
-
Poszukiwać wyzwań i możliwości rozwoju
Praca daje nam radość wtedy, gdy czujemy, że rozwijamy swoje umiejętności i wykorzystujemy potencjał. Wykonywaniu zadań, które nas nudzą i denerwują, towarzyszy przykre uczucie. Dla osób, które potrzebują silnej stymulacji, rutyna jest frustrująca i trudna do zniesienia. Warto realizować swoje ambicje, aby aktywność zawodowa była dla nas źródłem radości i spełnienia.
-
Wykazywać zaangażowanie
Jeśli traktujemy pracę jako przykry obowiązek, możemy szybko doświadczyć wypalenia zawodowego. Poświęcanie kilkudziesięciu godzin w tygodniu na wykonywanie nieprzyjemnych zajęć powoduje frustrację, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do poważnych dolegliwości zdrowotnych, takich jak np. bezsenność, nerwice czy depresja.
-
Budować pozytywne relacje
Życie zawodowe męczy również wtedy, gdy w miejscu pracy panuje nieprzyjemna atmosfera. Skupianie się na celach wydaje się niemożliwe, jeśli np. ciągle kłócimy się ze współpracownikiem. Aby nastrój w zespole był miły, warto zachowywać się lojalnie i tolerancyjnie.
10 sposobów na dobre relacje ze współpracownikami
https://porady.pracuj.pl/10-sposobow-na-dobre-relacje-ze-wspolpracownikami/
-
Akceptować porażki
Każdej aktywności, jaką podejmujemy, towarzyszy ryzyko niepowodzenia. Możemy je jedynie minimalizować. Im wcześniej pogodzimy się z tym faktem, tym mniej dotkliwie będziemy odczuwać klęski. Warto traktować porażki jak lekcje, które pozwalają nam zrozumieć i wyeliminować niektóre błędy.
-
Wykazywać pozytywne nastawienie do życia
Nieprzyjemne wydarzenia i trudności towarzyszą każdemu, niezależnie od wieku, zawodu itd. Dobrze, gdy nie rozpamiętujemy niepowodzeń, ale mimo wszystko realizujemy swoje plany i podejmujemy kolejne wyzwania. Warto koncentrować się na teraźniejszości i mądrze planować przyszłość, pozostawiając przeszłość za sobą.