Porady Kariera i rozwój 7 kwestii zawodowych ważnych dla przedstawicieli pokoleń X, Y, Z
20.12.2019  | 4 min czytania

7 kwestii zawodowych ważnych dla przedstawicieli pokoleń X, Y, Z

20.12.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

To, jak wygląda rynek pracy, zależy w znacznej mierze od osób, które poszukują na nim swojego miejsca. Pracownicy, niezależnie od wieku, cenią sobie wysokie zarobki oraz inne formy gratyfikacji, na przykład podwyżkę i awans. Pokolenie Z świetnie odnajduje się w zmieniających się realiach, pokolenie Y pracuje między innymi po to, by regularnie otrzymywać podwyżki, a pokolenie X ceni sobie work-life balance. Świadomość własnych oczekiwań pomaga w znalezieniu pracy, która będzie dla nas nie tylko rozwijająca, ale i satysfakcjonująca. 

Różne generacje na rynku pracy

Na nasze nastawienie do pracy i oczekiwania wobec firmy wpływają różne czynniki, takie jak czasy, w których dorastamy, czy nasz wiek oraz etap rozwoju zawodowego. Te różnice sprawiają, że na rynku pracy funkcjonuje kilka generacji: 

  • Pokolenie X (wiek: 40-55 lat)

Przedstawiciele pokolenia X są nastawieni przede wszystkim na atrakcyjne zarobki, które stawiają na szczycie priorytetów, stabilność i bezpieczeństwo. Osoby te rozpoczynały karierę zawodową po 1989 r., w realiach wolnorynkowych. 

  • Pokolenie Y (wiek: 25-39 lat)

Do pokolenia Y należą osoby młode, ale z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym. W tej grupie znaczenie kariery zawodowej jest często mniejsze niż pasje realizowane w życiu prywatnym. 

Przedstawiciele pokolenia Z wkraczają na rynek pracy. Posiadają niewielkie doświadczenie, ale wykazują się elastycznością. Mają dużą świadomość zmian, jakie obecnie zachodzą na rynku pracy i dość dobrze się do nich przystosowują. 

Takie wnioski płyną z raportu Pracuj.pl „Generacja dobrej kariery. Pokolenia o pracy w Polsce”.  

Pokolenia Y, X, Z na rynku pracy – czym się różnią?

Potrzeby pracowników różnych generacji

W sierpniu 2019 r. firma badawcza ARC Rynek i Opinia na zlecenie Pracuj.pl przeprowadziła badanie „Rozwój w pracy”. Wzięło w nim udział 1500 osób, które wypełniły formularz internetowy. Z analizy ankiet wynika, że wartości wysoko oceniane przez polskich pracowników to: 

  • Atrakcyjne płace

Choć pieniądze to nie wszystko, kwestie finansowe mają ogromne znaczenie dla przedstawicieli każdej generacji. 70% osób z pokolenia X i Z oraz 67% osób z generacji Y uznało je za bardzo ważny aspekt zatrudnienia.  

  • Przyjazna atmosfera

Równie istotną kwestię stanowi nastrój panujący w miejscu pracy. 67% przedstawicieli Z i 66% przedstawicieli generacji X stwierdziło, że atmosfera to jeden z kluczowych aspektów pracy. Okazał się on nieco mniej ważny dla osób z pokolenia Y (61%).  

Praca w dobrej atmosferze, jak to zrobić?

  • Stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia

Jasna i przewidywalna sytuacja zawodowa także wpływa na samopoczucie pracowników. Z wiekiem zaczyna odgrywać coraz istotniejszą rolę. Poszukuje jej ponad połowa osób (53%) z pokolenia X oraz odpowiednio 42% i 34% z generacji Y i Z. 

  • Bliskość miejsca pracy i/lub dogodny dojazd

Dłużąca się droga do pracy może frustrować. Korki czy niewystarczająca liczba połączeń kolejowych / autobusowych to źródło niepotrzebnego stresu i frustracji. Do takiego poglądu przychylają się zwłaszcza najmłodsi pracownicy z pokolenia Z (44%), którzy cenią sobie wygodę. Kwestie komunikacyjne są istotne także dla wielu przedstawicieli generacji X (41%) i Y (37%).   

  • Pochwały i większa samodzielność 

Dobre słowo i możliwość samodzielnego podejmowania decyzji również wpływają na poziom satysfakcji pracowników, zwłaszcza z pokoleń Z (32%) oraz X (31%). Przedstawiciele generacji Y także oceniają je dość wysoko (27%).    

  • Podwyżka, premia, awans

Pracownicy przykładają wagę również do innych form nagradzania. Niezależnie od wieku zatrudnieni potrafią docenić podwyżkę (90%), premię (86%) czy awans na wyższe stanowisko (82%).   

Jak pracodawcy motywują pracowników?

  • Dobre relacje z przełożonym

Okazuje się, że dobry kontakt z szefem również wywiera wpływ na samopoczucie pracowników. Ten aspekt ma spore znaczenie dla części przedstawicieli generacji X (32%), Z (30%) i Y (26%). 

Wraz z wiekiem i w miarę zdobywania kolejnych doświadczeń zawodowych zmieniają się nasze potrzeby. To sprawia, że modyfikacjom podlega też rynek pracy – wspólny dla wszystkich pracowników. Aby zrozumieć rzeczywistość, w jakiej działamy, dobrze jest poznać perspektywy innych grup zawodowych.  

Oceń artykuł