Porady Kariera i rozwój 7 cech idealnego kierownika
19.07.2018  | 4 min czytania

7 cech idealnego kierownika

19.07.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Idealny kierownik traktuje zespół sprawiedliwie. Udziela wsparcia, doradza pracownikom i w kulturalny sposób zleca obowiązki. Od jego postawy, charakteru, wiedzy i doświadczenia w dużym stopniu zależy atmosfera w firmie.

  • Szanujący ludzi

Kierownik powinien szanować ludzi, z którymi pracuje, niezależnie od wykształcenia czy umiejętności danej osoby. Każdego pracownika należy traktować w taki sam sposób i nie dyskryminować. Nie można np. faworyzować jednego z podwładnych, a w przypadku drugiej osoby zlecać trudniejsze obowiązki czy pracę nadgodzinową.

Młodszy szef, starszy pracownik – jak poradzić sobie z tą sytuacją?

  • Komunikatywny

Osoba pełniąca funkcję kierownika powinna być komunikatywna. Ważne, by lubiła kontakt z ludźmi. Idealny przełożony umie rozmawiać z zespołem, potrafi również wysłuchać i podzielić się wskazówkami.

  • Pomocny

Profesjonalny kierownik ceni samodzielność pracowników, ale w razie potrzeby udziela wsparcia. Stara się również doprowadzić do pozytywnego zakończenia sporów. Odgrywa też ważną rolę w procesie adaptacji i wdrożenia do zadań nowo zatrudnionych osób.

  • Asertywny

Umiejętność negocjacji to jedna z cech, które mogą okazać się przydatne na kierowniczym stanowisku. Jednak ważna jest przede wszystkim asertywność. Kierownik bierze pod uwagę sugestie oraz prośby podwładnych, lecz nie jest uległy i nie działa wbrew sobie. Potrafi przedstawić swoje zdania bez obrażania innych i atakowania charakteru.

  • Lider zespołu

Niewłaściwe nastawienie do podwładnych, m.in. nadmierna kontrola, wytykanie błędów czy zbyt koleżeńskie traktowanie, może doprowadzić do nieprzyjemnych sytuacji. Idealny kierownik potrafi motywować zespół do pracy, udzielać konstruktywnej krytyki, a przede wszystkim zapanować nad pracą grupy. Dobry lider nie wydaje rozkazów, tylko przekazuje polecenia służbowe i tłumaczy, w jaki sposób sprostać konkretnym zadaniom i oczekiwaniom.

Cechy kierownika sklepu – sprawdź, czy się nadajesz

  • Współpracujący z zespołem

Kierowik nie tylko nadzoruje pracę zespołu, ale też współpracuje z podwładnymi. Obowiązki na stanowisku kierowniczym są bardziej odpowiedzialne i wymagające, jednak nie można zapominać o współpracownikach. Kierownik powinien pomagać pracownikom w zwykłych, codziennych zadaniach.

  • Konsekwentny

W przypadku pracowników, którzy nie wykonują swoich obowiązków z odpowiednią starannością, kierownik powinien wyciągnąć konsekwencje. Krytyka nie może jednak opierać się na obelgach i zastraszaniu. Ważne są merytoryczne, konkretne argumenty i szukanie rozwiązań problemu. Gdy podwładni lekceważą uwagi, to sytuację można zgłosić do pracodawcy.

Jak napisać list motywacyjny na stanowisko kierownika?

Oceń artykuł