6 zasad autoprezentacji

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozw贸j

Opowiadanie o sobie mo偶e by膰 kr臋puj膮ce, ale warto pokona膰 wewn臋trzne bariery i nauczy膰 si臋 m贸wi膰 tak, by zatrzyma膰 uwag臋 s艂uchaczy. 艢wiadome i profesjonalne nastawienie do autoprezentacji mo偶e sta膰 si臋 czynnikiem decyduj膮cym o sukcesie w rekrutacji.

Wstydzisz si臋 m贸wi膰 o sobie? Obawiasz si臋, 偶e stres zwi膮zany z rozmow膮 kwalifikacyjn膮 sprawi, 偶e zaprezentujesz si臋 niekorzystnie i rekruter nie dostrze偶e Twoich atut贸w? Aby skutecznie wyeksponowa膰 walory osobiste:

  • Zadbaj o korzystne pierwsze wra偶enie

Dopracowane dokumenty rekrutacyjne, punktualno艣膰, schludny str贸j dostosowany do okazji, dobre maniery i rzetelne przygotowanie do rozmowy 鈥 to przyk艂adowe czynniki, kt贸re maj膮 wp艂yw na pierwsze wra偶enie. Warto przyk艂ada膰 do nich wag臋, poniewa偶 brak dba艂o艣ci mo偶e odebra膰 Ci kolejn膮 szans臋 na zaprezentowanie swoich atut贸w. 聽聽

Jak zrobi膰 dobre pierwsze wra偶enie?

  • Panuj nad komunikatami niewerbalnymi

Twoja postawa, mimika, gesty, kontakt wzrokowy (lub jego brak) 鈥 ka偶dy z tych 鈥炁況odk贸w wyrazu鈥 mo偶e 艣wiadczy膰 np. o tym, 偶e jeste艣 zestresowany, onie艣mielony, znudzony, niepewny itd. Wa偶ne, by komunikaty niewerbalne, jakie wysy艂asz, korespondowa艂y z Twoimi s艂owami, a nie odci膮ga艂y od nich uwag臋. Zadbaj o to, by Tw贸j wizerunek by艂 sp贸jny i jednoznaczny. 聽

Co m贸wi u艣cisk d艂oni? Tajniki komunikacji niewerbalnej

  • B膮d藕 profesjonalist膮 w ka偶dym calu

Zapoznaj si臋 z tre艣ci膮 og艂oszenia, zdob膮d藕 wiedz臋 o firmie, przemy艣l odpowiedzi na najcz臋艣ciej zadawane pytania rekrutacyjne. Przygotowanie do spotkania to jeden z przejaw贸w profesjonalizmu. O Twojej fachowo艣ci mo偶e 艣wiadczy膰 r贸wnie偶 to, 偶e nie wypowiadasz si臋 negatywnie na temat poprzedniego pracodawcy lub nie zadajesz niestosownych pyta艅. 聽

Czego nie m贸wi膰 na rozmowie o prac臋?

  • U艣miechaj si臋 i miej dystans do siebie

Ludzie, kt贸rzy s膮 u艣miechni臋ci, wzbudzaj膮 sympati臋. Jeszcze sympatyczniejsze wydaj膮 si臋 osoby, kt贸re potrafi膮 艣mia膰 si臋 z samych siebie. Przej臋zyczenia oraz inne drobne pomy艂ki mog膮 przytrafi膰 si臋 ka偶demu, dlatego dobrze jest traktowa膰 je z lekko艣ci膮 i dystansem. Zbyt intensywne prze偶ywanie drobnych niepowodze艅 wywiera negatywny wp艂yw na atmosfer臋, kt贸ra staje si臋 napi臋ta i nieprzyjemna.

  • M贸w swobodnie i z zaanga偶owaniem

Kiedy m贸wisz o sobie, zadbaj o p艂ynno艣膰 wypowiedzi. Zbyt cz臋ste i d艂ugotrwa艂e pauzy dekoncentruj膮 i utrudniaj膮 s艂uchanie. Wa偶ne r贸wnie偶, 偶eby艣 m贸wi艂 ciekawie i z pasj膮, odpowiednio moduluj膮c g艂os. Wypowied藕 powinna brzmie膰 nie tylko poprawnie, ale i naturalnie. Nie sprawiaj wra偶enia, jakby艣 recytowa艂 swoje CV i wyuczone na pami臋膰 formu艂ki.

  • B膮d藕 uczciwy i autentyczny

Wa偶ne, by w sytuacjach zawodowych pozostawa膰 sob膮. Nie mo偶na pozwoli膰 sobie na pe艂n膮 spontaniczno艣膰, ale udawanie i prezentowanie wyre偶yserowanych zachowa艅 r贸wnie偶 nie jest dobrym sposobem na oczarowanie rekrutera. Je艣li pracujesz nad sob膮, dbasz o sw贸j rozw贸j i nieustannie si臋 doskonalisz, b臋dziesz nie tylko profesjonalny, ale r贸wnie偶 autentyczny. 聽

Kreator CV: stw贸rz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stw贸rz CV

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia