Opowiadanie o sobie może być krępujące, ale warto pokonać wewnętrzne bariery i nauczyć się mówić tak, by zatrzymać uwagę słuchaczy. Świadome i profesjonalne nastawienie do autoprezentacji może stać się czynnikiem decydującym o sukcesie w rekrutacji.
Wstydzisz się mówić o sobie? Obawiasz się, że stres związany z rozmową kwalifikacyjną sprawi, że zaprezentujesz się niekorzystnie i rekruter nie dostrzeże Twoich atutów? Aby skutecznie wyeksponować walory osobiste:
-
Zadbaj o korzystne pierwsze wrażenie
Dopracowane dokumenty rekrutacyjne, punktualność, schludny strój dostosowany do okazji, dobre maniery i rzetelne przygotowanie do rozmowy – to przykładowe czynniki, które mają wpływ na pierwsze wrażenie. Warto przykładać do nich wagę, ponieważ brak dbałości może odebrać Ci kolejną szansę na zaprezentowanie swoich atutów.
Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
-
Panuj nad komunikatami niewerbalnymi
Twoja postawa, mimika, gesty, kontakt wzrokowy (lub jego brak) – każdy z tych „środków wyrazu” może świadczyć np. o tym, że jesteś zestresowany, onieśmielony, znudzony, niepewny itd. Ważne, by komunikaty niewerbalne, jakie wysyłasz, korespondowały z Twoimi słowami, a nie odciągały od nich uwagę. Zadbaj o to, by Twój wizerunek był spójny i jednoznaczny.
Co mówi uścisk dłoni? Tajniki komunikacji niewerbalnej
-
Bądź profesjonalistą w każdym calu
Zapoznaj się z treścią ogłoszenia, zdobądź wiedzę o firmie, przemyśl odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania rekrutacyjne. Przygotowanie do spotkania to jeden z przejawów profesjonalizmu. O Twojej fachowości może świadczyć również to, że nie wypowiadasz się negatywnie na temat poprzedniego pracodawcy lub nie zadajesz niestosownych pytań.
Czego nie mówić na rozmowie o pracę?
-
Uśmiechaj się i miej dystans do siebie
Ludzie, którzy są uśmiechnięci, wzbudzają sympatię. Jeszcze sympatyczniejsze wydają się osoby, które potrafią śmiać się z samych siebie. Przejęzyczenia oraz inne drobne pomyłki mogą przytrafić się każdemu, dlatego dobrze jest traktować je z lekkością i dystansem. Zbyt intensywne przeżywanie drobnych niepowodzeń wywiera negatywny wpływ na atmosferę, która staje się napięta i nieprzyjemna.
-
Mów swobodnie i z zaangażowaniem
Kiedy mówisz o sobie, zadbaj o płynność wypowiedzi. Zbyt częste i długotrwałe pauzy dekoncentrują i utrudniają słuchanie. Ważne również, żebyś mówił ciekawie i z pasją, odpowiednio modulując głos. Wypowiedź powinna brzmieć nie tylko poprawnie, ale i naturalnie. Nie sprawiaj wrażenia, jakbyś recytował swoje CV i wyuczone na pamięć formułki.
-
Bądź uczciwy i autentyczny
Ważne, by w sytuacjach zawodowych pozostawać sobą. Nie można pozwolić sobie na pełną spontaniczność, ale udawanie i prezentowanie wyreżyserowanych zachowań również nie jest dobrym sposobem na oczarowanie rekrutera. Jeśli pracujesz nad sobą, dbasz o swój rozwój i nieustannie się doskonalisz, będziesz nie tylko profesjonalny, ale również autentyczny.