Porady Kariera i rozwój 6 rzeczy, których nie wiesz o pracy w branży mody
14.08.2019  | 5 min czytania

6 rzeczy, których nie wiesz o pracy w branży mody

14.08.2019  | 5 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Na świat mody często patrzymy przez pryzmat znanych filmów i seriali. Okazuje się jednak, że wizje scenarzystów odbiegają od rzeczywistości, a praca osób związanych z branżą modową polega nie tylko na uczestniczeniu w branżowych eventach oraz przeglądaniu „Vogue’a”. To zdecydowanie bardziej różnorodna przestrzeń, w której jest miejsce dla marketingowców, PR-owców, sprzedawców i prawników.

Chcesz podjąć pracę w redakcji modowego serwisu internetowego? A może marzysz o tym, by pracować jako asystent słynnego projektanta? Zanim zaczniesz szukać zatrudnienia, porzuć stereotypowe myślenie i otwórz się na to, co oferuje świat mody. Ważne, abyś dostrzegł prawdziwy obraz branży modowej:  

  • Szefowi nie wystarczy rzut oka na ubiór/wygląd kandydata, by ocenić jego kwalifikacje

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej obejmuje również dobór właściwego stroju, fryzury, makijażu itd. Modna stylizacji i staranny make-up nie sprawią jednak, że otrzymamy pracę na wymarzonym stanowisku. Pracodawcy zależy na tym, abyśmy spełniali wymagania, tzn. posiadali stosowne kwalifikacje i umiejętności. Czasami niezbędne jest także doświadczenie. Warto dokładnie przeanalizować treść oferty i uczciwie ocenić, czy spełniamy wymagania potencjalnego szefa.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Oto 7 rzeczy, które musisz zrobić

  • Firmy modowe to nie tylko projektanci, styliści i fotografowie

Jeśli interesujesz się modą, ale nie wiesz, co konkretnie chciałbyś robić zawodowo, możesz spróbować swoich sił w różnych profesjach występujących w branży modowej. Warto np. poznać podstawy projektowania w trakcie kursu. Być może najlepiej czujesz się w sprzedaży, wtedy dobrze jest aplikować na stanowisko handlowca. Inne działy, które być może przypadną Ci do gustu, to PR, marketing i promocja lub HR. Ważne, by być świadomym swoich talentów i predyspozycji.   

  • Osoby związane z branżą mody są fachowcami z różnych dziedzin

Ktoś, kto pracuje w branży mody, powinien nie tylko znać najnowsze trendy. Ważne, by pracownicy rozwijali się również w innych dziedzinach. Uzupełnianie kwalifikacji to podstawa, jeśli chce się awansować i osiągać coraz ambitniejsze cele zawodowe. Warto, na przykład, rozwijać kompetencje kierownicze. Ukończenie studiów, niekoniecznie związanych z modą, również może zwiększyć nasze szanse na awans. Prawo, marketing, grafika i wzornictwo – to przykładowe dziedziny, które warto zgłębiać.  

  • Praca w modzie nie zawsze wiąże się z błyskiem fleszy i uczestnictwem w pokazach

Lunch ze słynnymi projektantami, wywiady z celebrytami oraz uczestnictwo w pokazach - to stereotypowe wyobrażenie na temat obowiązków pracownika branży modowej. Jak tłumaczy Paulina Janiszewska, Senior Client Lead w Aliganza Fashion Agency, rzeczywistość wygląda nieco inaczej:

W swojej pracy często spotykamy się z mylnym wizerunkiem osoby zajmującej się modą. Z pewnością przyczyniły się do tego popularne, amerykańskie filmy i seriale. Niejednokrotnie podczas rekrutacji zaskoczyły nas pytania o płynące z naszej pracy korzyści, jak uczestnictwo w pokazach mody, dostępność ubrań znanych marek czy znajomość z celebrytami. Branża fashion to nie tylko wiążące się z nią przywileje, ale i ogrom obowiązków. Zdarza się, że pierwsze dni na nowym stanowisku zaskakują np. ilością czasu spędzonego na kontakcie z mediami czy skomplikowaniem niektórych raportów.

Jak zmotywować się do nudnych zadań?

  • Darmowe ubrania znanych marek to nie jest codzienność

Pracownicy salonów odzieżowych lub firm produkujących ubrania często otrzymują zniżki pracownicze. Rozpoczęcie pracy w ekskluzywnym butiku nie jest jednak równoznaczne z darmowym i nieograniczonym dostępem do najdroższych kolekcji.

  • Osoby związane z branżą modową nie zawsze wyglądają jak z żurnala

Kobieta, która pracuje „w modzie”, nie zawsze pojawia się w miejscu pracy w wysokich szpilkach i awangardowych sukienkach. Paulina Janiszewska obala stereotyp: Jak inne kobiety, często zamieniamy szpilki na wygodne sneakersy, a elegancką suknię zostawiamy na wyjątkową okazję.

Warto konfrontować własne wyobrażenia z rzeczywistością. Mając pełniejszy obraz świata mody, możemy podjąć bardziej przemyślaną decyzję w kwestii wyboru zawodu.

 

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł