Przekaz, jaki wysyłasz potencjalnemu pracodawcy, powinien być klarowny: „Jestem profesjonalistą, który ma jasno sprecyzowane cele zawodowe – zbieżne z kierunkiem rozwoju firmy”. Nie wystarczy, że zamieścisz taką informację w liście motywacyjnym. Ważne, żeby świadczyła o tym Twoja postawa i działania, które podejmujesz na co dzień.
Wizerunek, który kreujesz, może zachęcać lub zniechęcać do nawiązania współpracy z Tobą. Powinien być nie tylko korzystny, ale również prawdziwy. Aby zwiększyć swoje szanse na znalezienie wymarzonej pracy:
-
Określ swoje atuty
Osiągasz sukcesy w życiu zawodowym? Zdobyłeś wysokie kwalifikacje? Doskonale radzisz sobie w sytuacjach stresowych? Ustal, jakie są Twoje mocne strony i określ, co konkretnie zyska pracodawca, jeśli Cię zatrudni (np. lepsze wyniki sprzedażowe, innowacyjne rozwiązania, kluczowe kompetencje, przewagę konkurencyjną itd.) Świadomość własnego potencjału nie jest formą próżności. To cenna wiedza, która pomaga wyznaczać kierunek rozwoju. Ważne, żebyś znał również swoje wady i pracował nad nimi.
5 nieoczywistych odpowiedzi na pytanie o mocne i słabe strony
-
Zastanów się, co Cię wyróżnia
Jesteś konsekwentny i wytrwale dążysz do realizacji swoich zamiarów? A może Twoim największym atutem jest umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji? Zastanów się, jaka cecha czyni Cię wyjątkowym. Ważne, by była pomocna w osiąganiu celów zawodowych. Zaznaczaj swoją unikatowość, np. mówiąc o rezultatach, jakie osiągnąłeś dzięki konkretnym umiejętnościom.
-
Bądź autentyczny i zadbaj o spójność
Budowanie marki osobistej nie może opierać się na oszustwie. Brak szczerości i spójności jest wyczuwalny i może sprawić, że mimo usilnych starań nie będziesz wywierać korzystnego wrażenia. Poczucie własnej wartości oraz wyznaczania celów na miarę swoich możliwości i oczekiwań pomaga w karierze. Jeśli np. nie lubisz swojej pracy i wykonujesz ją tylko dlatego, że boisz się zmian, nie będziesz przekonujący.
-
Stwórz profesjonalne dokumenty rekrutacyjne
Na Twój wizerunek składają się również: efektywne CV i list motywacyjny. Dokumenty powinny nie tylko świadczyć o Twoim profesjonalizmie, ale też stanowić rzetelne i konkretne źródło informacji o tym, kim jesteś, jaka jest Twoja motywacja, co osiągnąłeś i jakie plany zamierzasz zrealizować w przyszłości.
-
Pozwól się poznać
Bądź obecny w środowisku zawodowym. Aktywne uczestnictwo w wydarzeniach branżowych to możliwość rozwoju, z której warto regularnie korzystać. Niezbędna jest też obecność w Internecie. Możesz np. prowadzić blog, publikować artykuły merytoryczne, uzupełniać portfolio online, dzielić się swoją wiedzą itd.
To pewne – rekruter sprawdzi Cię na Facebooku
-
Rozwijaj się
Budowanie marki osobistej to zaledwie jeden z czynników decydujących o sukcesie na rynku pracy. Wszystkie działania wizerunkowe mogą okazać się bezowocne, jeśli nie zadbasz o swój rozwój zawodowy. Podnoszenie kompetencji i poszerzanie wiedzy mają kluczowe znaczenie.