5 sposob贸w na rozwijanie komunikatywno艣ci

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl Ocena tre艣ci 5/5 (10)
Kategoria: Kariera i rozw贸j
Ocena tre艣ci 5/5 (10)

Komunikatywno艣膰, czyli umiej臋tno艣膰 s艂uchania i jasnego formu艂owania wypowiedzi, jest wa偶na w 偶yciu zawodowym. Chc膮c rozwija膰 t臋 kompetencj臋, mo偶emy np.: uwa偶nie s艂ucha膰 rozm贸wc贸w, prosi膰 o feedback, wyci膮ga膰 wnioski z nieporozumie艅, stara膰 si臋 kontrolowa膰 emocje oraz dba膰 o poprawno艣膰 wypowiedzi.

Komunikatywno艣膰 鈥 definicja

Osoba komunikatywna to kto艣, kto uwa偶nie s艂ucha i formu艂uje jasne, zrozumia艂e komunikaty. Potrafi r贸wnie偶 dostosowywa膰 j臋zyk, jakim si臋 pos艂uguje do mo偶liwo艣ci rozm贸wcy oraz do sytuacji. Do dziecka zwraca si臋 inaczej ni偶 do kolegi z pracy, a do osoby starszej inaczej ni偶 do nastolatka. Komunikatywno艣膰 to r贸wnie偶 艣wiadome wysy艂anie sygna艂贸w niewerbalnych i odczytywanie gest贸w innych ludzi. Osoba o rozwini臋tych kompetencjach spo艂ecznych potrafi tak偶e nawi膮zywa膰 i podtrzymywa膰 kontakt, dbaj膮c o zachowanie 鈥瀝ytmu鈥 rozmowy. 聽

Dlaczego komunikatywno艣膰 jest wa偶na?

Umiej臋tno艣膰 m贸wienia i s艂uchania jest wa偶na w wielu zawodach, a w niekt贸rych wr臋cz kluczowa. Dzi臋ki niej mo偶emy nawi膮zywa膰 relacje, unika膰 nieporozumie艅 czy jasno i asertywnie komunikowa膰 swoje uczucia, kt贸re pojawi艂y si臋 w zwi膮zku z okre艣lonym wydarzeniem.

Jak rozwija膰 komunikatywno艣膰?

  • Stara膰 si臋 wi臋cej s艂ucha膰 ni偶 m贸wi膰

Cz艂owiek komunikatywny potrafi nawi膮za膰 i podtrzyma膰 dialog. Nie mo偶na skutecznie si臋 komunikowa膰, nie dopuszczaj膮c rozm贸wcy do g艂osu. Aktywne s艂uchanie jest wa偶ne szczeg贸lnie w relacjach s艂u偶bowych, np. us艂ugodawca-klient. Aby pom贸c osobie, kt贸ra zwraca si臋 do nas z problemem, musimy pozna膰 jej potrzeby.

  • Prosi膰 o informacj臋 zwrotn膮

Chc膮c si臋 rozwija膰, powinni艣my zna膰 swoje s艂abo艣ci. Czasami trudno samodzielnie okre艣li膰, jakie sfery naszej osobowo艣ci wymagaj膮 intensywnego doskonalenia. Warto zasi臋ga膰 opinii innych os贸b, kt贸re mog膮 dostrzega膰 nasze braki w zakresie komunikacji. Nie b贸jmy si臋 prosi膰 np. prze艂o偶onych o to, by przes艂uchali nagranie naszej telefonicznej rozmowy z klientem i ocenili j膮.

  • Wyci膮ga膰 wnioski ze swoich do艣wiadcze艅 w zakresie komunikacji

Warto dokonywa膰 oceny samodzielnie, analizuj膮c konkretne sytuacje. Mo偶emy np. wypisa膰, co zrobili艣my dobrze oraz gdzie pope艂nili艣my b艂臋dy. Kolejny krok to rozwijanie naszych zalet (np. klarownego formu艂owania my艣li) i eliminowanie niedoskona艂o艣ci (np. nawyk przerywania rozm贸wcy). 聽聽聽

  • Uczy膰 si臋 panowania nad emocjami

Aby skutecznie komunikowa膰 si臋 z innymi lud藕mi, musimy nauczy膰 si臋 panowa膰 np. nad stresem lub gniewem. Zbyt silne emocje sprawiaj膮, 偶e nie dostrzegamy wielu szczeg贸艂贸w, kt贸re mog膮 mie膰 wp艂yw na jako艣膰 rozmowy.

  • Dba膰 o poprawno艣膰 j臋zykow膮

Osoba komunikatywna potrafi r贸wnie偶 dobiera膰 w艂a艣ciwe s艂owa, wypowiadaj膮c je w odpowiednim kontek艣cie. Aby poprawniej si臋 wyra偶a膰, mo偶emy np. czyta膰 wi臋cej ksi膮偶ek i poszerza膰 sw贸j zas贸b s艂ownictwa.

W rozwijaniu komunikatywno艣ci oraz innych kompetencji mi臋kkich mo偶e pom贸c trening umiej臋tno艣ci interpersonalnych, w trakcie kt贸rego dowiadujemy si臋 m.in.:

  • jakie s膮 nasze oczekiwania i potrzeby w odniesieniu do kontakt贸w z lud藕mi;
  • jak postrzegaj膮 nas inne osoby;
  • czy i jakich trudno艣ci do艣wiadczamy w relacjach;
  • w jaki spos贸b mo偶emy pokonywa膰 swoje ograniczenia;
  • jak wyra偶a膰 swoje uczucia.

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia