Porady Kariera i rozwój 5 łatwych sposobów na trening mózgu
27.06.2019  | 6 min czytania

5 łatwych sposobów na trening mózgu

27.06.2019  | 6 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl
Ocena treści
(5)

Regularny trening mózgu jest tak samo ważny jak aktywność fizyczna oraz prawidłowa dieta. Jeśli o to zadbasz, będziesz lepiej funkcjonować – zarówno w życiu codziennym, jak i w pracy. Ćwiczenia na mózg pozwolą Ci szybciej zapamiętywać różne informacje i kojarzyć fakty. Taki trening może się opierać m.in. na rozwiązywaniu krzyżówek, powtarzaniu słówek z języka obcego czy czytaniu książek. Istnieją też inne sposoby na to, aby zadbać o formę mózgu i wykorzystać swoją sprawność intelektualną do efektywnej pracy. Sprawdź jakie!

Czego dowiesz się z artykułu?

• Ćwiczenia mózgu a praca
• Jak trenować mózg? 5 prostych sposobów
• Trening mózgu – ćwiczenia i co jeszcze…?

Ćwiczenia mózgu a praca

Mózg to jeden z najważniejszych organów w naszym ciele. Aby prawidłowo funkcjonował, należy o niego odpowiednio zadbać – tak samo jak dbamy o sprawność naszych mięśni czy zdrowie innych narządów. Dlatego tak ważne jest trenowanie mózgu. Wpływa ono na koncentrację podczas pracy, lepszą pamięć, łatwość podejmowania dyskusji, formułowanie trafnych spostrzeżeń etc. Regularnie podtrzymywana aktywność mózgu pomaga także zapobiegać ewentualnym przyszłym problemom związanym z naturalnym procesem starzenia się tego organu.

| 7 ciekawostek o mózgu, które przydadzą Ci się w pracy

Jak trenować mózg? 5 prostych sposobów

A zatem jak ćwiczyć mózg, aby efektywnie pracować? Poniżej znajdziesz 5 pomysłów, które bez trudu wprowadzisz w życie nawet od zaraz. Jeśli czujesz, że Twoje myśli krążą z dala od obowiązków zawodowych, a zadania na dziś leżą wciąż nietknięte – zrób sobie krótką przerwę. Wykorzystasz ją w jeden z najlepszych możliwych sposobów – robiąc ćwiczenia na pobudzenie mózgu.

  1. Rozwiązywanie krzyżówek i gry poprawiające pracę mózgu

Rozwiązywanie krzyżówek to rozrywka wiecznie na czasie – nawet jeśli wydaje Ci się trochę oldschoolowa. Stanowi bowiem łatwy sposób na skupienie uwagi, wytężenie pamięci i ćwiczenie myślenia logicznego. Co więcej, nie wymaga dużych nakładów finansowych, a do tego zwykle możesz poświęcić jej taką ilość czasu, jaką akurat dysponujesz. Jeśli masz tylko chwilę przerwy od pracy, spróbuj zgadnąć choćby kilka haseł w krzyżówce. Takie ćwiczenie dla mózgu sprawdzi się też w podróży czy w kolejce do lekarza. Przed Tobą dłuższa przerwa albo chcesz po pracy zrelaksować się przy grze pobudzającej mózg? W takim wypadku możesz sięgnąć np. po Sudoku – swego rodzaju „krzyżówkę matematyczną”, która ćwiczy myślenie logiczne i dedukcyjne.

| Jak rozwijać kreatywność?

Do innych tradycyjnych gier zapewniających trening dla mózgu należą m.in. szachy, warcaby czy kostka Rubika. Doskonale sprawdzają się planszówki strategiczne (Carcassone, Cywilizacja czy Monopoly) bądź fabularne RPG. Nie należy też dyskredytować gier komputerowych! Wśród nich znajduje się wiele takich tytułów, które ćwiczą koncentrację, rozbudzają wyobraźnię, trenują błyskawiczną ocenę sytuacji i podejmowanie ważnych decyzji. To zalety, które mogą Ci się przydać w codziennej pracy!

  1. Trening mózgu – książka dobra na wszystko

Lektura książek nie tylko pobudza wyobraźnię, lecz także poprawia zdolność analitycznego myślenia. Ponadto czytanie pozwala zwiększyć zasób słownictwa, a nierzadko też daje możliwość poszerzenia swojej wiedzy. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ dzięki temu zwiększasz wydolność swojego mózgu i ćwiczysz własny intelekt. I bynajmniej nie musi to wcale być skomplikowane dzieło filozoficzne! Czytanie samo w sobie zmusza Cię bowiem do skupienia uwagi i wysilenia umysłu. W wielu wypadkach oddziałuje również na Twoje emocje, przez co ćwiczysz własną wrażliwość, uczuciowość, empatię.

| Książki na długi weekend. Sprawdź 5 naszych propozycji

Co ważne, czytać można właściwie w każdej wolnej chwili – także wylegując się na plaży podczas urlopu, jadąc do pracy pociągiem czy autobusem bądź w czasie przerwy na kawę (jeśli akurat nie pijesz jej z kolegami z zespołu!). Oczywiście po książkę czy gazetę warto też sięgnąć w czasie wolnym – np. przed snem. Na czytanie poświęć co najmniej 20 minut dziennie, ale jeśli trafisz na naprawdę dobrą literaturę, niepostrzeżenie może minąć nawet parę godzin!

  1. Trening mózgu – aplikacja do nauki języków obcych

Uczenie się nowych słówek rozwija Twoją wiedzę, a przy tym niesłychanie poprawia pamięć i aktywność mózgu. Sposobów na naukę języka obcego jest oczywiście mnóstwo: zapisanie się na kurs, oglądanie filmów i seriali w oryginale, czytanie obcojęzycznej literatury, podróże itp. Najlepsze efekty osiągniesz jednak wówczas, gdy będziesz regularnie powtarzać nowe słówka – najlepiej w każdej wolnej chwili! Jak to możliwe? Wystarczy skorzystać z jednej ze specjalnych aplikacji służących do nauki nowych zwrotów i gramatyki.

| Jak szybko i sprawnie nauczyć się języka obcego?

Na rynku jest cała masa tego typu rozwiązań technologicznych. Współcześnie, gdy niemal każdy z nas ma smartfona, wystarczy po prostu zainstalować wybraną aplikację… i świat różnych języków obcych stoi przed Tobą otworem! Możesz pogłębiać znajomość języka, którego już się uczyłeś, lub wybrać coś zupełnie nowego. Tego typu aplikacje dają Ci bowiem wybór poziomu wiedzy, z jakiego chcesz startować. Prosty, intuicyjny interfejs i specjalnie zaprojektowane modele nauczania stosowane zwyczajowo w tego typu aplikacjach pozwolą Ci efektywnie ćwiczyć mózg oraz poszerzać znajomość różnych języków. Widzisz już jakieś efekty? Nie zapomnij o tym wspomnieć w swoim CV!

  1. Co poprawia pracę mózgu? Coś zupełnie nowego!

A skoro już jesteśmy przy zupełnie nowych rzeczach – takich jak wspomniana nauka nowego języka… Nasza rada jest jedna: nie bój się wyjść ze strefy komfortu i eksperymentować na rozmaite sposoby! Każda zupełnie nowa aktywność, jaką podejmujesz, działa na Twój mózg odświeżająco i stymulująco. Kiedy robisz coś po raz pierwszy, uruchamiasz w nim zupełnie nowe połączenia – musisz myśleć nowatorsko i innowacyjnie, a Twoje zwoje pracują wówczas na najwyższych obrotach!

| 7 ciekawostek o mózgu, które przydadzą Ci się w pracy

Masz przerwę w pracy? Poproś współpracownika o zapoznanie Cię z jakimś nowym programem czy funkcją, której dotąd nie znałeś. Spróbuj dowiedzieć się czegoś o pracy koleżanki z zupełnie innego działu i zamieńcie się na chwilę rolami (oczywiście jeśli i ona ma na to czas). Zobacz, jak odnajdujesz się w wypełnianiu jej zadań – przy okazji będziecie z tego mieć kupę śmiechu! Oczywiście jeszcze więcej możliwości na wypróbowanie czegoś nowego czeka na Ciebie w czasie po pracy. Możesz np. zapisać się na kurs tanga czy lekcję rysunku albo spróbować swych sił w escape roomie. Dzięki temu pobudzisz do pracy mózg, rozwiniesz swe umiejętności – a może też odnajdziesz nowe hobby!

  1. Pobudzenie mózgu do aktywności – zrób coś inaczej niż zawsze

Naukowcy twierdzą, że to jeden z najlepszych sposobów na profilaktykę demencji czy choroby Alzheimera. O czym mowa? Mianowicie o wykonywaniu zwykłych codziennych czynności, ale w sposób inny niż do tej pory. Do pracy jeździsz zazwyczaj jedną ustaloną drogą? W takim wypadku raz na jakiś czas wybierz zupełnie nową trasę. Podczas zakupów udaj się do innego niż zwykle sklepu – takiego, w którym nie znasz rozkładu asortymentu w alejkach i musisz choć troszkę pokombinować, gdzie co znaleźć. Napij się kawy z innego kubka niż Twój ulubiony albo spróbuj zjeść lunch pałeczkami.

| 7 kreatywnych pomysłów na wygodną pracę przy biurku

Wprowadzanie zmian i doświadczanie różnych sytuacji to przepis nie tylko na zdrowie, lecz także na szczęście. To, że do codziennych czynności podejdziesz w nowatorski, świeży sposób, pozwoli Ci uniknąć automatycznego działania i zmusi Twój mózg do aktywności. Każda taka zmiana schematu postępowania czy perspektywy zaowocuje tym, że będziesz zmuszony wytężyć umysł i uważnie wykonywać swoje zadania. A skupienie na czymś jest zawsze świetnym ćwiczeniem dla Twojego mózgu!

Trening mózgu – ćwiczenia i co jeszcze…?

Oczywiście samo trenowanie mózgu to nie wszystko! Dla prawidłowej pracy tego organu ważna jest także choćby odpowiednia dieta. Zadbaj o to, aby jeść w miarę regularnie. Jeśli masz bardzo wymagającą pracę i często zdarza Ci się zapomnieć o bożym świecie, ustaw sobie alarm przypominający o tym, że należy sobie zrobić przerwę na posiłek i rozruszanie kości. Unikaj dań wysoko przetworzonych. Lepiej ugotować coś samemu i wziąć do pracy pożywny, zdrowy lunch, oparty np. na zielonych warzywach czy rybach. Na przekąskę możesz wybrać orzechy lub pestki – rewelacyjnie wpływają one na pracę mózgu. Nie zapominaj też o odpowiednim nawodnieniu organizmu! W swoim miejscu pracy staraj się zawsze mieć pod ręką wodę, herbatę lub sok owocowy.

| Co lubi mózg, czyli jak mieć więcej siły na pracę?

Pamiętaj o kontakcie ze świeżym powietrzem. W ciągu dnia pracy masz prawo do zrobienia sobie krótkiej przerwy – jeśli więc tylko masz taką możliwość, wyjdź na mały spacer. Nawet chwila spędzona na zewnątrz pozwoli Ci się rozruszać, dotlenić i „przewietrzyć głowę”. Twój umysł na pewno to doceni i po takiej przerwie na relaks wróci do pracy ze zdwojoną siłą. Ty zaś będziesz mieć poczucie, że naprawdę dbasz o swój mózg i swoją kondycję intelektualną!

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

 

Oceń artykuł