Porady Kariera i rozwój 5 książek pomocnych w rozwoju kariery
07.12.2018  | 4 min czytania

5 książek pomocnych w rozwoju kariery

07.12.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Literatura to skarbnica wiedzy. Może nas zainspirować, zmotywować do działania, pokazać inny punkt widzenia, przyczynić się do rozwoju zawodowego. Przedstawiamy propozycje książek, które warto przeczytać. Sprawdź, co mówią o nich eksperci.

1. Komunikacja konstruktywna w biznesie, G. Lindemann, V. Heim

W pracy trenera biznesu spotykałem kierowników, którzy mieli problem ze swoimi podwładnymi. Niektórzy co chwila przychodzili do swojego przełożonego z pytaniami o to, jak wykonać zadanie, tym samym wybijając go z jego pracy. Inni, mimo wyznaczonego zadania, robili je źle lub nie robili wcale. Jedną z najczęstszych reakcji na takie zachowanie była krytyka i groźby, które działały chwilowo, ale długoterminowo tylko pogłębiały konflikty i niszczyły motywację wewnętrzną pracowników. Okazuje się, że można radzić sobie z takimi problemami inaczej – budując współpracę zamiast prób dominowania. O tym, jak to robić za pomocą modelu NVC, przeczytasz w książce „Komunikacja konstruktywna w biznesie” autorstwa G. Lindemann, V. Heim, którą gorąco polecam.

Łukasz Bieliński, Praktyk NVC Trener Biznesu, specjalizujący się w obsłudze „trudnego” klienta, skutecznym delegowaniu zadań, sprzedaży bezpośredniej, lukaszbielinski.pl

10 porad, jak być lepszym menedżerem

2. Awake - osiągnij spełnienie w 7 obszarach życia, M. Gierlińska

Książka “Awake - osiągnij spełnienie w 7 obszarach życia” jest przewodnikiem pozwalającym na rozwiązanie najczęściej pojawiających się problemów życiowych. Znajdziesz w niej wskazówki, jak pozbyć się emocjonalnych blokad krok po kroku oraz 40 użytecznych ćwiczeń. Jest ona napisana przystępnym dla czytelnika językiem, dodatkowo przedstawiając teorię za pomocą cennych, życiowych przykładów.

Marta Gierlińska - trenerka, coach, bizneswoman z piętnastoletnim doświadczeniem w pracy z ludźmi. Zbadała, z jakimi problemami ludzie najczęściej zgłaszają się na sesje coachingowe, a następnie opracowała model pracy, który nazwała AWAKE, i opisała wszystko w książce pod tym samym tytułem.

3. Taka praca nie ma sensu, T. Schwartz

Książka doskonała, wypełniona po brzegi inspiracją, konkretnymi informacjami, które wpływają nie tylko na rozwój zawodowy. Praca zajmuje nam ogromną część dnia. Niektórzy z nas żyją nią bezustannie, przynoszą ją do domu, myślą o niej w czasie urlopu lub kolacji z najbliższymi. Marzymy o większej produktywności i zastanawiamy się nad tym, jak w magiczny sposób skrócić czas snu, jak być bardziej wydajnym i w jaki sposób mobilizować się do intensywnych działań w te dni, kiedy energii po prostu brakuje. Tony Schwartz pokazuje w swojej książce, jak ważne jest nie tylko efektywne działanie i skuteczne realizowanie swoich celów zawodowych, ale też zarządzanie swoją energią. Jak na pracę wpływa skracanie czasu snu? Jak działają ludzie, których paliwem jest kofeina i cukier? Co sprawia, że jesteśmy mniej kreatywni, produktywni, skupieni i skuteczni? Co sprawia, że wypalamy się i wpadamy w sidła nienawiści do swojej pracy? Zachęcam bardzo do lektury - to pozycja obowiązkowa dla każdego z nas.

Edyta Zając, psycholog i trener, www.edytazajac.pl

Jak świadomie i skutecznie budować swoją karierę?

4. Konflikty w pracy, R. Edelman

Problematyka nieporozumień dotyka nas właściwie w każdym aspekcie naszego życia,  również w środowisku pracy. Konflikty przyjmują różne oblicza: od małych sprzeczek po poważne oskarżenia. Wiele sporów powstaje z błahego powodu i są szybko zażegnywane, ale niektóre z nich to poważne kłótnie, przed którymi stają przełożeni i bardzo często pracownicy działów personalnych.

Książka profesora Roberta Edelmana „Konflikty w pracy" odpowiada na wiele nurtujących pytań: jak radzić sobie z szefem, jak rozmawiać z konfliktowymi kolegami, jak bronić własnych spraw i jak bronić się przed mobbingiem?

Polecam tę książkę, ponieważ oprócz naukowej zawartości merytorycznej zawiera wiele ćwiczeń po każdym zakończonym rozdziale. Została napisana w przystępny sposób.

Mój ulubiony rozdział traktuje o "konfliktowym szefie". Dowiadujemy się w nim, jak być kierownikiem, w jakie role menadżer powinien się wcielać, jakie są style zarządzania. Mimo że książka została wydana prawie 20 lat temu, to jej tematyka jest ponadczasowa. Przykłady zawarte w tej książce odwołują się do amerykańskiej rzeczywistości (czasami do przepisów prawa amerykańskiego), ale ogólne założenia problemu i rozwiązania są uniwersalne.

Dorota Syrkiewicz, Kierownik ds. Personalnych, ASSA ABLOY Entrance Systems Poland

5. 7 nawyków skutecznego działania, S. R. Covey

Pierwszy raz czytałem tę książkę dawno temu, jako świeżo upieczony student. Choć nie wszystko z niej wówczas rozumiałem, w kolejnych latach chętnie do niej wracałem. Pamiętam, jak zdarzało mi się nosić ją “na słuchawkach”, wykorzystując efektywniej czas przeznaczony na przemieszczenie się. To dzięki niej poznałem znaczenie proaktywności, uczyłem się skutecznie planować zadania czy być bardziej empatyczny. Wiem, że wielokrotne wracanie do tej konkretnej książki pomogło zbudować mi wiele cech, które wykorzystuję dziś w życiu prywatnym i zawodowym.

Mariusz Kowalczyk, digital marketer, współwłaściciel firmy konsultingowej We Commerce, autor blogów: mariuszkowalczyk.eu i jakpicwhisky.pl

Zarobki: wypełnij ankietę i sprawdź, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Porównaj zarobki

Oceń artykuł