5 ksi膮偶ek pomocnych w rozwoju kariery

Kategoria
Kariera i rozw贸j

Autor wpisu
Pracuj.pl
Kategoria: Kariera i rozw贸j

Literatura to skarbnica wiedzy. Mo偶e nas zainspirowa膰, zmotywowa膰 do dzia艂ania, pokaza膰 inny punkt widzenia, przyczyni膰 si臋 do rozwoju zawodowego. Przedstawiamy propozycje ksi膮偶ek, kt贸re warto przeczyta膰. Sprawd藕, co m贸wi膮 o nich eksperci.

1. Komunikacja konstruktywna w biznesie, G. Lindemann, V. Heim

W pracy trenera biznesu spotyka艂em kierownik贸w, kt贸rzy mieli problem ze swoimi podw艂adnymi. Niekt贸rzy co chwila przychodzili do swojego prze艂o偶onego z pytaniami o to, jak wykona膰 zadanie, tym samym wybijaj膮c go z jego pracy. Inni, mimo wyznaczonego zadania, robili je 藕le lub nie robili wcale. Jedn膮 z najcz臋stszych reakcji na takie zachowanie by艂a krytyka i gro藕by, kt贸re dzia艂a艂y chwilowo, ale d艂ugoterminowo tylko pog艂臋bia艂y konflikty i niszczy艂y motywacj臋 wewn臋trzn膮 pracownik贸w. Okazuje si臋, 偶e mo偶na radzi膰 sobie z takimi problemami inaczej 鈥 buduj膮c wsp贸艂prac臋 zamiast pr贸b dominowania. O tym, jak to robi膰 za pomoc膮 modelu NVC, przeczytasz w ksi膮偶ce 鈥濳omunikacja konstruktywna w biznesie鈥 autorstwa G. Lindemann, V. Heim, kt贸r膮 gor膮co polecam.

艁ukasz Bieli艅ski, Praktyk NVC Trener Biznesu, specjalizuj膮cy si臋 w obs艂udze 鈥瀟rudnego鈥 klienta, skutecznym delegowaniu zada艅, sprzeda偶y bezpo艣redniej, lukaszbielinski.pl

10 porad, jak by膰 lepszym mened偶erem

2. Awake – osi膮gnij spe艂nienie w 7 obszarach 偶ycia, M. Gierli艅ska

Ksi膮偶ka 鈥淎wake – osi膮gnij spe艂nienie w 7 obszarach 偶ycia鈥 jest przewodnikiem pozwalaj膮cym na rozwi膮zanie najcz臋艣ciej pojawiaj膮cych si臋 problem贸w 偶yciowych. Znajdziesz w niej wskaz贸wki, jak pozby膰 si臋 emocjonalnych blokad krok po kroku oraz 40 u偶ytecznych 膰wicze艅. Jest ona napisana przyst臋pnym dla czytelnika j臋zykiem, dodatkowo przedstawiaj膮c teori臋 za pomoc膮 cennych, 偶yciowych przyk艂ad贸w.

Marta Gierli艅ska – trenerka, coach, bizneswoman z pi臋tnastoletnim do艣wiadczeniem w pracy z lud藕mi. Zbada艂a, z jakimi problemami ludzie najcz臋艣ciej zg艂aszaj膮 si臋 na sesje coachingowe, a nast臋pnie opracowa艂a model pracy, kt贸ry nazwa艂a AWAKE, i opisa艂a wszystko w ksi膮偶ce pod tym samym tytu艂em.

3. Taka praca nie ma sensu, T. Schwartz

Ksi膮偶ka doskona艂a, wype艂niona po brzegi inspiracj膮, konkretnymi informacjami, kt贸re wp艂ywaj膮 nie tylko na rozw贸j zawodowy. Praca zajmuje nam ogromn膮 cz臋艣膰 dnia. Niekt贸rzy z nas 偶yj膮 ni膮 bezustannie, przynosz膮 j膮 do domu, my艣l膮 o niej w czasie urlopu lub kolacji z najbli偶szymi. Marzymy o wi臋kszej produktywno艣ci i zastanawiamy si臋 nad tym, jak w magiczny spos贸b skr贸ci膰 czas snu, jak by膰 bardziej wydajnym i w jaki spos贸b mobilizowa膰 si臋 do intensywnych dzia艂a艅 w te dni, kiedy energii po prostu brakuje. Tony Schwartz pokazuje w swojej ksi膮偶ce, jak wa偶ne jest nie tylko efektywne dzia艂anie i skuteczne realizowanie swoich cel贸w zawodowych, ale te偶 zarz膮dzanie swoj膮 energi膮. Jak na prac臋 wp艂ywa skracanie czasu snu? Jak dzia艂aj膮 ludzie, kt贸rych paliwem jest kofeina i cukier? Co sprawia, 偶e jeste艣my mniej kreatywni, produktywni, skupieni i skuteczni? Co sprawia, 偶e wypalamy si臋 i wpadamy w sid艂a nienawi艣ci do swojej pracy? Zach臋cam bardzo do lektury – to pozycja obowi膮zkowa dla ka偶dego z nas.

Edyta Zaj膮c, psycholog i trener, www.edytazajac.pl

Jak 艣wiadomie i skutecznie budowa膰 swoj膮 karier臋?

4. Konflikty w pracy, R. Edelman

Problematyka nieporozumie艅 dotyka nas w艂a艣ciwie w ka偶dym aspekcie naszego 偶ycia, 聽r贸wnie偶 w 艣rodowisku pracy. Konflikty przyjmuj膮 r贸偶ne oblicza: od ma艂ych sprzeczek po powa偶ne oskar偶enia. Wiele spor贸w powstaje z b艂ahego powodu i s膮 szybko za偶egnywane, ale niekt贸re z nich to powa偶ne k艂贸tnie, przed kt贸rymi staj膮 prze艂o偶eni i bardzo cz臋sto pracownicy dzia艂贸w personalnych.

Ksi膮偶ka profesora Roberta Edelmana 鈥濳onflikty w pracy” odpowiada na wiele nurtuj膮cych pyta艅: jak radzi膰 sobie z szefem, jak rozmawia膰 z konfliktowymi kolegami, jak broni膰 w艂asnych spraw i jak broni膰 si臋 przed mobbingiem?

Polecam t臋 ksi膮偶k臋, poniewa偶 opr贸cz naukowej zawarto艣ci merytorycznej zawiera wiele 膰wicze艅 po ka偶dym zako艅czonym rozdziale. Zosta艂a napisana w przyst臋pny spos贸b.

M贸j ulubiony rozdzia艂 traktuje o „konfliktowym szefie”. Dowiadujemy si臋 w nim, jak by膰 kierownikiem, w jakie role menad偶er powinien si臋 wciela膰, jakie s膮 style zarz膮dzania. Mimo 偶e ksi膮偶ka zosta艂a wydana prawie 20 lat temu, to jej tematyka jest ponadczasowa. Przyk艂ady zawarte w tej ksi膮偶ce odwo艂uj膮 si臋 do ameryka艅skiej rzeczywisto艣ci (czasami do przepis贸w prawa ameryka艅skiego), ale og贸lne za艂o偶enia problemu i rozwi膮zania s膮 uniwersalne.

Dorota Syrkiewicz, Kierownik ds. Personalnych, ASSA ABLOY Entrance Systems Poland

5. 7 nawyk贸w skutecznego dzia艂ania, S. R. Covey

Pierwszy raz czyta艂em t臋 ksi膮偶k臋 dawno temu, jako 艣wie偶o upieczony student. Cho膰 nie wszystko z niej w贸wczas rozumia艂em, w kolejnych latach ch臋tnie do niej wraca艂em. Pami臋tam, jak zdarza艂o mi si臋 nosi膰 j膮 鈥渘a s艂uchawkach鈥, wykorzystuj膮c efektywniej czas przeznaczony na przemieszczenie si臋. To dzi臋ki niej pozna艂em znaczenie proaktywno艣ci, uczy艂em si臋 skutecznie planowa膰 zadania czy by膰 bardziej empatyczny. Wiem, 偶e wielokrotne wracanie do tej konkretnej ksi膮偶ki pomog艂o zbudowa膰 mi wiele cech, kt贸re wykorzystuj臋 dzi艣 w 偶yciu prywatnym i zawodowym.

Mariusz Kowalczyk, digital marketer, wsp贸艂w艂a艣ciciel firmy konsultingowej We Commerce, autor blog贸w: mariuszkowalczyk.eu i jakpicwhisky.pl

Zarobki: wype艂nij ankiet臋 i sprawd藕, czy dobrze zarabiasz na swoim stanowisku
Por贸wnaj zarobki

Oce艅 artyku艂


Narz臋dzia