Umiejętność zarządzania czasem należy do najbardziej przydatnych kompetencji miękkich na rynku pracy, ale i w życiu osobistym. Aby opanować sztukę planowania i systematycznego realizowania wielu obowiązków, warto inspirować się poradami ekspertów. Przedstawiamy najciekawsze wykłady TED, z których dowiesz się więcej na temat gospodarowania czasem, prokrastynacji i koncentracji na tym, co jest dla Ciebie najważniejsze. Dzięki nim raz na zawsze wykreślisz ze swojego słownika określenie „nie mam czasu”!
Czego dowiesz się z artykułu:
• Zarządzanie czasem czy sobą w czasie – czego tak naprawdę się uczymy?
• Te wykłady nauczą Cię, jak zarządzać czasem!
• Planowanie celów i zarządzanie czasem – kluczowe umiejętności na rynku pracy i poza nim
| 5 wykładów TED, które motywują do działania
Zarządzanie czasem czy sobą w czasie – czego tak naprawdę się uczymy?
„Nie możemy stworzyć więcej czasu, ale czas rozciągnie się, aby pomieścić to, co chcemy w niego włożyć” – mówi Laura Vanderkam, specjalistka w dziedzinie zarządzania czasem. A może zarządzania sobą w czasie? Ten drugi termin w istocie zdaje się lepiej opisywać to, co robimy, by osiągać zaplanowane cele i godzić ze sobą różne role społeczne. Mimo to przyjęło się używać krótszego sformułowania, choć tak naprawdę czas jest przecież od nas całkowicie niezależny i nie słucha naszych poleceń. Możemy kształtować jedynie to, czym go wypełnimy, czyli odpowiednio ukierunkowywać nasze aktywności.
Choć dla wygody będziemy posługiwać się tymi dwoma terminami zamiennie, ta krótka refleksja językowa jest dobrym wprowadzeniem w temat. Pozwala odpowiednio ustawić „punkt ciężkości”, a w efekcie przejąć kontrolę nad własnymi działaniami – a to klucz do sukcesu!
Zarządzania sobą w czasie może nauczyć się każdy. Wiedza o tym, jak to zrobić, jest coraz bardziej powszechna. Pomogą Ci książki oraz wystąpienia ekspertów dostępne online.
| Jak stawiać sobie realne cele zawodowe?
Te wykłady nauczą Cię, jak zarządzać czasem!
Pierwszym krokiem do mistrzostwa w zarządzaniu sobą w czasie jest przemyślenie podstaw, o których bardzo wiele osób zapomina. W jakim celu chcesz się lepiej organizować? Co jest dla Ciebie najważniejsze? Na co chciał(a)byś przeznaczać więcej czasu? W mądrym zarządzaniu czasem nie chodzi o to, by wypakować swoją dobę po brzegi i móc robić ciągle więcej i szybciej, lecz o takie kierowanie swoimi aktywnościami, które pozwoli na pełniejsze, bardziej satysfakcjonujące życie – zawodowe i osobiste. Ale więcej już nie zdradzamy – pora oddać głos ekspertom! Oto 5 wykładów, dzięki którym zbudujesz solidne fundamenty pod efektywne planowanie celów i zarządzanie czasem.
1. Najważniejsza rzecz w gospodarowaniu czasem: priorytety
Laura Vanderkam, autorka kilku książek poświęconych tematyce zarządzania czasem i produktywności, w wystąpieniu „Jak odzyskać kontrolę nad swoim czasem?” opowiada o tym, jak podchodzić do czynności, które naprawdę chcemy wykonywać. Zgodnie z jej słowami powinniśmy przede wszystkim określić swoje priorytety. Stwierdzenie „nie mam czasu” najczęściej oznacza bowiem, że nie mamy ochoty na realizowanie niektórych zadań, ponieważ nie są one dla nas najważniejsze. Wykład może stanowić inspirację m.in. dla kobiet, które zastanawiają się, jak zarządzać swoim czasem, aby wywiązać się ze wszystkich zobowiązań („Kończy mi się urlop macierzyński na drugie dziecko, jak pogodzę pracę, odbiór dzieci ze żłobka i przedszkola, opiekę, wychowywanie i jeszcze inne zadania?”).
2. Pułapki zarządzania swoim czasem
Co roku robisz listę celów, próbujesz różnych metod planowania i zarządzania czasem, masz na telefonie aplikacje, które to ułatwiają, a mimo to nadal czujesz, że czas przecieka Ci przez palce? Zobacz wystąpienie Oli Budzyńskiej pod nieco przewrotnym tytułem „Dlaczego zarządzanie czasem nie jest ważne?”. Budzyńskiej, czyli Pani Swojego Czasu, w 2020 roku chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. To właścicielka jednego z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce biznesów online, w ramach którego uczy inne kobiety, jak efektywnie zarządzać czasem, być przedsiębiorczą, budować asertywność i pewność siebie. Z wykładu dowiesz się, jakie pułapki utrudniają nam osiąganie celów oraz jak brzmi poprawna odpowiedź na pytanie „jak to wszystko ze sobą pogodzić?” – może Cię ona nieco zaskoczyć.
| E-book: Skuteczne zarządzanie czasem i budowanie relacji
3. O planowaniu celów i zarządzaniu czasem… życia
Nadal masz niedosyt wiedzy o priorytetach w zarządzaniu czasem? Chcesz wiedzieć, jak żyć wolniej, robić mniej i „być bardziej”? Zajrzyj do wystąpienia Piotra Nabielca „Czas to nie pieniądz – dlaczego warto zarządzać swoim czasem?”. Mówca prezentuje tu m.in. ciekawe statystyki na temat tego, jaki procent ludzi planuje czas przeznaczany na cele, które określili jako najważniejsze w swoim życiu (spróbuj zgadnąć, ile osób to robi!). Wyjaśnia też, że zarządzanie sobą w czasie nie jest po prostu jedną z wielu umiejętności miękkich – to fundament, który wpływa na funkcjonowanie wszystkich sfer życia, takich jak praca, relacje, hobby, wypoczynek. Czas jest najcenniejszą z walut i zawsze gdy poświęcamy go na jedną rzecz (np. social media), nie robimy tysiąca innych, które byśmy mogli. Sztuką jest nauczyć się to zauważać i dokonywać wyborów.
Ten wykład nie ma na celu nauczyć Cię w 10 minut, jak zarządzać czasem – odpowie za to na pytanie, po co to robić, i gwarantujemy, że zmotywuje Cię do zajęcia się tym obszarem na poważnie.
| 8 książek, które pomogą Ci zarządzać sobą w czasie
4. (Nie)zarządzanie czasem w wykonaniu mistrza prokrastynacji
Masz tendencję do zostawiania ważnych raportów na ostatnią chwilę? Kiedy zaczynasz duży projekt, wpadasz w manię sprzątania i innych czynności zastępczych? Może zainteresować Cię wykład Tima Urbana pt. „Inside the mind of a master procrastinator”, w którym mówca w dowcipny sposób opisuje proces pracy nad zadaniami w wykonaniu mistrza prokrastynacji (swoją drogą – to też idealny materiał do oglądania, jeśli akurat masz coś ważnego do zrobienia i chcesz stracić trochę czasu, nim się za to zabierzesz…). A jeżeli do tej pory myślałeś, że dla osoby z tendencją do prokrastynacji nie ma nic gorszego niż deadline, to ten wykład wyprowadzi Cię z błędu.
| Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce, czyli wakacyjne lenistwo w pracy
5. Technologia w służbie zarządzania własnym czasem
Czy możemy nauczyć się zarządzania czasem od… komputerów? Okazuje się, że maszyny podobnie jak ludzie mogą zawiesić się od wykonywania kilku zadań równolegle, a ludzki mózg wcale tak bardzo nie różni się od systemu szeregującego. Z tej krótkiej animacji TED dowiesz się m.in.: co wspólnego ma system Linux z Twoją skrzynką pocztową po urlopie i dlaczego nie opłaca się wyszukiwać najważniejszych wiadomości? jak komputery przełączają się pomiędzy zadaniami, aby osiągnąć kompromis między wydajnością a czasem reakcji, i czy warto sprawdzać maile na bieżąco? czy triki, które pozwalają wydłużyć działanie baterii w laptopie, wpłyną również na nasze wewnętrze baterie? Warto sprawdzić!
Planowanie celów i zarządzanie czasem – kluczowe umiejętności na rynku pracy i poza nim
O zarządzaniu czasem często myślimy z pewnym lekceważeniem: umieszczamy to sformułowanie w CV, żeby lepiej wypaść w oczach rekrutera, listy zadań robimy, bo wszyscy je robią, staramy się zwiększać swoją efektywność, żeby zyskać w oczach szefa. Jednak powyższe wykłady pokazują, że umiejętność zarządzania sobą w czasie warto potraktować poważnie, bo naprawdę przydaje się w życiu – i to nie tylko zawodowym.
Spisanie celów i rozbicie ich na mniejsze zadania pozwala skonkretyzować projekt i mierzyć postępy. Dobra organizacja skrzynki mailowej i ustalenie zasad, jak często ją sprawdzać, to nie sztuka dla sztuki, ale coś, co realnie pomaga się skoncentrować na ważniejszych sprawach. Ograniczenie czasu spędzanego na scrollowaniu Facebooka często działa odświeżająco na naszą kreatywność. A po pracy? Zaoszczędzony – a w wielu wypadkach odzyskany z nadgodzin – czas można poświęcić na aktywności rodzinne, rozwijanie swoich pasji czy poszerzanie kompetencji, które pomogą nam w awansie. To już zależy od priorytetów.