Porady Kariera i rozwój Sytuacje w pracy, w których niezastąpiona jest Twoja kreatywność
15.05.2019  | 6 min czytania

Sytuacje w pracy, w których niezastąpiona jest Twoja kreatywność

15.05.2019  | 6 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Kreatywność to jedna z najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Pozwala wyróżnić się z tłumu potencjalnych kandydatów na dane stanowisko. Dzięki twórczemu podejściu do życia i zadań, które na co dzień wykonujesz, możesz zbudować swój wizerunek, a także zyskać sporą przewagę nad konkurencją. Sprawdź, w jakich sytuacjach warto pokazać to, że jest się osobą kreatywną. Poznaj przykłady m.in. z rozmów kwalifikacyjnych oraz ze spotkań z klientami.

Czego dowiesz się z artykułu?

• Co to jest kreatywność?
• Osoba kreatywna – przykłady działań na etapie szukania pracy
• Kreatywność kandydata w trakcie spotkania z rekruterem
• Liczy się dobre wrażenie, czyli kreatywność podczas pierwszego dnia w pracy
• Kreatywność w pracy – przykłady ze spotkań z klientami

Co to jest kreatywność?

Kreatywność – co to znaczy i czy na pewno posiadasz tę cechę charakteru? Można to łatwo sprawdzić! Jeżeli w Twojej głowie powstają zaskakujące pomysły, znajomi twierdzą, że zawsze masz trafne skojarzenia oraz nad wyraz rozwiniętą wyobraźnię, a do tego zdarza Ci się inspirować innych ludzi – możesz z dumą powiedzieć: „jestem osobą kreatywną”. Twoje innowacyjne podejście do danego tematu i błyskotliwość mogą okazać się niezastąpione w codziennych sytuacjach. Wykorzystaj pokłady kreatywności np. gdy szukasz pracy, próbujesz zaprezentować się z jak najlepszej strony przed nowo poznanymi osobami lub kiedy chcesz pozyskać nowego kontrahenta.

| 10 zasad skutecznej autoprezentacji

Zastanawiasz się, jak to zrobić? Po prostu włącz twórcze myślenie i spróbuj przekuć swój potencjał na wymierne korzyści – zarówno dla Ciebie, jak i dla potencjalnego pracodawcy. Nie bój się też wyrażać własnego zdania – szczególnie wtedy, kiedy jest nieco inne niż koncepcje ogółu. Pamiętaj, że kreatywność to również mądre korzystanie z rozwiązań, które są już wszystkim dobrze znane. Jeśli jednak dodasz do nich coś od siebie lub lekko je zmodyfikujesz, za każdym razem powstanie coś zupełnie nowego.
Pokaż, że jesteś na bieżąco z najświeższymi informacjami z branży, nowe podejście i rozwiązania nie są Ci obce, a wszelkiego typu nowinki i trendy potrafisz przekształcić w kreatywne pomysły. Jeśli pracodawca zobaczy, że umiesz analizować, posiadasz dobry zmysł obserwacji i masz przeczucie, co mogłoby się sprawdzić w przyszłości, na pewno to doceni. Zatem do dzieła!

| Jak rozwijać kreatywność?

Osoba kreatywna – przykłady działań na etapie szukania pracy

Jeśli myślisz o nowej pracy, w której mógłbyś wyrazić siebie i pokazać swoją kreatywność, zacznij od napisania, a następnie wysłania ciekawego życiorysu. Choć to dopiero pierwszy kontakt z potencjalnym pracodawcą, już na tym etapie możesz przyciągnąć jego uwagę i pokazać drzemiący w Tobie potencjał. Z tego względu warto stworzyć nieszablonowe CV. Miej jednak na uwadze to, że niewskazany jest przerost formy nad treścią.

Życiorys zawodowy musi pokrywać się z prawdą. Spróbuj jednak przygotować go w taki sposób, aby zachęcić rekrutera do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Jeżeli specjalizujesz się w tworzeniu fryzur albo wyrobów cukierniczych i szukasz pracy w zawodzie, do dokumentów aplikacyjnych możesz dodać swoje portfolio, czyli np. materiały multimedialne czy fotografie wykonanych prac. Chcesz pracować w radiu lub telewizji? Dołącz próbkę głosu lub krótkie wystąpienie wideo, w którym zaprezentujesz swoje największe zalety. A może aplikujesz na stanowisko grafika w agencji reklamowej? W tym przypadku stwórz własny, oryginalny szablon CV, który od razu przykuje uwagę osoby, która będzie go przeglądać.

Jeżeli przeglądasz oferty pracy i jednym z wymogów pracodawcy jest właśnie kreatywność, zastanów się, jak możesz udowodnić, że posiadasz taką cechę. W CV pochwal się nieszablonowymi kampaniami lub projektami, w których uczestniczyłeś. Również w liście motywacyjnym możesz wspomnieć o swoim doświadczeniu, wyjaśniając, w jaki sposób do tej pory wykorzystywałeś kreatywność w pracy i co w związku z tym możesz zaoferować potencjalnemu pracodawcy.

| Jak wyróżnić się i stworzyć oryginalne CV?

Kreatywność kandydata w trakcie spotkania z rekruterem

Rozmowa kwalifikacyjna dotyczy m.in. realizowanych projektów i umiejętności kandydata, a co za tym idzie – jego kreatywności. Przygotuj się zatem na dosyć nietypowe pytania, które mogą paść z ust Twojego przyszłego pracodawcy, np.: „Ile piłek tenisowych zmieści się w autobusie?”. W ten sposób rekruterzy oceniają kreatywność, błyskotliwość, a nawet poczucie humoru osób, z którymi rozmawiają.

Nie daj się zaskoczyć i na wszelki wypadek przygotuj swój kreatywny scenariusz na taką niestandardową sytuację. Być może zostaniesz poproszony o rozwiązanie krótkiego testu behawioralnego, którego celem będzie poznanie Twoich kompetencji i zachowań w podbramkowych i stresujących sytuacjach. Podczas rekrutacji trafiają się również kreatywne łamigłówki, które sprawdzają szybkie oraz logiczne myślenie przyszłego kandydata, a także jego metody na wychodzenie z opresji, kiedy nie zna odpowiedzi na postawione mu pytania.

| 11 nietypowych pytań na rozmowie kwalifikacyjnej

Liczy się dobre wrażenie – czyli kreatywność podczas pierwszego dnia w pracy

Pierwsze dni w nowej firmie to czas, kiedy budujesz swój wizerunek. Jeżeli jesteś zaproszony na spotkanie całego zespołu i masz okazję wypowiedzieć się na dany temat – zrób to. Podziel się swoimi spostrzeżeniami lub zaproponuj pomysły na rozwiązanie jakiegoś problemu. Pokaż, że nie boisz się myśleć w sposób oryginalny i lubisz wyzwania.

Dzięki temu zwiększysz swoją szansę na branie udziału w bardziej skomplikowanych zadaniach, które wymagają kreatywności. Jeśli pojawią się jakieś pytania, merytorycznie odpowiadaj na wątpliwości swoich rozmówców. Pokaż, że jesteś także osobą kompetentną, godną zaufania, a praca z Tobą to zawsze czysta przyjemność!

| Jak rekruterzy sprawdzają kreatywność kandydatów

Kreatywność w pracy – przykłady ze spotkań z klientami

Kreatywność jest niezastąpiona, jeśli do Twoich zadań należy przedstawianie produktów klientom. Monotonne prezentacje i schematyczne sformułowania powodują, że słuchacze tracą zainteresowanie tematem. Zadbaj o to, by spotkanie z potencjalnymi nabywcami towarów lub usług było ciekawe i inspirujące. Kluczem do Twojego sukcesu jest tzw. elevator pitch, czyli krótka prezentacja, która u rozmówcy ma wzbudzić zainteresowanie.

Jeśli masz taką możliwość, wykorzystaj liczne wizualizacje oraz przykłady pokazujące, co zyska klient, decydując się na współpracę z Twoim pracodawcą. W ostateczności zawsze możesz pokusić się także o przygotowanie scenki teatralnej z udziałem prezentowanego produktu. Nie zapomnij jednak o interakcji ze swoimi słuchaczami i spróbuj pokonać wszelkie bariery komunikacyjne. Hermetyczny język czy branżowy żargon zamień na kreatywne porównania do sytuacji z życia codziennego. Wysokie kompetencje oraz sposób prezentacji będą najlepszą wizytówką reprezentowanych przez Ciebie interesów firmy.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Oceń artykuł