Porady Kariera i rozwój Jak być dobrym szefem? TOP 10 książek, które Ci w tym pomogą
16.08.2021  | 7 min czytania

Jak być dobrym szefem? TOP 10 książek, które Ci w tym pomogą

16.08.2021  | 7 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Jakie kompetencje przydają się na stanowisku kierowniczym? Kluczowe są na pewno umiejętności związane z formułowaniem informacji zwrotnych, rozwiązywaniem konfliktów, motywowaniem i dostrzeganiem silnych stron pracowników. Wiedzę na temat zarządzania i kierowania zespołem zdobywa się nie tylko przez doświadczenie. Przydatne mogą okazać się również książki.

Sprawdź, czy te błędy popełnia Twój szef

1. „Psychologia Szefa. Szef to zawód”, Wojciech Haman i Jerzy Gut

Ta książka to niemal gotowy spis porad i przewodnik po tym, jakie są wyzwania, cele i zadania na kierowniczym stanowisku. Można się z niej dowiedzieć, jakie narzędzia stosować, by współpraca na linii szef – podwładni układała się harmonijnie i satysfakcjonująco dla obu stron. Lektura przedstawia także gotowe rozwiązania i algorytmy do wykorzystania np. podczas rozwiązywania trudnych bądź konfliktowych sytuacji w zespole. Mocną stroną tej pozycji jest również to, że uwzględnia ona polskie realia biznesowe.

10 zachowań, po których poznasz złego szefa

2. „Jednominutowy menedżer”, Ken Blanchard

Z tej lektury można nauczyć się przede wszystkim trzech bardzo skutecznych technik pracy z zespołem: Jednominutowych Celów, Jednominutowych Pochwał i Jednominutowych Reprymend. Książka pokazuje, jak w ciągu rzeczonej jednej minuty jasno przedstawić cel. Zachęca też do tego, by na bieżąco chwalić bądź zwracać uwagę, jeśli pracownik popełnia błąd.

Portret szefa. Polscy specjaliści o przełożonych

3. „Pełna moc możliwości”, Jacek Walkiewicz

Autor dzieli się swoimi doświadczeniami i receptą na osiąganie sukcesów w życiu zawodowym i prywatnym. Podkreśla rolę determinacji, pasji, pracy, marzeń i odwagi. Książka jest rozwinięciem i kontynuacją wykładu TEDxWSB, przeprowadzonego we wrześniu 2012 roku we Wrocławiu.

7 cech idealnego kierownika

4. „Po pierwsze: Złam wszelkie zasady”, Marcus Buckingham i Curt Coffman

Ta książka, choć wydana po raz pierwszy w 1999 roku, nadal jest dużą inspiracją dla menedżerów wysokiego szczebla w największych światowych organizacjach. Myślą przewodnią tej lektury jest to, że do dobrego zarządzania konieczne jest skupienie się na silnych stronach pracowników. Znajdziemy też tutaj wiele rad dotyczących motywacji w zespołach, rekrutacji pracowników oraz codziennego zarządzania ludźmi.

Masz te cechy? Możesz być świetnym kierownikiem!

5. „Dawaj i bierz”, Adam Grant

Autor jest psychologiem i wykładowcą w słynnej szkole biznesu Wharton School of the University of Pennsylvania, a także mówcą na TED. Według niego kluczem do sukcesu jest tworzenie wartości dla innych i dawanie z siebie jak najwięcej, a nie działanie tylko i wyłącznie na rzecz własnego dobra.

4 sygnały, że czas zmienić szefa

6. „Drive”, Daniel H. Pink

W Polsce ta książka wydana została z podtytułem „Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”. I to właśnie na nietypowych metodach motywowania pracowników autor skupia się w swojej publikacji. Udowadnia, że nie tylko satysfakcja z wykonywanych zadań i otrzymywanej wypłaty jest ważna w tym procesie. Równie istotnymi bodźcami są ogólne poczucie celu i autonomia w podejmowaniu decyzji.

5 sposobów doceniania, których chcemy w pracy

7. „Inteligencja emocjonalna 2.0”, Travis Bradberry

Nie bez powodu mówi się, że inteligencja emocjonalna bywa w życiu zawodowym ważniejsza niż kompetencje i doświadczenie. Autor, czerpiąc z przeprowadzonych przez siebie badań i własnego doświadczenia biznesowego, opracował wskazówki dotyczące tego, jak korzystać z inteligencji emocjonalnej i jak stosować ją w zarządzaniu ludźmi i biznesem.

Czy istnieje szef idealny?

8. „Starbucks” Howard Schultz, Joanne Gordon

W tej książce swoim przepisem na sukces dzieli się Howard Schultz – CEO Starbucksa, który przez blisko 30 lat pełnienia swojej funkcji doprowadził przedsiębiorstwo do pozycji, którą zajmuje teraz, czyli jednej z najbardziej rozpoznawalnych globalnych marek.

9. „Włącz się do gry”, Sheryl Sandberg

Autorka jest COO Facebooka i w swojej książce skupia się na miejscu kobiet w pracy i zarządzaniu. Dzieląc się swoimi poglądami, odwołuje się do własnej pracy naukowej i doświadczeń z realnego biznesu.

10. „Biznes do góry nogami wywrócony”, Richard Branson

Autora chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. W tej książce założyciel Virgin Group dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, dlaczego warto dawać pracownikom dużo swobody w realizowaniu własnych pomysłów, a także kiedy ryzykować i w jaki sposób poszukiwać nowych dróg dla rozwoju swojej firmy.

Dobry szef – jak go rozpoznać?

  • Dobry szef dostrzega wartość różnorodności

Dobre zarządzanie zaczyna się w głowie managera i zależy od jego podejścia do zespołu. Firma to miejsce, które powinno funkcjonować w sposób harmonijny. Nie będzie to możliwe, jeśli szef będzie przyczyniał się do konfliktów między poszczególnymi grupami pracowników i zawierał sojusze z podwładnymi, których bardziej ceni. Cała sztuka polega na tym, by dostrzec, że różnorodność zespołu stanowi wartość samą w sobie, ponieważ zwiększa jego szanse na łatwe adaptowanie się do nowych warunków pracy i realizowanie kolejnych wyzwań z sukcesem.

10 zachowań, po których poznasz złego szefa

  • Dobry szef nie nadużywa swojej władzy

To, że przełożony ma nad pracownikami pewną władzę, wynikającą z hierarchicznej struktury w przedsiębiorstwie, nie oznacza, że zawsze do niego powinno należeć ostatnie zdanie i tylko on wie, jak należy postępować. Manager wysokiej klasy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że jego praca to raczej wsparcie, a nie kontrola, dlatego stwarza swoim podwładnym takie warunki pracy, że mają oni poczucie pewnej swobody w podejmowaniu decyzji. Dobry szef informuje o celach do osiągnięcia i zarysowuje ramy działania, resztę pozostawiając swoim pracownikom i interweniując jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

5 mitów na temat relacji z szefem

  • Dobry szef darzy szacunkiem i zaufaniem swoich podwładnych

Osoby sprawujące funkcje kierownicze powinny obdarzać swoich podwładnych zaufaniem. Dzięki temu łatwiej będzie im powierzać obowiązki pracownikom - bez poczucia, że powinni ich nieustannie kontrolować. Pracownik, który wykonuje samodzielnie zadania i nie jest sprawdzany na każdym kroku, czuje się potrzebny i doceniany.

  • Dobry szef wie, jak motywować swoich pracowników

Strach przed zwolnieniem, degradacją czy reprymenda udzielona na forum to w oczach nieprofesjonalnego szefa najbardziej skuteczny czynnik wpływający na motywację pracownika. Dobry manager wie, że nie tędy droga, a prawdziwy zapał do pracy bierze się z wizji i poczucia, że współtworzy się coś wartościowego. Docenia on podwładnych za ich wkład w realizację danego zadania i cieszy się z ich sukcesów.

7 cech idealnego kierownika

  • Dobry szef nie boi się zmian

Dobry szef potrafi zarządzać zmianą i podchodzi do niej z entuzjazmem. Wie, jak może wykorzystać ją do rozwoju kompetencji podwładnych, a tym samym zwiększyć w nich poziom satysfakcji wynikającej z wykonywania obowiązków służbowych.

Szef też człowiek, czyli jak budować relacje z przełożonym

  • Dobry szef dba o komunikację

Nowoczesny manager docenia wartość tradycyjnego spotkania, wykorzystując je do sprawnej komunikacji z zespołem. Wie, że kontakt online nie wystarczy, aby podwładni mogli integrować się ze sobą i wymieniać doświadczeniami z codziennej pracy.

8 rzeczy, które poprawią relacje z szefem i pomogą w awansie

  • Dobry szef dba o zadowolenie swoich pracowników

Jeśli pracownicy postrzegają swoją pracę jako żmudną, nieciekawą itd., to spada ich wydajność i motywacja. Dobry manager potrafi dopasować zakres zadań do danej osoby. Właściwe rozdzielenie obowiązków pozwala podwładnym lepiej odkryć swój potencjał i rozwijać kompetencje.

Oceń artykuł