Porady Kariera i rozwój 10 umiejętności, które warto rozwijać
16.01.2019  | 4 min czytania

10 umiejętności, które warto rozwijać

16.01.2019  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Osoba, która potrafi zarządzać sobą w czasie, osiąga wysoką efektywność. Pracownik wykazujący zdolności adaptacyjne dobrze radzi sobie ze stresem, ponieważ nie potrzebuje dużo czasu, by przyzwyczaić się do zmian. Rozwijając kompetencje miękkie można poprawić komfort pracy i sprawnie osiągać cele.

Kompetencje twarde i miękkie świadczą o fachowości i wpływają na wyniki pracy, a także na zarobki i możliwość awansu. Warto je doskonalić, by zdobywać kolejne szczeble kariery. Umiejętności praktyczne niezbędne w życiu zawodowym to przede wszystkim:

  • Komunikatywność i inne umiejętności interpersonalne

Formułowanie zrozumiałych wypowiedzi, aktywne słuchanie, empatia, asertywność – każda z tych umiejętności pomaga budować relacje w środowisku zawodowym. Takie kompetencje są niezbędne także w życiu osobistym.  

5 sposobów na rozwijanie komunikatywności

  • Umiejętność pracy w zespole

Zdolność współpracy to jedna z kluczowych umiejętności interpersonalnych, dlatego warto ją rozwijać na każdym etapie kariery zawodowej. Jest niezbędna niemal w każdym zawodzie, a w przypadku realizowania projektów ma fundamentalne znaczenie.

  • Inteligencja emocjonalna

Na efekty pracy wpływa także umiejętność rozpoznawania własnych emocji i uczuć oraz nastrojów rozmówców. Jest kluczowa np. w negocjacjach. Pomaga także w zarządzaniu.

  • Dyplomacja

W pracy niezbędna jest dyplomacja, czyli zdolność rozładowywania napięć oraz zapobiegania sporom i łagodzenia ich, gdy już wystąpiły. Umiejętności dyplomatyczne sprzyjają realizowaniu zadań mimo nieporozumień, konfliktów interesów itd.

  • Zdolności adaptacyjne

Zmiany to nieodłączny, a przy tym rozwijający aspekt życia zawodowego. Im lepiej pracownik je znosi, tym wydajniej działa – niezależnie od okoliczności, w jakich się znalazł.

  • Umiejętności organizacyjne

W życiu zawodowym potrzebna jest także zdolność planowania i zarządzania sobą w czasie. Pozwala ona organizować pracę własną i kierować działaniami podwładnych.

  • Rozwiązywanie problemów

Mimo świetnego przygotowania trudno przewidzieć, co może się wydarzyć podczas realizacji zawodowych przedsięwzięć. Dlatego niezbędna jest umiejętność radzenia sobie z komplikacjami i zadaniowe podejście do problemów. Skomplikowany kłopot, rozdzielony na czynniki pierwsze, nie wydaje się tak trudny do przezwyciężenia, jak na początku. Pokonując trudności, rozwijamy np. odporność na stres, kreatywność, umiejętności analityczne itd.

  • Pokonywanie kryzysów

Ważne, by pracownik wykazywał się determinacją oraz cierpliwością, a także potrafił przeżywać najtrudniejsze etapy w karierze, podnosić się po niepowodzeniach i wyciągać wnioski na przyszłość.

5 kroków do pokonania kryzysu w pracy

  • Charyzma

W wielu zawodach (np. sprzedawca, artysta, manager) niezbędna jest umiejętność „zarażania” innych ludzi entuzjazmem. Charyzma wynika w dużej mierze z wrodzonych predyspozycji, ale w pewnym stopniu można się jej nauczyć.

  • Przyjmowanie konstruktywnej krytyki

Pracownik doskonały ma świadomość, że jest… niedoskonały i dzięki temu potrafi przyjmować rzeczową krytykę, a informacje na swój temat wykorzystuje, by się rozwijać. Jest również refleksyjny i z uwagą analizuje swoje błędy, by więcej ich nie popełniać.

8 zasad jak udzielać informacji zwrotnej

Choć bycie doskonałym jest trudne czy wręcz niemożliwe, warto pracować nad sobą i stawać się coraz lepszym. Dbając o rozwój osobisty, otwierasz się na nowe możliwości zawodowe i zwiększasz poziom satysfakcji.

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV
 

Oceń artykuł