Porady Kariera i rozwój 10 porad, jak być lepszym menedżerem
19.10.2018  | 4 min czytania

10 porad, jak być lepszym menedżerem

19.10.2018  | 4 min czytania
Autor wpisu Pracuj.pl

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie cechy i kompetencje powinien mieć menedżer
  • jak zadbać o swój dalszy rozwój
  • co negatywnie wpływa na efektywność i atmosferę w zespole

Dla menedżera „z powołania” praca nad sobą nigdy się nie kończy. Jako kierownik musisz być nie tylko świetnym specjalistą, ale również biznesmenem, psychologiem, mediatorem, opiekunem i wzorem do naśladowania. Tylko w ten sposób możesz zmotywować zespół do osiągania zaplanowanych celów. Istotne jest także, żebyś lubił to, co robisz.

Menedżer to ktoś, kto…

Aby firma działała dobrze, niezbędna jest prawidłowa organizacja. Dbają o nią m.in. pracownicy zatrudnieni na szczeblu kierowniczym, którzy organizują rekrutację, prowadzą szkolenia i oceniają efektywność działania zatrudnionych osób. Od ich oceny mogą zależeć również dalsze losy konkretnego pracownika, tzn. jego awans lub zwolnienie.

Ocena okresowa pracownika – jakie są jej kryteria?

Zakres obowiązków menedżera jest szeroki. Zadania, jakie wykonuje, dotyczą przede wszystkim podwładnych. Postawa kierownika powinna więc wyrażać troskę o ich rozwój, motywację, poczucie satysfakcji, zaangażowanie itd. Aby prawidłowo realizować obowiązki, warto podążać za wskazówkami wynikającymi z doświadczenia:

  • Nie nastawiaj się wyłącznie na zysk, ale postaw na dobrą atmosferę w pracy

Interes firmy jest ważny, ale nie można realizować go kosztem dobra pracowników. Menedżer powinien cechować się wnikliwością i wiedzieć, jak zarządzać ludźmi, aby osiągać zamierzone rezultaty, a jednocześnie zagwarantować pracownikom dobrą atmosferę i stworzyć warunki sprzyjające osiąganiu satysfakcji zawodowej.

  • Zgłębiaj wiedzę psychologiczną

Efektywne zarządzanie zespołem jest niemożliwe, jeśli nie posiada się podstawowej wiedzy psychologicznej. Jako menedżer powinieneś wiedzieć, w jakie pułapki możesz wpaść, prowadząc rekrutację lub wykonując inne obowiązki przypisane to Twojego stanowiska. Chodzi np. o tzw. efekt aureoli, czyli skłonność do przypisywania dobrych cech osobie, u której przy pierwszym spotkaniu zauważyłeś jedną pozytywną właściwość, np. urodę. Im większa świadomość pułapek, tym łatwiej o umiejętność dokonywania obiektywnej oceny.  

  • Rozwijaj się!

Awans na stanowisko kierownicze to ważny etap w karierze, który poprzedza nadejście dużych zmian. Mierzenie się z nowymi obowiązkami może być dla Ciebie trudne, ale warto potraktować nowe wyzwania jak wymagające lekcje. Osiąganiu kolejnych etapów rozwoju zwykle towarzyszą kryzysy. Taką teorię wysnuł Erik Erikson, który stworzył koncepcję rozwoju psychospołecznego. Zdaniem naukowca człowiek staje się coraz bardziej świadomy i lepiej przystosowany do życia dzięki pozytywnemu radzeniu sobie z przełomowymi momentami swojego życia. Wszystko po to, by osiągnąć integralność. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, możesz sięgnąć po książkę „Dopełniony cykl życia”.   

5 kroków do pokonania kryzysu w pracy

  • Nie bój się dzielić wiedzą i doświadczeniem z pracownikami

Menedżer powinien świecić przykładem i swoją postawą świadczyć o tym, że praca zespołowa przynosi znacznie większe korzyści niż rywalizacja. Jego postawa wpływa na atmosferę w grupie, a tym samym – na efektywność. Pracownicy, którzy czują się niekomfortowo, nie będą działać wydajnie.  

  • Wykorzystuj mocne strony podwładnych, nie rywalizując z nimi

Chęć rywalizowania z podwładnymi świadczy o niskim poczuciu własnej wartości. Apodyktyczność oraz chęć udowodnienia swojej wyższości blokuje rozwój pracowników, dlatego ważne jest, by menedżer posiadał dojrzałą, prawidłowo rozwiniętą osobowość.

  • Zanim zostaniesz menedżerem, zastanów się, … czy chcesz nim być

Objęcie funkcji kierownika tylko ze względu na chęć zaspokojenia własnych ambicji może wywołać katastrofalne skutki. Nie każdy dobry fachowiec posiada predyspozycje do zarządzania ludźmi, takie jak np. odporność na stres czy asertywność. Jeśli nie chcesz zarządzać, ale zależy Ci na rozwijaniu kariery, możesz ubiegać się o awans poziomy.  

  • Panuj nad sobą i swoimi emocjami

Dojrzałość polega nie tylko na właściwym nastawieniu do podwładnych. Przejawia się także umiejętnością panowania nad sobą i zachowania zimnej krwi w stresujących sytuacjach. Można uczyć się, jak radzić sobie ze stresem i w pewnym stopniu rozwijać odporność, ale to, jak zachowujesz się w trudnych chwilach, wynika również z Twoich predyspozycji.

  • Bądź empatyczny

Rządy twardej ręki nie sprawdzają się w firmie, która jest nastawiona na realizację celów. Wpływają niekorzystnie na atmosferę i odbierają chęć do pracy. Kierownik nie  może być bezwzględny i zamknięty na opinie pracowników. Empatia powinna być widoczna m.in. w sposobie komunikacji.

  • Twórz warunki sprzyjające kreatywności

Jeśli chcesz, by zarządzany przez Ciebie zespół mógł się wykazać, nie narzucaj gotowych rozwiązań. Bądź otwarty na pomysły podwładnych, którzy mogą wnieść świeżość do realizowanego projektu. Naucz się słuchać i doceniaj przejawy inicjatywy.

  • Poznaj przepisy prawne

Przykładowo, w Twoim zespole znajduje się osoba, która pozwala sobie na odważne żarty w stosunku do kobiet. Ważne, żebyś wiedział, czy i jakie konsekwencje możesz wyciągnąć wobec takiego człowieka.

Wartości w biznesie

A Ty, jakim jesteś menedżerem? Realizując określone przedsięwzięcia, kierujesz się przede wszystkim interesem firmy i dobrem pracowników? A może jesteś indywidualistą, któremu zależy przede wszystkim na osiąganiu własnych celów? Fundamenty, na których opiera się Twoja praca, mogą zadecydować o tym, czy odniesiesz sukces czy porażkę. Jeśli np. nie szanujesz podwładnych i współpracowników, uciekasz się do metod, takich jak zastraszanie, oskarżanie itd., nie osiągniesz zadowalających rezultatów. Ważne, żebyś miał w sobie również wyrozumiałość. Łatwiej rozwijać tę cechę, przyjmując do wiadomości, że Ty również popełniasz błędy i ponosisz porażki.   

Motywacja pozytywna i negatywna – co to takiego?

Kreator CV: stwórz za darmo w 3 prostych krokach skuteczne i profesjonalne CV
Stwórz CV

Źródło:

  1. Pawlikowska-Olszta M., Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi, 2015.

 

Oceń artykuł